In ce priveste scoaterea din gestiune a produselor oferite cadou, vom analiza cazul unei societati comerciale cu activitate comert cu amanuntul de produse electrocasnice. Societatea are organizata vanzarea promotionala a unui produs. La achizitia unui produs de 6.000 lei se ofera cadou un produs de 800 lei. La vanzare se emite bonul fiscal, fiind oferita si garantia produselor. Vom stabili astfel ce document va insoti scoaterea din gestiune a produsului dat cadou, precum si care vor fi implicatiile fiscale.
Potrivit prevederilor art. 128 alin. 8 lit e) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme;
Prin Normele metodologice, la pct. 14), dat in aplicarea art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal, sunt stabilite urmatoarele conditii:
a) se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt sau au fost livrate clientului.
Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt sau au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu va fi considerata livrare de bunuri daca:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate clientului.
Promotia trebuie organizata de catre furnizor in cadrul unei campanii promotionale care se adreseaza tuturor consumatorilor unui produs. In acest sens, va recomand sa consultati urmatoarele acte normative:
- OG 99/2000, republicata 1, privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata;
- HG 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
Prin articolul 32, alineatul 1 din capitolul 5 "Practici comerciale" este definita notiunea de vanzare promotionala. Astfel, vanzarea promotionala este atat operatiunea de vanzare cu amanuntul sau vanzare cash and carry cat si prestarea unui serviciu de piata care poate avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, in situatia in care sunt respectate urmatoarele conditii:
- nu este efectuata in pierdere;
- se refera la produse disponibile sau reaprovizionabile si la servicii vandute sau prestate in mod curent;
- produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul informeaza consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
Prin acelasi articol 32, dar la alineatul (2), se face precizarea ca nu sunt considerate vanzari promotionale urmatoarele operatiuni:
- actiunile de promovare efectuate de producatori;
- actiunile de lansare de produse sau servicii noi pe piata.
Din punct de vedere al impozitului pe profit , la art. 21 alin. (2) lit. d) se mentioneaza ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare.
Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
Prin urmare, bunurile acordate cu scopul stimularii vanzarilor se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate. Acestea sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, fiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Ca si document de descarcare din gestiune a bunurilor acordate cu titlul gratuit , in cuprinsul Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din Anexa nr. 2 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, sunt prevazute :
AVIZ DE INSOTIRE A MARFII (cod 14-3-6A) - document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlul gratuit. In cazul transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.) avizul de insotire a marfii va purta mentiunea "Fara factura", dupa caz.
DISPOZITIE DE LIVRARE (Cod 14-3-5A) -document pentru eliberarea din magazie a produselor, marfurilor sau a altor valori materiale destinate vanzarii, a bunurilor cedate cu titlu gratuit sau date pentru stimularea vanzarii, dupa caz.