email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul expertului Robert Gearba: Achizitia intracomunitara efectuata de firma neinregistrata in scopuri de TVA

achizitie intracomunitaracod valid tvaachizitii intracomunitareplafon

Societatile neinregistrate in scopuri de TVA au dreptul sa faca achizitii intracomunitare, dar au obligatii de inregistrare si declarative diferite fata de societatile platitoare de TVA.

Achizitii intracomunitare sub plafonul de 10.000 EUR

Regula generala prevede faptul ca o societate din Romania care nu este inregistrata in scopuri de TVA in regim normal si care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri a caror valoare nu depaseste plafonul de 10.000 EUR (adica 34.000 RON) exclusiv TVA, nu are nicio obligatie de inregistrare sau declarativa suplimentara.

In lipsa unui cod valid de TVA comunicat de catre cumparatorul din Romania, furnizorul intracomunitar trebuie sa factureze bunul cu TVA colectata, aplicand cota utilizata in tara sa. Suma TVA astfel facturata de catre furnizor trebuiesa reintregeasca costul bunului achizitionat. 

Pentru aceasta operatiune, cumparatorul din Romania nu are obligatii fiscale de plata si de raportare catre bugetul de stat din Romania.

Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 EUR

In cazul in care o societate din Romania care nu este inregistrata in scopuri de TVA in regim normal efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri a caror valoare depaseste plafonul de 10.000 EUR (adica 34.000 RON) exclusiv TVA, aceasta este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, in regim special, conform prevederilor art. 317 “Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii ” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Aceasta inseamna ca furnizorul extern nu va adauga TVA locala la factura sa, dar firma din Romania va trebui sa colecteze si a plateasca TVA in cota de 19% la toate achizitiile intracomunitare facute dupa obtinerea codului special de TVA.

Valoarea operatiunii se raporteaza prin formularul cod 301 la sectiunea 1 "Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile - altele decat  mijloacele de transport noi si produsele accizabile" care cuprinde urmatoarele coloane:
numar document/data. In aceasta coloana se inscrie factura furnizorului intracomunitar;


valoarea in valuta. In aceasta coloana se inscrie valoarea facturii emise de catre prestator si tipul valutei.

Aceeasi operatiune trebuia raportata si prin declaratia informativa cod 390 VIES.

Daca doreste, exista posibilitate ca firma din Romania sa se inregistreze in regim special prin optiune si inainte de atingerea pragului de 10.000 EUR, astfel incat sa isi asume fata de furnizorul intracomunitar obligatia platii TVA in Romania pentru achizitia efectuata. 
           


de Robert Gearba

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
achizitie intracomunitaracod valid tvaachizitii intracomunitareplafon


Data aparitiei: 24 Iulie 2017

Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Achizitia intracomunitara efectuata de firma neinregistrata in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X