Am rugat doi profesionisti cu experienta indelungata in domeniul financiar-contabil sa ne ofere opiniile lor cu privire la modificarile in urma carora stampila este elimata din unele proceduri.
Consultantul fiscal si doctor in economie, Adrian Benta, a prezentat astfel pentru Contabilul.ro opinia sa cu privire la depunerea raportarilor semestriale cu data de 30 iunie 2015 in contextul eliminarii stampilei.
Depunerea raportarilor semestriale cu data de 30 iunie 2015. Se mai stampileaza?
Raportarile semestriale cu data de 30 iunie 2015 vor fi depuse de operatorii economici cel mai tarziu pana in data de 17 august 2015, conform unui proiect de ordin al ministrului Finantelor Publice supus dezbaterii publice in sectiunea Transparenta decizionala.
Analizand comparativ formularele de raportari ce vor fi introduse prin proiectul de ordin fata de formularele reglementate anterior prin OMFP 936/2014, temei normativ ce a reglementat depunerea situatiilor semestriale, observam in noile formulare lipsa textului cu "stampila unitatii". De aici, fiecare dintre noi poate sa analizeze ce ar putea sa insemne aceasta diferentiere.
Unele opinii pot considera ca am modernizat raportarile semestriale, deoarece nu mai exista obligatia stampilarii acestora, avand in vedere si faptul ca autoritatile au anuntat in mediul public renuntarea la stampila incepand cu iulie 2015, desigur renuntare ramasa la nivel de vorbe si declaratii frumoase.
Alte opinii, mai conservatoare, mai harsaite in ale contabilitatii, vor sustine ca este doar o eroare a proiectului si oricum nu o sa poti trece de Registratura ANAF fara stampilarea foilor, ca doar 25 ani de cultura contabila in termeni moderni nu se pot sterge asa peste noapte, stampila fiind un lucru sacru al autenticitatii documentelor.
Sa trecem acum la lucruri mai serioase si sa analizam cine va depune aceste raportari semestriale.
Vor depune raportari semestriale operatorii economici ce conduc contabilitatea atat conform OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile armonizate cu directivele europene cat si operatorii economici ce conduc contabilitatea conform OMFP 1286/2012 pentru societatile admise la tranzactionare pe o piata reglementata ce conduc contabilitatea conform Standardelor Internationale de Contabilitate Financiara, daca in anul precedent au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei.
In aceeasi ordine de idei, au obligatia depunerii situatiilor financiare cu termen de 20 iunie 2015 si operatorii economici ce au un alt exercitiu financiar, diferit de anul calendaristic.
Similar procedurilor din anii anteriori, raportarile contabile de semestru pot fi depuse electronic utilizand portalul www.e-guvernare.ro sau se pot depune in format clasic, listate pe hartie si semnate direct la registraturile unitatilor ANAF sau prin posta sub forma unor scrisori cu valoare declarata. in acest ultim caz se impune desigur ca in afara de formularele scrise pe hartie, raportarile semestriale sa fie salvate si depuse pe un suport magnetic.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Proiectul de ordin mai precizeaza ca nu vor depune raportari semestriale cu data de 30 iunie urmatoarele categorii de entitati:
entitatile care de la infiintare si pana la data de 30 iunie 2015 nu au desfasurat activitate;
entitatile care in tot semestrul I al anului 2015 s-au aflat in inactivitate temporara;
entitatile infiintate pe parcursul anului 2015;
entitatile sau alte persoane juridice care se afla in curs de lichidare.
Raportarile semestriale se semneaza de catre administratorul societatii si de catre persoana responsabila cu conducerea contabilitatii societatii. Aceasta din urma poate sa fie un economist absolvent cu studii superioare angajat printr-un contract de munca sau o persoana fizica sau juridica membra CECCAR ce conduce contabilitatea in mod independent.
Autor:
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
drd. Adrian Benta.
Totodata, expertul contabil Irina Dumitrescu, cu 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale, a adus clarificari privind eliminarea stampilei, recent anuntata.
Eliminarea stampilei - masura de simplificare a procedurilor in relatia cu autoritatile publice
Recent, Ministerul Finantelor Publice a lansat in dezbatere publica un Proiect de ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative. Una dintre modificarile fiscale propuse este eliminarea obligativitatii aplicarii stampilei declaratiilor, cererilor si altor documentele depuse de catre persoane fizice, persoane juridice de drept privat asa cum sunt definite in Codul civil, precum si de catre entitatile fara personalitate juridica la institutii sau autoritati publice.
De asemenea, proiectul prevede eliminarea obligativitatii aplicarii stampilei documentelor sau altor inscrisuri emise intre persoane fizice, persoane juridice de drept privat si entitati fara personalitate juridica.
Aceste propuneri vor intra in vigoare dupa publicarea actului normativ in Monitorul Oficial. In prezent, desi nu au fost identificate prevederi legale de nivelul legislatiei primare care sa instituie obligatia pentru persoane fizice autorizate, liber profesionisti, persoane juridice sau alte entitati fara personalitate juridica de a utiliza stampila in relatia cu autoritatile sau institutiile publice sau in relatiile dintre acestea, exista totusi legislatie fiscala care impune aplicarea stampilei pe documentele ce se depun la diverse autoritati publice.
De la data la care va intra in vigoare actul normativ prin care vor fi adoptate aceste propuneri se vor abroga toate prevederile legale referitoare la obligatia aplicarii stampilei de catre persoane fizice, persoane juridice de drept privat asa cum sunt definite in Codul civil, precum si de catre entitatile fara personalitate juridica.
Proiectul nu prevede insa eliminarea acestei obligatii si pentru persoanele juridice de drept public.
Aceasta masura vine in sprijinul mediului de afaceri ca o masura de simplificare a procedurilor in relatia cu autoritatile publice, Romania fiind printre putinele tari din Uniunea Europeana care mentine aceasta obligatie. De altfel, de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana a fost eliminata obligativitatea semnarii si stampilarii facturilor.
Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Va rugam ca in cazul preluarii unei parti din text (in limita a 500 de semne), sa citati si sursa Contabilul.ro cu link activ.