email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile reguli pentru contractele de mandat si guvernanta corporativa a intreprinderilor publice

contractele de mandatremuneratiaministerul finantelor publiceconsiliul de administratieindicatorii de performanta

Legea nr. 111/2016 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice a intrat in vigoare de la 04.06.2016.

Mai jos redam doar unele modificari privind contractele de mandat, atributiile Ministerului de Finante in aceasta privinta si tipurile de remuneratii stabilite prin noile reglementari.

 Art. I.

Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109 din 30 noiembrie 2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, cu urmatoarele modificari si completari:

1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 1.

(1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica intreprinderilor publice, persoane juridice romane.

(2) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si la:

a) institutiile de credit, institutiile financiare si societatile de servicii de investitii financiare si societatile de administrare a investitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) societatile a caror activitate este reglementata de Legea nr. 32/2000 privind activitatea si supravegherea intermediarilor in asigurari si reasigurari, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta Regia Autonoma «Rasirom» si Compania Nationala «Romtehnica» - S.A."


 4. Dupa articolul 3 se introduc doua noi articole, articolele 31 si 32, cu urmatorul cuprins:
"Art. 31.

(1) Ministerul Finantelor Publice actioneaza si ca institutie de monitorizare. in calitate de institutie de monitorizare, Ministerul Finantelor Publice, prin directiile de specialitate sau persoanele desemnate, supravegheaza implementarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta de catre autoritatile publice tutelare si de catre intreprinderile publice.

(2) Procedura de monitorizare si directiile de specialitate sau persoanele desemnate pentru exercitarea acestei competente sunt stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

(3) Pentru exercitarea functiilor prevazute la alin. (1), Ministerul Finantelor Publice indeplineste urmatoarele competente:

a) monitorizeaza si evalueaza aplicarea de catre autoritatile publice tutelare si intreprinderile publice a prevederilor prezentei ordonante de urgenta;

b) elaboreaza norme, regulamente, ghiduri, formulare, pentru facilitarea aplicarii unitare de catre autoritatile publice tutelare si monitorizarea implementarii prevederilor legale si a celor mai bune practici internationale in domeniul guvernantei corporative;

c) monitorizeaza indicatorii de performanta financiari si nefinanciari ai intreprinderilor publice in colaborare cu autoritatea publica tutelara;

d) realizeaza o baza de date privind administratorii la intreprinderile publice de subordonare centrala si locala, prin centralizarea listelor administratorilor primite de la autoritatile publice tutelare, dupa publicarea pe paginile de internet proprii ale acestora.

(4) Prin norme metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ministerele de resort care indeplinesc atributii de autoritate publica tutelara pentru intreprinderile publice se aproba un cadru unitar pentru stabilirea criteriilor de selectie, de intocmire a listei scurte de pana la 5 candidati pentru fiecare post, de stabilire a clasamentului acestora, procedura privind numirile finale, precum si orice alte masuri necesare implementarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

(5) Prin norme metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ministerele de resort care indeplinesc atributii de autoritate publica tutelara pentru intreprinderile publice se aproba metodologia de stabilire a indicatorilor de performanta financiari si nefinanciari si a componentei variabile a remuneratiei.


 20. Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21.

(1) Regia autonoma, prin consiliul de administratie, incheie contracte de mandat cu directorii.

(2) Contractul de mandat este acordul de vointa incheiat intre regia autonoma, reprezentata de consiliul de administratie, si directorul general sau directorii regiei autonome, care include in anexa si indicatorii de performanta financiari si nefinanciari, aprobati de consiliul de administratie.

(3) Directorii pot fi revocati de catre consiliul de administratie, conform legii, in conditiile stabilite in contractul de mandat. in cazul in care revocarea survine fara justa cauza, directorul in cauza este indreptatit la plata unor daune-interese, potrivit contractului de mandat. Pentru desemnarea noilor directori se aplica, in mod corespunzator, prevederile art. 18.

(4) Remuneratia directorilor este stabilita de consiliul de administratie si nu poate depasi nivelul remuneratiei stabilit pentru membrii executivi ai consiliului de administratie. Ea este unica forma de remuneratie pentru directorii care indeplinesc si calitatea de administratori.

