In cele ce urmeaza, vom vedea ce implica prevederile cuprinse in Ordinul ANAF 3769/2015 referitoare la acordul persoanei care depune Declaratia 394 in ceea ce priveste consultarea de catre partenerii acesteia (clienti si furnizori) a datelor cuprinse in Declaratia 394 depusa de catre persoana impozabila. Vom vedea daca acestia vor avea acces la toate informatiile cuprinse in Declaratia 394 sau numai la acele tranzactii desfasurate cu clientul respectiv furnizorul respectiv.
La partea de semnaturi, de la finalul declaratiei, se mentioneaza:
- Iul 1816 locuri disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 18-21 iulie 2024, Mamaia
2024, Hotel Iaki****, MamaiaVezi detaliiInscriere - Iul 1812 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 18-21 iulie 2024, Mamaia
2024, Hotel Iaki****, MamaiaVezi detaliiInscriere - Aug 06100 locuri disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Sep 3062 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 73
2024, Hotel Crowne Plaza, BucurestiVezi detaliiInscriere - Sep 3099 locuri disponibileVideo Seminarul National de Legislatia Muncii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2239 locuri disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 22100 locuri disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
"1. sunt de acord ca, pentru anul fiscal .........., in sensul prevederilor art. 11 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, datele inscrise in prezenta declaratie referitoare la tranzactiile derulate cu fiecare persoana impozabila (client/furnizor) inregistrata in scopuri de TVA sa fie consultate de catre aceasta prin
intermediul aplicatiei informatice puse la dispozitie de ANAF."
In Ordinul 3769 / 2015 cu toate modificarile si completarile ulterioare, in cadrul sectiunii privind completarea declaratiei, la capitolul 2 se arata:
"Datele inscrise in declaratie referitoare la tranzactiile derulate cu fiecare persoana impozabila (client/furnizor) inregistrata in scop de TVA pot fi consultate de catre aceasta prin intermediul aplicatiei informatice puse la dispozitie de ANAF si cu acordul persoanei impozabile care depune declaratia. Acordul va fi dat in prima declaratie depusa de persoana impozabila si va fi valabil pentru toate declaratiile informative 394 pentru care exista obligativitatea depunerii in anul fiscal mentionat, fara a avea posibilitatea schimbarii optiunii.".
Din cele doua parafrafe citate, rezulta ca, in cazul in care persoana care depune declaratia 394 isi da acordul privind consultarea, fiecare partener al sau (client sau furnizor) va putea consulta doar datele raportate de catre societatea care a depus declaratia referitoare la tranzactiile bilaterale si nu toate tranzactiile din declaratie, cu ceilalti parteneri ai societatii.
In continuare, se precizeaza:
"Informatiile rezultate din prezenta declaratie pot face obiectul analizei de risc conform prevederilor din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala."
![Impozitarea veniturilor din chirii 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3152-impozitarea-ven.jpg)
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
![Registrul de Evidenta Fiscala PFA](https://www.rs.ro/dbimg/product/2867-registrul-de-ev.jpg)
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
![Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2850-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Astfel, de aici putem trage concluzia ca, daca societatea raportoare nu-si da acordul pentru consultarea datelor inscrise in declaratie de catre partenerii sai - repetam, doar referitoare la tranzactiile bilaterale - aceasta se poate expune unui grad de risc fiscal ridicat.
De ce? Pentru ca ANAF ar putea considera ca societatea - nedandu-si acordul - ar avea ceva " de ascus", nu e transparenta.
Conform art. 1 punctul 3 din Codul de procedura fiscala, definitia analizei de risc este "activitatea efectuata de organul fiscal in scopul identificarii riscurilor de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor prevazute de legislatia fiscala, de a le evalua, de a le gestiona, precum si de a le utiliza in scopul efectuarii activitatilor de administrare fiscala."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si Consultant fiscal