Precizam ca modul de utilizare si intocmire a documentelor financiar-contabile si, in concluzie, si a chitantei sau dispozitiei de plata este stabilit de Ordinul ministrului finantelor 3512/2008.
Astfel, in cazul Dispozitiei de plata/incasare catre casierie, instructiunile de completare precizeaza la pct. 1, fundamental diferit fata de instructiunile aplicabile Chitantei, ca serveste ca dispozitie pentru casierie, in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale. Asadar, se utilizeaza cand au loc incasari din operatiuni care nu privesc activitatea curenta a societatii, respectiv din vanzarea bunurilor si serviciilor acesteia.
Astfel, operatiunile din cadrul societatii care in fapt vizeaza decizia de administrare a disponibilitatilor banesti ori de sporire a acestora prin alte operatiuni decat cele descrise mai sus se consemneaza in Dispozitia de plata/incasare catre casierie.
Asadar, in cazul operatiunilor de finantare a societatii prin intermediul imprumuturilor acordate de cate asociat se utilizeaza Dispozitia de plata/incasare si nu Chitanta astfel ca nu se poate angaja raspunderea contraventionala a societatii.
Trebuie subliniat faptul ca nerespectarea normelor emise de Ministerul Finantelor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile effectuate reprezinta contraventie, potrivit art. 41 pct. 2, lit. a), b) si c) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4000 lei.
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro