email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie servicii si taxare inversa. Cum procedam din punct de vedere contabil?

ProceduriInregistrari si Politici Contabileachizitie serviciinerezidentiOINS 1948/2012decont TVAtaxare inversa


Prin cele ce urmeaza, vom stabili, pornind de la cazul prezentat aici, daca Gibraltarul este considerat a fi din punct de vedere fiscal in spatiul UE si daca administrativ apartine de Regatul Unit al Marii Britanii.

De asemenea, vom vedea de ce trebuie sa se aplice taxare inversa si sa se declare tranzactia in declaratia recapitulativa, daca furnizorul (firma din Gibraltar) nu are un cod valid de TVA (deoarece nu este platitoare de TVA).

Conform art. 125 indice 2 alin. (4) din Codul fiscal, se considera ca fiind incluse in teritoriile urmatoarelor state membre teritoriile mentionate mai jos:

a) Republica Franceza: Principatul Monaco;
b) Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord: Insula Man;
c) Republica Cipru: zonele Akrotiri si Dhekelia aflate sub suveranitatea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord
.

Astfel, Gibraltarul nu este mentionat ca stat care, din punctul de vedere al TVA, se considera ca fiind inclusa in teritoriul regatului Unit al Marii Britanii.

De asemenea, schimbul de bunuri cu acest stat nu se declara in Declaratia Intrastat asa cum rezulta din Norma de completare a Declaratiei statistice Intrastat aprobata prin OINS 1948/2012. Potrivit acesteia, schimburile de bunuri cu anumite parti ale teritoriilor statelor membre ale Uniunii Europene nu se cuprind in sistemul statistic Intrastat, deoarece acestea nu apartin teritoriului statistic al Uniunii Europene, acestea facand obiectul declaratiilor vamale, pe care Institutul National de Statistica le preia de la Autoritatea Nationala a Vamilor. Aceste teritorii sunt: Busingen (CH), Campione d'Italia (CH), San Marino (SM), Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) si zonele din Cipru aflate in afara controlului guvernului.

Conform pct. 13 alin. (13) din normele metodologice date in aplicarea art. 133 din Codul fiscal, serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal.

Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa.

Potrivit art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 1251 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).

Asadar, serviciile prestate de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania au locul prestarii in Romania. Pentru acestea beneficiarul este obligat la plata taxei pe valoare adaugata conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal. Serviciile se raporteaza in declaratia 390 doar in situatia in care prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru iar serviciile nu sunt scutite de TVA. In situatia in care prestatorul nu este stabilit in alt stat membru serviciile nu se raporteaza in declaratia 390.

In cazul prezentat, prestatorul nu este stabilit alt stat membru. Daca acesta nu este stabilit in Romania beneficiarul, societatea din Romania, este obligata la plata TVA aferenta serviciilor achizitionate in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (2) din Codul fiscal.

In conformitate cu prevederile art.157 alin. (2) din Codul fiscal, societatea va  evidentia in decontul de taxa, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-147 indice 1, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiei. Serviciile nu se declara in Formularul 390.

In formularul 300 - "Decont de taxa pe valoarea adaugata" serviciile se vor inscrie la Randul 7 - "Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 5 si 6, si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:" (fara preluarea sumelor la Randul 7.1) si la Randul 20.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabileachizitie serviciinerezidentiOINS 1948/2012decont TVAtaxare inversa


Data aparitiei: 25 Noiembrie 2013

Votati articolul "Achizitie servicii si taxare inversa. Cum procedam din punct de vedere contabil?":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X