email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Efectuarea inventarierii. Cum procedam la completarea listelor de inventar si a registrului inventar?

ProceduriInregistrari si Politici Contabileinventariereregistru inventarOMFP 3055/2009OMFP 2681/2009

In randurile urmatoare, stabilim ce trebuie sa fie scris in lista de inventariere a imobilizarilor corporale (la valoare de inventar) si in registrul de inventar in cazul urmatoarelor mijloace fixe:

A. 1.Autoturism
Valoare de intrare-> 9.415 lei;
Amortizare -> 9.415 lei;
Valoare contabila -> zero lei.

2.Computer
Valoare de intrare -> 2.000 lei;
Amortizare cumulata -> 167 lei (amortizare lunara 42 lei);
Valoare contabila -> 1.833 lei.

In al doilea rand (B), vom vedea ce trebuie sa fie scris in lista de inventariere a stocurilor si in registrul de inventar in cazul urmatorului obiect de inventar dat in folosinta (ct. 303 cu sold debitor zero, iar aceasta HP multifunctionala este inregistrata extracontabil in contul 8035):

1.HP multifunctionala -> 350 lei.

De asemenea, in ce priveste punctul C, vom vedea ce trebuie sa fie scris in lista de inventariere a creantelor si in registrul de inventar in cazul unui debitor care nu confirma soldul si aceasta creanta a implinit termenul de prescriptie de 3 ani.
1.Creanta -> 2.500 lei.

Mentionam ca raspunsurile vor fi bazate pe prevederile legale stabilite la punctele 34 alin. (2) si 37 din Normele privind inventarierea aprobate prin OMFP 2681/2009 si la punctul 54 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009. Valoarea de inventar este valoarea de piata la care s-ar vinde bunul acum, iar in contabilitate se va evidentia valoarea cea mai mica dintre valoarea contabila a unui activ si valoarea de inventar, prin constituirea de ajustari de valoare.

Plusul de valoare nu se inregistreaza.
 
A)
1)
In listele de inventariere:

    pret unitar: 9415 lei
    valoare contabila: zero lei
    valoare de inventar: zero lei (daca valoarea de inventar - de piata - ar fi, sa zicem, 1000 lei, s-ar incrie tot zero).
    deprecierea: nu exista.

In registrul inventar:

    valoare contabila: zero lei
    valoare de inventar: zero lei
    diferente din evaluare: diferentele dintre valoarea contabila si cea de inventar
    cauzele diferentelor: nu exista.

2)
In listele de inventariere:

    pret unitar: 2000 lei
    valoare contabila: 1833 lei
    valoare de inventar: 1500 lei (de exemplu 1500 lei)
    deprecierea: diferenta in minus intre valoarea contabila (1833 lei) si valoarea de inventar (1500 lei) de 333 lei

In registrul inventar:

    valoare contabila: 1833 lei
    valoare de inventar:  de exemplu1500 lei
    diferente din evaluare: diferentele dintre valoarea contabila si cea de inventar de - 333 lei
    cauzele diferentelor: depreciere, uzura fizica si morala.

B)
1)
In listele de inventariere:


    pret unitar: 0 lei
    valoare contabila: 0 lei
    valoare de inventar: 0 lei (este valoarea cea mai mica dintre valoarea contabila si valoarea de inventar)
    deprecierea: diferenta in minus intre valoarea contabila si valoarea de inventar; este zero.

In registrul inventar:

    valoare contabila: 0 lei
    valoare de inventar: 0 lei
    diferente din evaluare: 0 lei
    cauzele diferentelor: nu e cazul.

C)
In mod normal, acestui debitor trebuia sa i se inregistreze o ajustare de valoare, tocmai pentru a se evidentia incertituidinea incasarii acestuia.

La implinirea termenului de prescriere de 3 ani, la punctul 187 din reglementarile contabile se arata ca unitatile trebuie sa fi depus toate diligentele pentru decontarea creantei/datoriei, pentru a fi scoase din evidenta.
 
In listele de inventariere:

    pret unitar: 2500 lei
    valoare contabila: 2500 lei (se trece tot valoarea de 2500 lei, deoarece nu exista ajustare constituita)
    valoare de inventar: 0 lei (in acest caz, reprezinta valoarea pe care consider ca o mai pot recupera)
    deprecierea: diferenta in minus intre valoarea contabila si valoarea de inventar; este de - 2500 lei.

In registrul inventar:

    valoare contabila: 2500 lei
    valoare de inventar: 0 lei
    diferente din evaluare: - 2500 lei
    cauzele diferentelor: probabilitate de neincasare foarte mare.

Pe baza listelor de inventariere, comisia de inventariere propune, in procesul-verbal de inventariere, fie scoaterea din evidenta a debitorului, fie constituirea unei ajustari in procent de 100% din valoarea creantei.

In functie de modalitatea aprobata de catre conducatorul unitatii, se procedeaza la inregistrarea in contabilitate:

    daca s-a aprobat mentinerea in evidenta a debitorului, dar constituirea unei ajustari de valoarea:

6814 = 496  2500 lei

    daca s-a aprobat scoaterea din evidenta a debitorului:

6588 = 461  2500 lei.
 
De retinut ca atat in listele de inventariere, cat si in registrul inventar, conform normelor privind inventarierea si a reglementarilor contabile, activele se inventariaza la valoarea contabila, care este valoarea de intrare diminuata cu ajustari/amortizari de valoare.

De asemenea, la data efectuarii inventarierii se procedeaza la evaluarea activelor la o valoare de inventar, care, in principiu, reprezinta o valoare de piata pentru bunul respectiv.

Daca valoarea contabila este mai mica decat valoarea de piata (de inventar), in contabilitate se va inregistra o depreciere/ajustare, astfel incat activul sa fie prezentat in situatiile financiare la valoarea de piata.

Daca valoarea contabila este mai mare decat valoarea de piata (de inventar), in contabilitate nu se fac inregistrari.

Respectand litera si spiritul legii, modalitatea de completare a listelor si a registrului inventar este una mai complexa.
 
Baza legala:

-    OMFP 3512//2008 privind documentee financiar contabile - pentru intocmirea si completarea listei de inventariere si a registrului inventar;
-    punctul 42 din Normele privind inventarierea;
-    functiunea contului 496 si punctul 56 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

e-Factura si e-Transport. Atentie la NOUTATILE de la 1 iulie!


ANAF are la dispozitie 2 noi instrumente de control si urmarire, destinate sa stopeze evaziunea fiscala si sa creasca gradul de colectare a TVA: e-Factura si e-Transport!

  • Stiti exact ce obligatii noi aveti?
  • Care sunt erorile pe care le puteti comite?
  • Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsuri exacte gasiti in  e-Factura. e-Transport. Restart pentru sistemul fiscal din Romania!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabileinventariereregistru inventarOMFP 3055/2009OMFP 2681/2009

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 29 Noiembrie 2013


Votati articolul "Efectuarea inventarierii. Cum procedam la completarea listelor de inventar si a registrului inventar?":
Rating:

Nota: 3.86 din 5 din 14 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 29 Noiembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X