Inspectia fiscala reprezinta o modalitate de control a autoritatilor pentru a depista eventualele incalcari ale legislatiei de catre firme. Procesul de desfasurare este stabilit in functie de dimensiunea companiei si ar trebui anuntat in prealabil.
In ceea ce priveste stilul inspectorilor fiscali, este “destul de bine stiuta orientarea spre forma a inspectorilor, uneori in detrimentul substantei.”, scrie Andra Casu, TAX Associate Partner, EY Romania.
Prevederile legislatiei fiscale nationale au suferit modificari si clarificari, in incercarea de a se alinia cu prevederile impuse de legislatia fiscala europeana, dar si la cazuistica aferenta, se specifica pe eyromania.ro.
Iata cateva dintre problemele ce pot sa apara pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale!
- Cheltuielile cu serviciile si TVA deductibila aferenta. De regula, inspectorii cer un volum mare de informatii, pe hartie, si de multe ori nu reusesc sa cumuleze intelegerea asupra prestarii lor in scopul desfasurarii de activitati economice.
• Preturile de transfer – atat dosarul preturilor de transfer, cat si documentatia aferenta serviciilor prestate intre entitati afiliate.
• Probleme in a realiza trasabilitatea intre documentele justificative prezentate si desfasurarea de activitati economice.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manual de politici contabile - Stick USB
• Orientarea pe aspecte privind forma documentelor si nu atat de mult pe substanta economica a tranzactiilor.
Ce se intampla dupa terminarea inspectiei fiscale?
Rezultatele inspectiei fiscale pot fi contestate de catre contribuabil. La inceput, pe calea contestatiei fiscale, etapa ce are loc in fata autoritatilor fiscale, dupa care in cadrul unui litigiu ce se desfasoara in doua faze in fata instantelor judecatoresti.
“Este important de stiut ca declansarea procedurii de contestare a rezultatelor inspectiei fiscale nu inlatura si nu suspenda prin ea insasi obligatia contribuabilului de a achita sumele stabilite suplimentar ori de a indeplini masurile dispuse de inspectori.", anunta expertul Andra Casu.
Pentru a obtine asemenea efecte, contribuabilul are la indemana o serie de mecanisme, precum: furnizarea unei garantii organelor fiscale, obtinerea unei esalonari la plata, formularea unei actiuni in instanta prin care sa solicite suspendarea executarii actului.
Suplimentar, in functie de circumstantele specifice cazului, contribuabilul poate utiliza si anumite proceduri internationale precum „procedura acordului amiabil” pentru eliminarea dublei impuneri ce este prevazuta de Conventia privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate (90/436/CEE).
Luati in considerare ca o buna comunicare intre contribuabil/platitor si organul de inspectie poate contribui la solutionarea unor dispute inca din faza muncii de teren a inspectorilor. Valul de controale ale autoritatilor va continua si in perioada urmatoare, asa ca este bine sa fiti pregatiti din timp.
Citeste si cum se face selectarea contribuabililor pentru control.