Codul fiscal reglementeaza normele aferente unei situatii in care un imobil achizitionat initial suporta modificari, fie de imbunatatire, fie de extindere, oricare dintre aceste operatiuni aducand noi costuri care vor trebui inregistrate in contabilitate.
Astfel, o societate care are ca activitate constructiile civile si amenajarile interioare, construieste in anul 2011-2012 un imobil, in scopul vanzarii apartamentelor catre persoane fizice. Ulterior construieste si o anexa-ghena de gunoi, care urmeaza sa fie inregistrata in contabilitate.
Vom stabili daca aceasta este o constructie speciale pentru care nu se datoreaza impozit, precum si care este monografia contabila in acest caz si cum se va inregistra in contabilitate, avand in vedere ca toate cheltuielile s-au facut in 2011 si inregistrarea constructiei se efectueaza in 2013.
De asemenea, trebuie mentionat ca initial nu a existat o autorizatie pentru aceasta anexa, in prezent s-a obtinut, iar primaria solicita Nota contabila in vederea semnarii Procesului-verbal de receptie.
Potrivit art. 249 alin. 5 din Codul fiscal cladirea este orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite. Incaperea reprezinta spatiul din interiorul unei cladiri. Prin urmare, anexa-ghena de gunoi nu poate fi considerata o constructie speciala scutita de impozit pe cladiri, cata vreme are pereti si acoperis (nu conteaza destinatia) si nu figureaza in lista cladirilor scutite enumerate la art. 250 din Codul fiscal.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Cheltuielile efectuate pentru realizarea constructiei trebuiau inregistrate in contabilitate, pe masura realizarii lor, prin formulele contabile 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" = 404 "Furnizori de imobilizari" (pentru facturile de la furnizori) sau 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" = 722 "Venituri din productia de imobilizari corporale" (pentru partea realizata in regie proprie). La receptia anexei pe baza de proces-verbal in anul 2013 formula contabila este 212 "Constructii" = 231 "Imobilizari corporale in curs de executie". Obtinerea ulterioara a autorizatiei de construire nu are implicatii contabile, ci doar in privinta respectarii legislatiei referitoare la autorizarea constructiilor.
In situatia in care anexa este destinata vanzarii sub forma de cota-parte din spatiile comune ale imobilului, atunci inregistrarile contabile trebuie sa urmeze acelasi regim cu restul constructiei. Astfel, la momentul efectuarii cheltuielilor acestea se contabilizau prin intermediul unui cont de stocuri in curs de executie (spre exemplu, contul 331 " Produse in curs de executie"). La momentul receptiei anexa se va inregistra in acelasi cont de stocuri ca restul ansamblului imobiliar, respectiv in contul 345 "Produse finite" sau 371 "Marfuri".
Sursa studiului de caz: PortalContabilitate.ro