Incepand cu 2016, toate firmele vor fi obligate sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, iar asta nu doar la cererea trimisa de ANAF. Noile obligatii sunt prevazute de Noul Cod de Procedura Fiscala (Legea 207/2015).
Daca in acest moment firmele nu sunt obligate sa detina un dosar de preturi de transfer decat in cazul unui control, avand la dispozitie un termen de 3 luni pentru intocmirea dosarului, incepand cu anul viitor, firmele vor fi obligate sa aiba deja intocmit acest dosar al preturilor de transfer.
La acest moment, nerespectarea prevederilor referitoare la solicitarea si prezentarea dosarului preturilor de transfer, in conformitate cu ordinul ANAF 222/2008, sunt cuprinse intre 12.000 si 14.000 lei.
Art. 2 alin. (6) din OPANAF 222/2008 mentioneaza:
"Stabilirea termenului de catre organul fiscal competent, pentru punerea la dispozitie de catre contribuabil a dosarului preturilor de transfer, va avea in vedere numarul de persoane afiliate implicate in tranzactii, numarul de tranzactii efectuate si complexitatea acestora, precum si perioada de timp pe care se desfasoara tranzactiile. Termenul pentru punerea la dispozitie a dosarului preturilor de transfer va fi de maximum 3 luni calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabilului, cu o perioada egala cu cea stabilita initial".
Conform aceluiasi act normativ ing vigoare, iata ce trebuie sa contina dosarul de transfer:
ANEXA 1 DOSARUL preturilor de transfer
CAP. I
Intocmirea dosarului preturilor de transfer
ART. 1
Dosarul preturilor de transfer va contine:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
A. Informatii despre grup:
1. structura organizatorica a grupului, legala si operationala, inclusiv participatiile, istoricul si datele financiare referitoare la acesta;
2. descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent;
3. descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului, daca este cazul;
4. prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate, din Uniunea Europeana:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
5. descrierea generala a functiilor si riscurilor asumate de persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul precedent;
6. prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how etc.) si redeventele platite sau primite;
7. prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
B. Informatii despre contribuabil:
1. prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
2. prezentarea analizei comparative:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor;
b) analiza functionala (functii, riscuri, mijloace fixe utilizate etc.);
c) termenii contractuali;
d) circumstantele economice;
e) strategii de afaceri specifice;
f) informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne;
3. prezentarea persoanelor afiliate si a sediilor permanente ale acestora implicate in aceste tranzactii sau intelegeri;
4. descrierea metodei de calcul al preturilor de transfer si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia:
a) in cazul in care nu se folosesc metode traditionale de determinare a preturilor de transfer se va justifica aceasta optiune;
b) in toate cazurile in care nu se aplica metoda de comparare a preturilor se va justifica aceasta optiune;
5. descrierea altor conditii considerate ca fiind relevante pentru contribuabil.
NOUA OBLIGATIE E VALABILA PENTRU TOATE FIRMELE
Odata cu noile modificari, nu mai avem, asadar, drept conditie distincta, cererea facuta de ANAF. Dupa cum putea vedea in comparatie de mai jos, data ca exemplu de Contexpert, in noul Cod de procedura fiscala (Legea 207/2015), obligatia de intocmire a dosarului "este prevazuta separat de aceea de prezentare si sunt introduse prevederi noi referitoare la cuantumuri și termene".
Prevederi Noul Cod de procedura fiscala la Art. 108 alin. (2):
"In vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui ANAF."
Prin comparatie, iata prevederile vechi, cuprinse la art. 79 alin. (2): "In vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta, se aproba prin ordin al presedintelui ANAF".
ATENTIE! Dosarul preturilor de transfer reprezinta o obligatie care nu trebuie trecuta cu vederea! "Fundamentala in fata autoritatilor este justificarea substantei economice a tranzactiilor cu parti afiliate, astfel incat sa nu fie reincadrate de inspectori ca tranzactii artificiale. Cele mai sensibile sunt serviciile administrative (consultanta, management, marketing, resurse umane etc)", atrage atentia Contexpert.ro.
Ca procedura existenta inainte de verificarea acestui dosar, sunt verificate tranzactiile si necesitatea acestora. In cazul in care se constata ca acestea nu au fost necesare, nu sunt luate in considerare la calculul impozitelor si al taxelor.
Va reamintim, in acest context, ca Noul Cod de Procedura Fiscala va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016.
De asemenea, noile obligatii au in vedere si conducerea evidentelor fiscale si contabile, potrivit art. 108 din noul Cod de procedura fiscala, redat mai jos:
ART. 108
Obligatia de a conduce evidenta fiscala
(1) In vederea stabilirii starii de fapt fiscale si a obligatiilor fiscale datorate, contribuabilul/platitorul are obligatia sa conduca evidente fiscale, potrivit actelor normative in vigoare.
(2) In vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer. La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitorul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care
contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
(3) Sunt evidente fiscale registrele, situatiile, precum si orice alte inscrisuri care, potrivit legislatiei fiscale, trebuie intocmite in mod obligatoriu in scopul stabilirii starii de fapt fiscale si a creantelor fiscale, cum ar fi: jurnalul pentru vânzari, jurnalul pentru cumparari, registrul de evidenta fiscala.
Retinem, asadar, ca termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.