(5) Remuneratia este formata dintr-o indemnizatie fixa lunara stabilita in conditiile art. 8 alin. (4) si (5) si dintr-o componenta variabila stabilita, pe baza recomandarilor temeinic motivate, de comisia de specialisti in recrutare resurse umane prevazuta la art. 5 alin. (5) sau, dupa caz, de expertii independenti in recrutare resurse umane ale caror servicii au fost contractate pentru derularea procedurii de selectie a directorilor pentru regia autonoma respectiva ori pentru alta regie autonoma cu activitate similara.

(6) Indicatorii de performanta financiari si nefinanciari aprobati de consiliul de administratie constituie elemente fata de care se determina componenta variabila a remuneratiei pentru directorii regiei autonome."

 25. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 28.

(1) in cazul societatilor administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administratie este format din 3-7 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienta in imbunatatirea performantei societatilor sau regiilor autonome pe care le-au administrat sau condus.

(2) Consiliul de administratie este format din 5-9 membri in cazul intreprinderilor publice care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

a) au inregistrat o cifra de afaceri in ultimul exercitiu financiar superioara echivalentului in lei al sumei de 7.300.000 euro;

b) au cel putin 50 de angajati.

(3) Cel putin doi dintre membrii consiliului de administratie trebuie sa aiba studii economice sau juridice si experienta in domeniul economic, juridic, contabilitate, de audit sau financiar de cel putin 5 ani.

(4) in cazul consiliilor de administratie al caror numar de membri se incadreaza in prevederile alin. (1), nu poate fi mai mult de un membru din randul functionarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autoritatii publice tutelare ori din cadrul altor autoritati sau institutii publice.

(5) in cazul consiliilor de administratie al caror numar de membri se incadreaza in prevederile alin. (2), nu pot fi mai mult de 2 membri din randul functionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autoritatii publice tutelare ori din cadrul altor autoritati sau institutii publice.

(6) Majoritatea membrilor consiliului de administratie este formata din administratori neexecutivi si independenti, in sensul art. 138^2 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(7) Mandatul administratorilor este stabilit prin actul constitutiv, neputand depasi 4 ani. Mandatul administratorilor care si-au indeplinit in mod corespunzator atributiile poate fi reinnoit ca urmare a unui proces de evaluare, daca prin actul constitutiv nu se dispune altfel. Mandatul administratorilor numiti ca urmare a incetarii, sub orice forma, a mandatului administratorilor initiali coincide cu durata ramasa din mandatul administratorului care a fost inlocuit."


29. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 33.

O persoana fizica poate exercita concomitent cel mult 3 mandate de administrator si/sau de membru al consiliului de supraveghere in societati sau intreprinderi publice al caror sediu se afla pe teritoriul Romaniei. Aceasta prevedere se aplica in aceeasi masura persoanei fizice administrator sau membru al consiliului de supraveghere, precum si persoanei fizice reprezentant al unei persoane juridice administrator ori membru al consiliului de supraveghere."


 35. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Art. 39.

(1) Remuneratia si beneficiile oferite conform legii sau contractului de mandat administratorilor si directorilor in cadrul sistemului unitar, respectiv membrilor consiliului de supraveghere si membrilor directoratului, in cazul sistemului dualist, vor fi consemnate in situatiile financiare anuale si in raportul anual al comitetului de nominalizare si remunerare, consiliului de administratie sau consiliului de supraveghere si vor include remuneratia si celelalte beneficii acordate de catre societate si de catre filialele sale.

(2) Plata asigurarii de raspundere profesionala poate fi asigurata de intreprinderea publica, nu face parte din remuneratie si va fi mentionata in contractul de mandat. in contractul de mandat vor fi mentionate si alte beneficii, cum ar fi acoperirea unor cheltuieli cu reprezentarea, transportul, diurna, dar fara ca cele enuntate sa fie limitative.

(3) Politica si criteriile de remunerare a administratorilor si directorilor, in cazul sistemului unitar, respectiv a membrilor consiliului de supraveghere si a membrilor directoratului, in cazul sistemului dualist, precum si nivelul remuneratiei si celelalte avantaje oferite fiecarui administrator si director sunt facute publice pe pagina de internet a intreprinderii publice, prin grija presedintelui consiliului de administratie sau al consiliului de supraveghere."


de Miruna Petrache

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contractele de mandatremuneratiaministerul finantelor publiceconsiliul de administratieindicatorii de performanta


Data aparitiei: 03 Iunie 2016

Votati articolul "Noile reguli pentru contractele de mandat si guvernanta corporativa a intreprinderilor publice":
Rating:

Nota: 3.88 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X