Daca banca sau magazinele comerciale online va puteau asigura condifentialitatea datelor si securitatea platilor electronice, un proiect publicat recent de ANAF mentioneaza accesul total al ANAF la datele cumparatorului, inclusiv la codul de autorizata plata cu cardul, numarul de card si orice alte detalii cu privire la detinatorul cardului. Asta inseamna ca dam unui tert informatii strict confidentiale fara sa fi fost de acord cu aceasta masura.
Mai mult, in proiect, ANAF cere ca aceste informatii sa ii fie transmise FARA NOTIFICAREA SAU PERMISIUNEA UTILIZATORULUI.
Iata cum arata textul din proiectul de lege publicat pe site-ul Ministerului de Finante:
"- in cazul platilor electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea care gestioneaza certificarea/autorizarea tranzactiei, comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, simultan cu transmiterea tranzactiei catre institutia acceptanta, date despre ID-ul terminalului, ID-ul comerciantului, numarul, valoarea, data, ora, minutul emiterii bonului fiscal, institutia acceptanta, numarul cardului utilizat pentru efectuarea platii, cod autorizare plata, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea detinatorului cardului.
PETITIE: ANAF vrea acces la toate informatiile celor care platesc cu cardul. Semnati petitia urgent
- sistemul informatic asigura posibilitatea obtinerii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a datelor inregistrate in jurnalul electronic, fara notificarea sau permisiunea utilizatorului. Functia este activata controlat, prin remodelarea profilului existent pe serverele ANAF, deci fara accesarea aparatului de marcat, si permite obtinerea suplimentara de date fiscale prin raportare la anumite intervale de timp prestabilite, cu o ritmicitate si intr-un format diferite fata de cele standard."
Asadar, ANAF doreste accesul complet la toate detaliile disponibile cu privire la identitatea detinatorului cardului, date care se vor transmite prin intermediul caselor de marcat cu jurnal electronic.
In Nota de fundamentare a proiectului pe care il puteti consulta aici sunt amintite si alte elemente de noutate aduse in ce priveste folosirea caselor de marcat cu jurnal electronic:
Avand in vedere ca actualele aparate utilizate in comertul cu amanuntul si serviciile catre populatie nu sunt dotate cu jurnale electronice si genereaza inconveniente atat pentru utilizatori cat si pentru administratia fiscala, s-a considerat imperios necesara inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport de hartie (aparate de generatie veche) cu aparate de generatie noua, echipate cu jurnal electronic, care folosesc memorii energo-independente.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Astfel, prin adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999, pe langa definirea noilor aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, au fost aduse si alte elemente de noutate, dintre care mentionam:
1) reglementarea autorizarii caselor de marcat cu jurnal electronic pe grupe de contribuabili, concomitent cu stabilirea unor termene limita pentru avizarea, comercializarea si utilizarea vechilor aparate detinute de operatorii economici;
2) introducerea in sarcina utilizatorilor, a obligatiei de a asigura conectarea la distanta a aparatelor de marcat electronice fiscale, in vederea transmiterii de date fiscale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
3) crearea temeiului legal in vederea intocmirii unui registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete sau in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a implementarii ulterioare a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii aparatelor de marcat electronice fiscale, ca o masura de combatere a evaziunii fiscale;
4) avizarea tehnica a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic de catre o institutie publica /institutie de drept public, desemnata prin ordin al ministrului pentru societatea informationala;
5) dotarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu dispozitive de salvare si comunicatie externa si blocarea functionarii lor cand sunt inactive oricare din dispozitivele controlate de modulul fiscal;
6) etapizarea procesului de inlocuire treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic, astfel:
- autorizarea de catre Comisie numai a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, incepand cu data de 1 octombrie 2016
- interzicerea comercializarii aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal incepand cu data de 1 ianuarie 2017;
- obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili incepand cu data de 1 aprilie 2017;
- obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii, incepand cu data de 1 iulie 2017;
- obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici, incepand cu data de 1 noiembrie 2017;
Aceasta inlocuire etapizata va permite atat importatorilor, producatorilor si distribuitorilor sa-si lichideze stocurile de modele vechi si sa obtina avizul tehnic favorabil si autorizatia de distributie pentru noile modele cat si utilizatorilor sa-si achizitioneze in timp noile aparate, fara pierderi financiare si fara perturbarea activitatii comerciale.
UPDATE: In urma reactiilor starnite in presa si in randul contribuabililor cu privire la incarcarea normelor de securitate si de confidentialitate, in data de 28 iulie 2016, joi, Ministerul de Finante a publicat pe pagina de Facebook proprie urmatorul anunt prin care transmite ca ia in considerare eliminarea prevederilor contestate de presa si de contribuabili:
"Lamuriri cu privire la Proiectul de Hotarare privind Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Proiectul aflat in dezbatere publica are in vedere creșterea gradului de conformare a operatorilor economici, reducerea evaziunii fiscale și scoaterea la suprafata a veniturilor ce nu sunt intotdeauna declarate de agentii economici.
Concret, propunerea vizeaza corelarea datelor inregistrate pe bonul fiscal transmis Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de catre aparatele de marcat electronice fiscale cu datele comunicate de POS-urile pentru bunurile/serviciile pentru care plata se face prin intermediul cardului.
De asemenea, aceste date sunt utile pentru determinarea corecta a bazei impozabile in cazul in care casele electronice de marcat intrerup transmiterea de informatii catre ANAF (defectiune, suspendare servicii internet, pana de curent, rea intentie etc).
in urma consultarilor cu patronatele din domeniul bancar ce au avut loc miercuri, 27 iulie 2016, Ministerul Finantelor Publice și ANAF au luat deja in considerare modificarea articolului 4, alin 3, din Anexa mentionata in materialele de presa in sensul eliminarii unor date (spre exemplu, numarul cardului bancar din motive de securitate), inclusiv netransmiterea unor date pe care institutia emitenta nu le detine.
Subliniem faptul ca trecerea de la casele de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport hartie este motivata si de faptul ca in statele UE se folosesc demult casele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat."
Aceasta masura va trebui insa atent supravegheata deoarece pana la acest moment nu a fost inca facuta nicio modificare in mod OFICIAL.