Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Stabilirea regimului fiscal pentru tichetele cadou. Legea 193 din 2006

Intrebare:

In ceea ce priveste acordarea tichetelor cadou, orice angajator trebuie sa fie informat cu privire la urmatoarele situatii:

- ce regim fiscal au tichetele cadou?
- ce impozit se retine la aceste fel de tichete?
- in ce conditii se acorda si caror persoane?


Raspuns:

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii




Art. 1 din Legea 193/2006, prevede faptul ca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou atat societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca.

Societatile comerciale care au calitatea de angajator, vor putea acorda tichete cadou propriilor salariati pe destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale, precum si persoanelor fizice, care nu au calitatea de salariati ai societatii, pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, protocol, reclama si publicitate. In acest sens, art. 2 alin. (1) din acelasi act normativ precizeaza destinatiile utilizarii tichetelor cadou, respectiv pentru:

- campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi. In acest caz, cheltuielile sunt deductibile nelimitat la calculul profitului impozabil, in temeiul art. 21 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal.

- protocol. In acest caz, cheltuielile sunt deductibile in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit in temeiul art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal

- reclama si publicitate. In acest caz, cheltuielile sunt deductibile la calculul profitului impozabil, numai daca sunt efectuate in baza unui contract scris in temeiul art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal. Potrivit art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, sunt deductibile fiscal cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor.

In cazul acordarii acestor tichete cadou, societatea are obligatia stabilirii si platii impozitului pe venit. In masura in care sunt acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii, astfel cum este prevazut la pct. 152 liniuta a 7-a din Normele medologice date in aplicarea art. 78 din Codul fiscal, vor fi incluse din punct de vedere fiscal in categoria "venituri din alte surse". Societatea care acorda tichetele are obligatia sa vireze impozitul in cota de 16%, aplicat asupra echivalentului in lei a tichetului cadou acordat care reprezinta venit brut.

Pentru a putea evidentia cheltuielile cu tichetele cadou efectuate pe destinatiile prevazute de Legea 193/2006, respectiv pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, protocol si reclama si publicitate, drept cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil in conditiile prevederilor Codului fiscal, sunt necesare documente justificative cum sunt:
- factura primita de la unitatea emitenta a tichetelor cadou,
- liste cu datele de identificare ale persoanelor beneficiare si cu codurile de identificare ale tichetelor acordate chiar daca acestea sunt nepersonalizate,
- numarul de tichete acordate fiecarei persoane,
- valoarea fiecarui tichet cadou acordat.

De exemplu, veti acorda tichetele cadou pe baza unor liste, care sa cuprinda persoanele fizice partenere de afaceri care le-au primit in cadrul actiunii de protocol. Prin analogie cu prevederile din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48 din Codul fiscal, cheltuielile de protocol sunt acele cheltuieli ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii. Asadar justificarea acordarii acestora trebuie sa fie legata de asemenea evenimente. La nivelul societatii, initierea procedurilor si derularea acestora ar trebui efectuata pe baza unui inscris aprobat de catre conducerea societatii care sa consemneze bunurile ce fac obiectul actiunii, modul de procurare precum si modul de acordare.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, societatile care acorda tichete cadou pe destinatiile mentionate mai sus nu au nici obligatie.

In cazul in care sunt acordate unor persoane juridice, atunci societatea care le acorda nu va retine vreun impozit pe venit si nu va avea obligatii speciale declarative.

- pentru cheltuieli sociale;
Astfel, potrivit Legii 193/2006 si a normelor sale de aplicare, angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Legea 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.

Societatile comerciale pot insa sa acorde tichete cadou clientilor sau salariatilor acestora pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate. Pentru proprii salariati insa, Legea 193/2006 coroborata cu HG 1317/2006, prevede ca angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare nu pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, decat pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.

Tichetele cadou acordate potrivit Legii 193/2006 reprezinta avantaje impozabile potrivit includerii lor in cadrul art. 55 alin. (3) din Codul fiscal. Potrivit Legii 193/2006 si a normelor sale de aplicare, angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Codul muncii sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.

Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, astfel cum au fost completate prin HG 791/2010, vin sa precizeze, la pct. 70 lit. i), ca la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si tichetele cadou indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiilor si cuantumului prevazute de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. Asadar, chiar daca tichetele cadou se acorda pe destinatiile si in cuantumul prevazut de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, respectiv in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si in beneficiul angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, si chiar daca valoarea cadoului oferit fiecarei persoane sub forma tichetelor cadou, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei, acestea vor fi tratate din punct de vedere fiscal drept avantaje in natura si impozitate prin cumulare cu celelalte venituri salariale ale lunii in care sunt primite.

