O societate a achizitionat de la un furnizor din UE o materie prima. O parte din aceasta materie prima nu va mai fi utilizata astfel ca furnizorul a fost de acord sa primeasca retur la un pret mai mic decat pretul de achizitie. Pentru aceasta nu doresc ca firma sa le faca in-voice, ci sa trimita ei Credit-note. Societatea are urmatoarele date inregistrate: diferenta pret furnizor materie prima 1.000 ron si transport la achizitie = 100 ron. Aceste sume raman in soldul contului 301 dupa returul la furnizor si inregistrarea credit-note.
Stabilim astfel daca pentru suma de 1.100 ron pentru care s-a dedus TVA sau s-a efectuat taxare inversa trebuie ajustat TVA-ul prin inregistrarea 635=4426 sau 635=4427 (autofactura) 1.100*24%=264 ron.
De asemenea, se va vedea daca la returul materiei prime catre furnizor trebuie sa plateasca societatea romana transportul si daca TVA-ul din factura de transport este deductibil.
Mentionam ca analizand aceeasi situatie am oferit raspunsul pe care il puteti consulta aici, fiind solutionate alte aspecte.
Asadar, in raspunsul anterior am precizat "din punct de vedere contabil suntem de acord cu propunerile dvs privind stornarea receptiei materiei prime si a TVA. Facem precizarea ca pct. 63 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea, permite atat stornarea in rosu cat si stornarea in negru, in functie de politica contabila a societatii cat si de softul utilizat pentru conducerea evidentei contabile."
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2024
Acest aspect conduce la urmatoarele inregistrari contabile, inregistrari propuse de altfel chiar de dvs:
301" Materii prime" = 401 " Furnizori" cu minus 1000 lei (stornare materie prima returnata) ;
4426 " TVA deductibila" = 4427 " TVA colectata " cu minus 240 lei (stornare TVA aferent retur).
Nu se ajusteaza cheltuiala initiala cu transportul ce va fi aferenta materiilor prime deja achizitionate si inregistrate in contabilitate la costul de achizitie ce trebuie sa cuprinda si transportul conform pct. 51 din OMFP 3055/2009 privind contabilitate. Practic vor fi incluse in costul cu materiile prime cheltuieli de transport mai mari pe aceiasi unitate masura fata de cele initiale. De exemplu s-a achizitionat initial 1000 Kg. Se restituie 100 de kg. Costul cu transportul se va reflecta intr-o cantitate de 900 Kg materii prime.
In acelasi context, nu consideram ca se ajusteaza TVA de la transportul initial, deoarece materia prima se va reflecta in productia societatii ce se va factura cu drept de deducere la TVA de la achizitii.
Consideram ca si chetuielile cu transportul de retur al materiilor prime si TVA de la aceasta factura este cu drept de deducere, deoarece este o chetuiala acesorie primei chetuieli de transport, in conceptul art 137 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. Potrivit norme de aplicare regasite la pct 18 alin. (8) din HG 44/2004 regimul fiscal al chetuielilor accesori este "Cheltuielile accesorii nu reprezinta o tranzactie separata, ci sunt parte componenta a livrarii/prestarii de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile ca si livrarea/prestarea de care sunt legate. "
Desigur din punct de vedere economic aceste cheltuieli ar trebui refacturate furnizorului ce a livrat bunuri necorespunzatoare, ocazie cu dreptul de deducere al chetuielii si TVA de la transport este mai bine justificat.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro