email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OPANAF 727/2019: aprobarea procedurii privind debitorii care inregistreaza obligatii fiscale

OPANAF 727/2019: aprobarea procedurii privind debitorii care inregistreaza obligatii fiscale
debitoriobligatii fiscalecodul de procedura fiscala

UPDATE in 25 martie 2019. In Monitorul Oficial nr. 220 din data de 21 martie 2019 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 727 din data de 13 martie 2019 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative si de executare pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita si pentru modificarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare.

Deciziile se emit de organul fiscal trimestrial pentru toti debitorii, insa exista anumite exceptii de care trebuie sa se tina cont. Cazurile exceptate sunt: debitori in dizolvare, inlesniri la plata, insolventa, insolvabili fara bunuri, suspendare executare.

Prin exceptie, deciziile de accesorii vor fi emise dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale restante, pentru cazurile de mai jos:
 

Obligatiile accesorii nu depasesc suma de:

- 3000 lei – in cazul contribuabililor mari;

- 1500 lei – in cazul contribuabililor mijlocii;

- 500 lei -  in cazul contribuabililor mici;

- 100 lei -  in cazul persoanelor fizice.

 

**************

Articolul initial

Pe site-ul ANAF, la rubrica “Transparenta decizionala”, a fost publicat proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative si de executare pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita si pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr.3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare.

Creantele fiscale restante administrate de organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale debitorului, amenzile de orice fel, precum si alte creante bugetare inscrise in titluri executorii de creanta bugetara, transmise spre recuperare organului fiscal, aflate in sold la data de 31 decembrie a anului, al caror plafon este prevazut pentru anulare de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, se scad din evidentele fiscale in primele 7 zile ale anului urmator.

Dupa aplicarea prevederilor alin.(2), se vor emite, potrivit prezentului ordin, urmatoarele acte administrative si de executare:

a) Decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere;
b) Decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare;
c) Decizii de majorare a penalitatilor de nedeclarare;
d) Decizii de reducere a penalitatilor de nedeclarare;
e) Somatii;
f) Titluri executorii;
g) Adrese de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti;
h) Adrese de infiintare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de catre terti;
i) Adrese de instiintare privind infiintarea popririi.

Pentru operarea scaderii din evidentele fiscale, in scopul incadrarii in plafonul prevazut la alin. (2) se are in vedere suma totala a obligatiilor fiscale, a amenzilor de orice fel, precum si a obligatiilor bugetare inscrise in titluri executorii de creanta bugetara, datorate si neachitate de catre un debitor.

In situatia in care debitorul nu achita obligatiile fiscale principale la termenul de scadenta, organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale debitorului calculeaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere, pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, in conditiile Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura fiscala, potrivit anexei 1 a proiectului.


Prin Ordonanta Guvernului nr. 30/2017, act normativ care modifica si completeaza prevederile Codului de procedura fiscala, s-a prevazut ca, deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii se emit si se comunica in functie de vechimea, cuantumul obligatiilor fiscale accesorii si starea juridica a contribuabilului, iar masurile de executare silita se aplica diferentiat in functie de cuantumul si vechimea creantelor fiscale.

Acelasi act normativ reglementeaza si faptul ca, procedurile de realizare ale acestor activitati se stabilesc si se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

 Pana la intrarea in vigoare a acestei ordonante, existau prevederi referitoare la aspectele mai sus prezentate, respectiv cele din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3497/2015 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita, precum si cele din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare.
 

Ca urmare, tinand cont de noul context legislativ, se impune elaborarea unei noi proceduri care urmareste in principal urmatoarele aspecte:

- stabilirea frecventei emiterii si comunicarii deciziilor referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere, deciziilor referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, a somatiilor, titlurilor executorii, adreselor de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, adreselor de infiintare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de catre terti si a adreselor de instiintare privind infiintarea popririi, astfel incat organele fiscale sa respecte prevederile Codului de procedura fiscala in ceea ce priveste instituirea si comunicarea acestor acte administrative fiscale si de executare, dar in acelasi timp in cadrul limitelor legale, administratia fiscala sa se circumscrie si criteriilor de eficienta si respect fata de contribuabili;

- stabilirea faptului ca, deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare se emit prin aplicatiile informatice, trimestrial, iar prin exceptie, in cazul in care cuantumul total al obligatiilor fiscale accesorii ale unui debitor (majorari de intarziere/dobanzi/penalitati de intarziere) nu depaseste o anumita limita, deciziile se emit dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale restante;