Prevederi privind contributiile sociale obligatorii cuprinse in Titlul IX indice 2 din Codul fiscal includ o serie de exceptii generale si specifice, printre care si excluderea din baza lunara a contributiilor sociale obligatorii a tichetelor cadou acordate potrivit legii, potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal.

Asadar incepand cu 1 ianuarie 2011, tichetele cadou acordate salariatilor, potrivit legii, sunt considerate avantaje in natura, se vor supune impozitului pe salarii, dar nu vor face obiectul contributiilor sociale obligatorii, fiind deductibile totodata la calculul profitului impozabil potrivit art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 04 Noiembrie 2011


Votati articolul "Stabilirea regimului fiscal pentru tichetele cadou. Legea 193 din 2006":
Rating:

Nota: 3.5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Calcul TVA de recuperat stoc marfa

Intrebare: Buna ziua,

in luna decembrie 2014 am devenit platitor de TVA, va rog sa-mi comunicati cum se stabileste tva de plata? Se calculeaza TVA de recuperat la stocul de marfa existent la sfarsitul lunii noiembrie sau doar la marfa achizitionata in luna decembrie?

Multumesc.

Raspuns: Din momentul inregistrarii ca societate platitoare de TVA aveti dreptul sa colectati si sa deduceti...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 04 Noiembrie 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Raport privind registrul-jurnal de incasari si plati si registrul inventar

    • Avand in vedere prevederile art. 7 din Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, potrivit carora incepand cu 1.03.2015 (data intrarii in vigoare a ordinului) se abroga: - Ordinul ministrului finantelor publice 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuab...» citeste mai departe aici

  • A fost eliminat impozitul pe bacsis. Iohannis a promulgat legea

    • Presedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea privind aprobarea ordonantei care reglementeaza emiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile sau serviciile, fara prevederile privind impozitarea bacsisului, abrogate in Parlament. Prin urmare, bacsisul nu va mai fi evidentiat distinct pe bon. Presedintele Klaus Iohannis a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normat...» citeste mai departe aici

  • Descarcati ultima versiune pentru cec ridicare numerar multiplu

    • Va reamintim ca cec pentru ridicare numerar multiplu reprezinta o aplicatie dezvoltata de ANAF pentru prelucrarea asistata, validarea si listarea cecurilor pentru ridicare numerar conform OMFP 1801/2014. Programul a fost actualizat la 30.06.2015 si poate fi descarcat in varianta actualizata aici. Formularul Carnet de cecuri pentru ridicare num...» citeste mai departe aici

  • Raportul Z - casa de marcat. Ce obligatii are societatea?

    • In ce masura o societate cu domeniu de activitate vanzarea cu amanuntul de produse alimentare, la raportul zilnic emis la sfarsitul fiecarei zile de casa de marcat, trebuie atasata obligatoriu si chitanta tinand cont de faptul ca raportul zilnic contine pozitii separate de gestiuni si TVA 24% si 9% iar inregistrarea in contabilitate se face pe baza acestui raport zilnic? Intr-adevar, trebuie sa anexati si chitanta la raportul zilnic emis la sfasitul fiecarei zile, chiar daca raportu...» citeste mai departe aici

  • Operatiuni privind casa de marcat. Nelamuriri privind soldul Registrului de casa

    • In analiza urmatoare, pornim de la o societate dotata cu o casa de marcat electronica fiscala. La inchiderea zilei se listeaza RAPORTUL ZILNIC in care apar informatii referitoare la totalul incasarilor, numerar in sertar etc. 1. MONETARUL mai este un document care trebuie intocmit obligatoriu seara la inchidere? 2. A doua zi dimineata la deschiderea case de marcat banii ramasi de seara trebuie inregistrati in casa de marcat? 3. Soldul din registrul de casa trebui...» citeste mai departe aici

  • Inventar intermitent. Cand poate fi aplicata metoda in cazul unei institutii publice?

    • In ce masura metoda inventarului intermitent poate fi aplicata in cazul unei institutii publice? In ce conditii si care va fi temeiul legal? Reglementari privind metoda inventarului  intermitent sunt  prevazute in OMFP nr.1802/2014 si in Legea Contabilitatii nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.   Aceste reglementari se aplica entitatilor care au obligatia organizarii si conducerii contabilita...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X