La nivelul anului 2014/primele 4 luni ale anului 2015, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a emis un numar total de 6 acorduri de pret in avans unilaterale, respectiv a respins emiterea a 2 cereri de acord de pret in avans (solicitarile in cauza neintrunind conditiile legale necesare emiterii). Totodata, au fost depuse primele 3 cereri pentru emiterea de acorduri de pret in avans bilaterale, preconizandu-se ca, la nivelul anului 2015, acestea sa fie emise in comun de catre autoritatea competenta din Romania si autoritatea competenta din Elvetia.
In acest context, precizam ca s-a constatat existenta unei tendinte crescatoare spre conformare voluntara a contribuabililor ce deruleaza tranzactii cu entitati afiliate. Astfel, incepand cu anul 2013, s-a inregistrat o crestere semnificativa, constanta, a numarului cererilor depuse pentru emiterea acordurilor de pret in avans, atat unilaterale, cat si bilaterale (in perioada noiembrie 2013 - mai 2015 fiind depus un numar total de 13 cerei de emitere de acord de pret in avans).
Legislatia in vigoare nu limiteaza posibilitatea solicitarii emiterii unui acord de pret in avans doar in cazul tranzactiilor derulate intre persoane afiliate romane si persoane afiliate straine, fiind permisa solicitarea emiterii acordului si pentru tranzactiile derulate intre doua persoane afiliate romane.
Acordul de pret in avans este un act administrativ emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin care se stabilesc conditiile si modalitatile pentru determinarea preturilor de transfer aferente tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, pentru o perioada fixa de timp.
In vederea obtinerii acestui act administrativ, contribuabilii interesati in stabilirea in avans, de comun acord cu administratia fiscala, respectand prevederile legale in vigoare, a preturilor de transfer practicate in cadrul tranzactiilor cu persoanele afiliate, pot solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emiterea unui acord de pret in avans. Detaliile privind continutul documentati solicitate de autoritatea fiscala emitenta, precum si conditiile emiterii acestui act administrativ sunt incluse in legislatia relevanta, in speta Hotararea Guvernului 529/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans.
Ca tipologie, acordul de pret in avans poate fi unilateral, bilateral sau multilateral. Acordul unilateral este emis de autoritatea competenta din Romania. Acordul bilateral sau multilateral este emis in comun de catre autoritatea competenta din Romania si autoritatile fiscale competente dni statele in caror jurisdictie se afla entitatile afiliate contribuabililului solicitant. Acordul bilateral/multilateral poate fi emis numai pentru tranzactiile dintre contribuabilii afiliati care provin din tari cu care Romania are incheiate conventii pentru evitarea dublei impuneri.
Acordul de pret in avans ofera titularului acestuia avantajul opozabilitatii si obligativitatii fata de organele fiscale, pentru tranzactiile derulate in perioada acoperita de acord, ce fac obiectul acestuia. Totodata, acordul de pret in avans bilateral sau multilateral prezinta avantajul eliminarii dublei impuneri generate de ajustari ale preturilor de transfer, acestea fiind stabilite in avans, de comun acord intre administratiile fiscale si contribuabilii afiliati implicati. Se impune a se preciza ca titularul unui acord de pret in avans nu mai are obligativittaea intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer, pentru tranzactiile si perioadele acoperite de acord. Actul administrativ in cauza este opozabil si obligatoriu fata de organele fiscale numai in situatia respectarii, de catre titularul acestuia, a termenilor si conditiilor in care acesta a fost emis.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
ANAF apreciaza si totodata incurajeaza conformarea voluntara a contribuabililor. Acordul de pret in avans vine astfel in sprijinul contribuabilului, fiind unul din instrumentele prin care legislatia fiscala creeaza premisele conformarii voluntare asigurand certitudinea, sub aspect fiscal, privind conditiile si modalitatile pentru stabilirea preturilor de transfer la care se desfasoara tranzactiile cu persoane afiliate, pentru o perioada de 5 ani sau mai mult, dupa caz.
Sursa: ANAF