- stabilrea categoriilor de contribuabili pentru care nu se emit trimestrial deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare; - reglementarea anularii din evidenta fiscala, in limita plafonului de anulare stabilit de catre Codul de procedura fiscala, si a amenzilor de orice fel, precum si a altor creante bugetare inscrise in titlurile executorii de creanta bugetara, transmise spre recuperare organului fiscal central;

- stabilirea faptului ca, in vederea emiterii somatiei si a titlului executoriu organul fiscal central evalueaza bilunar obligatiile fiscale/bugetare restante ale debitorilor si emite somatia si titlul executoriu, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale/bugetare restante;

- stabilirea faptului ca, in vederea emiterii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, a adresei de infiintare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de catre terti si a adresei de instiintare privind infiintarea popririi, organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale debitorului evalueaza obligatiile fiscale/bugetare restante ale debitorilor pentru care s-a implinit termenul de 15 zile de la comunicarea somatiei si procedeaza la emiterea acestor acte de executare, dupa 180 de zile de la comunicarea somatiei, in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale/bugetare restante este sub limitele prevazute;

- punerea in concordanta a prevederilor pct.9.1. si a continutului Anexei nr.2 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, cu prevederile art.181 alin.(2) din Codul de procedura fiscala care reglementeaza faptul ca, penalitatea de nedeclarare se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:

a) se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala;

b) sunt esalonate la plata, in conditiile legii. In acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.

- abrogarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3497/2015, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 912 din 9 decembrie 2015 si a Capitolului II din Anexa la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 984 din 30 decembrie 2015.


Consultati documentele atasate mai jos:

Ordin

ANEXA 1 – Procedura privind emiterea

ANEXA 2 – Decizie de reducere a penalitatilor de nedeclarare

Referat


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

e-Factura si e-Transport. Atentie la NOUTATILE de la 1 iulie!


ANAF are la dispozitie 2 noi instrumente de control si urmarire, destinate sa stopeze evaziunea fiscala si sa creasca gradul de colectare a TVA: e-Factura si e-Transport!

  • Stiti exact ce obligatii noi aveti?
  • Care sunt erorile pe care le puteti comite?
  • Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsuri exacte gasiti in  e-Factura. e-Transport. Restart pentru sistemul fiscal din Romania!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
debitoriobligatii fiscalecodul de procedura fiscala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 25 Martie 2019


Votati articolul "OPANAF 727/2019: aprobarea procedurii privind debitorii care inregistreaza obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 3.3 din 5 din 5 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 25 Martie 2019 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Incepand din 2023, Guvernul majoreaza impozitul pe dividende de la 5% la 8%

    • PNL si PSD, partidele din coalitia de guvernare, au hotarat ca de anul urmator sa creasca impozitul pe dividende de la 5%, cat este in prezent, la 8%.  Incepand de la 1 ianuarie 2023, impozitul pe dividende de 8% se va aplica atat companiilor private, cat si celor de stat. Urmeaza ca masura sa fie implementata printr-o Ordonanta de Guvern in viitorul apropiat.  Guvernul spera astfel sa aduca la bugetul de stat venituri suplimentare. Dar cum divid...» citeste mai departe aici

  • O veste buna: DISPARE Registrul Unic de Control

    • Firmele nu vor mai fi sanctionate pentru lipsa Registrului unic de control, potrivit unui proiect de lege inregistrat recent la Senat, care ar urma sa modifice Legea 252/2003.  Mai exact, initiativa legislativa prevede abrogarea articolelor 7 si 8 privind sanctiunile impuse contribuabililor din Legea privind registrul unic de control.  “Articol unic. - Articolele 7 si 8 din Legea 252/2003 privind ...» citeste mai departe aici

  • Iesirile la restaurant vor fi mai scumpe. Creste TVA-ul pentru industria Horeca

    • In coalitita de guvernare a fost propusa revenirea TVA-ului de la 5% la 9% pentru Horeca (catering si alimentatie publica). Astfel romanii vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar pentru iesirile la restaurant fiindca TVA-ul majorat nu va lipsi de pe nota de plata.  Patronatele din Horeca au subliniat recent intr-un comunicat de presa ca este “extrem de nociva” cresterea TVA-ului pentru industrial ospitalitatii.  &...» citeste mai departe aici

  • Facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar. Finantele au publicat procedura de acordare

    • Salariul minim pentru angajatii din industria alimentara si sectorul agricol a crescut la 3000 de lei brut de la 1 iunie. Finantele au publicat recent, in dezbatere publica, si procedura de acordare a facilitatilor fiscale.  Asadar, firmele care activeaza in aceste domenii vor plati, intre iunie 2022 si decembrie 2028, un salariu diferentiat si vor datora taxe salariale reduse, asa cum se intampla deja in sectorul constructiilor.  Facilitatile f...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X