Claudiu Nasui, ministrul demisionar de la Ministerul Economiei, a anuntat lansarea memorandumului pentru debirocratizare. Documentul contine un pachet de masuri privind debirocratizarea pentru sprijinirea mediului de afaceri romanesc. Printre principalele masuri se numara eliminarea dublei autorizari, a "faimoasei" analize de risc, a obligatiei de a declara sediile secundare la ANAF si multe altele.
"Acest document detaliaza traseul pe care Romania trebuie sa-l parcurga pentru a reduce povara administrativa pe care statul o exercita asupra mediului privat.
Reglementari adesea inutile, uitate in legislatie de decenii, care supravietuiesc doar pentru ca apare cate un grup de interese care beneficiaza de ele pe spatele contribuabililor. Am inceput sa le eliminam una cate una incepand chiar de anul trecut.", a precizat Claudiu Nasui.
Principalele masuri privind debirocratizarea mediului de afaceri
-
Eliminarea dublei autorizari (Double licensing)
Principiul prevede anularea acelor proceduri de autorizare care cauzeaza povara administrativa excesiva antreprenorilor, prin faptul ca autoritatile solicita obtinerea autorizatiilor pentru a putea functiona de la mai multe institutii (de exemplu, restaurantele sunt obligate sa obtina autorizatia de functionare de la autoritatile locale, dar si de la ANSVSA si DSP, conditionate reciproc).
-
Decontarea indemnizatilor pentru concediu medical prin compensare cu CASS-ul de plata. Astfel incat sa nu mai avem intarzierile imense la plata ale statului.
In vederea recuperarii sumelor reprezentand indemnizatii aferente certificatelor de concediu medical platite asiguratilor salariati, conform prevederilor art.38 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii trebuie sa depuna o cerere la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art.1 alin.(1) si (2), art.32 alin.(1), precum si platitorii prevazuti la art.36 alin.(3) lit. a) si b) din OUG nr.158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, erau in drept sa le solicite.
Sumele datorate de CNAS contribuabililor sunt incasate foarte greu, depasind deseori 24 luni, chiar daca termenul legal este de 60 zile. Acest lucru afecteaza bugetul contribuabililor (in mod special al microintreprinderilor) care nu au nici un instrument legal sa urgenteze primirea sumelor de bani de la CNAS. Demersurile in instanta dureaza foarte mult din cauza termenelor lungi si creeaza costuri suplimentare.
-
Eliminarea faimoasei „analize de risc” prin care firmele sunt obligate, sub sanctiunea amenzii de 5.000 de lei, sa dea bani unei firme care sa le zica faptul ca trebuie sa-si puna gratii la geam.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Analiza de risc se intocmeste de catre specialisti cu vechime in domeniul riscului sau experti abilitati si presupune costuri pentru firmele mici, tarifele analizei pornind de la 1.000 lei. Amenda pentru neefectuarea analizei de risc este cuprinsa intre 5.000 si 10.000 lei.
-
Eliminarea obligatiei de a tranzactiona prin trezorerie cu institutiile statului.
Operatorii economici au obligatia legala ca in relatia cu institutiile statului sa deruleze tranzactiile prin intermediul contului deschis la Trezoreria Statului. Obligatia este impovaratoare administrativ, cu atat mai mult cu cat aceasta institutie nemodernizata a demonstrat o birocratie excesiva, cu tranzactii intarziate si care impiedica desfasurarea facila a activitatii contribuabililor.
Dupa cum se regaseste si in Programul de Guvernare 2020 - 2024, consideram ca este momentul oportun pentru liberalizarea tranzactiilor bancare prin institutiile de credit si eliminarea poverii birocratice de pe umerii mediului de afaceri.
-
Eliminarea obligativitatii foii de parcurs pentru deductibilitatea combustibilului.
Foaia de parcurs este un alt document birocratic, care incarca activitatea firmelor, atat a celor care utilizeaza in fapt vehiculele de serviciu, cat si a administratorilor acestora. In legislatia fiscala actuala nu se regaseste o forma aprobata a foii de parcurs, insa exista un continut minim obligatoriu. Propunerea nu reglementeaza prevederile specifice ale firmelor de transport.
-
Eliminarea obligativitatii declararii posturilor vacante la ANOFM.
Angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora. Aceasta obligatie birocratica este dovada concreta a mutarii atributiilor unei institutii de stat pe umerii mediului privat. ANOFM ar trebui sa vina in intampinarea si in sprijinul antreprenorilor care au traversat o criza a fortei de munca, dovedindu-si utilitatea in procesul de recrutare si scadere a somajului.
-
Eliminarea birocratiei aferente reducerilor de preturi.
"Aceste reglementari ar fi fost justificate in anul 2000 cand a fost implementat actul normativ, ca urmare a faptului ca in Romania nu exista la acel moment o cultura a reducerilor de pret, dar intre timp consumatorul roman s-a educat. Astfel, obligatia de notificare se transforma intr-o banala hartie care nu-si atinge obiectivele.", se arata in documentul institutiei.
-
Eliminarea obligatiei de pastrare a contractelor de munca la punctul de lucru.
OUG nr.53/2017 a introdus o serie de masuri absurde, cum ar fi obligatia de detinere la punctul de lucru a copiilor contractelor individuale de munca, prevedere care nu a ajutat la eliminarea muncii la negru, cu atat mai mult cu cat, in urma ultimelor modificari ale Codului Muncii, aceasta obligativitate este considerata de mediul de afaceri o oportunitate de sanctionare contraventionala, neindeplinind efectul scontat, mai ales in contextul pandemiei Covid-19.
-
Eliminarea sanctiunilor pentru lipsa Registrului Unic de Control.
Registrul Unic de Control a aparut cu scopul de a ajuta contribuabilii, de a-i apara de abuzurile organelor de control si de impostori, dar s-a transformat intr-o unealta birocratica, cu scopul de a sanctiona contribuabilii.
RUC se achizitioneaza de la unitatile ANAF in termen 30 zile de la infiintarea entitatii sau de la declararea punctului de lucru (si nu de la ONRC cum poate ar fi fost coerent, avand in vedere competenta institutiilor), insa de multe ori nu este disponibil pe stoc.
Pana la digitalizarea si transparentizarea actelor de control, este oportuna debirocratizarea procesului de detinere si achizitie a RUC, in speranta schimbarii comportamentului organelor de control inspre indrumare si sprijinire a mediului de afaceri.
-
Eliminarea Registrului entitatilor/unitatilor de Cult care a birocratizat procesul de sponsorizare a ONG-urilor in mod inutil. Toate ONG-urile sunt deja inregistrate la ministerul justitiei, in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor.
In conformitate cu Ordinul ANAF nr.819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult, coroborat cu Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea OUG nr.25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, s-a schimbat total deducerea din impozit a sponsorizarii, complicand procedura de inregistrare a entitatilor care beneficiaza de sponsorizari din partea mediului privat.
Acelasi act normativ reglementeaza Formularul 163 (Cerere de inscriere /radiere in /din Registrul entitatilor /unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale) si conditioneaza inregistrarea entitatilor in registru de anumite obligativitati, respectiv: desfasurarea activitatii in domeniul pentru care a fost constituita entitatea (prin declaratie pe proprie raspundere); indeplinirea obligatiilor fiscale declarative; lipsa datoriilor la bugetul de stat si bugetele locale; depunerea situatiilor financiare anuale si conditia ca este activa potrivit art.92 din Codul de Procedura Fiscala.
Existenta registrului este birocratica deoarece ONG-urile beneficiare de sponsorizari sunt inregistrate in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor, gestionat de Ministerul Justitiei, deci este o dubla inregistrare, cu atat mai mult cu cat sponsorizarile au functionat mult mai fluid inainte de aparitia actelor normative anterior mentionate.
-
Eliminarea obligatiei declararii sediilor secundare la ANAF.
Exista prevederi legale care reglementeaza obligativitatea declararii sediilor secundare la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), dar totodata si la ANAF prin declaratile 060/061 (Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare). Aceasta obligatie de declarare este redundanta deoarece ANAF primeste informatii de la ONRC.