email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Hotararea nr. 864/2020 MODIFICA Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

Hotararea nr. 864/2020 MODIFICA Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
cod fiscalaccizetvaimpozit pe profit

Hotararea nr. 864/2020 completeaza si modifica Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.

La finalul lunii septembrie 2020, Finantele au publicat un document prin care si-au anuntat intentia de a modifica aceste norme in viitorul apropiat. Schimbarile vizeaza impozitul pe profit, taxa pe valoarea adaugata, accizele si alte taxe speciale. 
Dupa cum a specificat institutia anterior, aceasta modificare a fost necesara pentru a clarifica mai multe aspecte legislative, printre care se numara corelarea cu prevederile Codului fiscal, ca urmare a modificarilor succesive aduse acestuia si introducerea unor prevederi privind regimul TVA aferent operatiunilor de administrare a creditelor si/sau de administrare a garantiilor de credit.
 

Hotararea nr. 864/2020: continutul actului normativ


In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

 

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Articol unic. -

Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

A. Titlul II "Impozitul pe profit"

1. La punctul 13 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:

"
d) cheltuielile efectuate in vederea respectarii obligatiilor de compensare prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 354/2003, cu modificarile si completarile ulterioare."

B. Titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata"

2. La punctul 4 alineatul (5), exemplul nr. 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Exemplul nr. 2: O persoana fizica vinde in luna ianuarie

2020 un teren construibil sau o constructie noua in sensul art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal. Desi, in principiu, operatiunea nu ar fi scutita de taxa conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, indiferent de valoarea livrarii, daca persoana fizica nu realizeaza si alte operatiuni pentru care ar deveni persoana impozabila in cursul anului 2020, aceasta operatiune este considerata ocazionala si persoana fizica nu datoreaza TVA pentru respectiva livrare. Daca in acelasi an, in luna martie, aceeasi persoana fizica livreaza un teren sau o constructie, indiferent daca livrarea este taxabila sau scutita conform art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, respectiva persoana va deveni persoana impozabila dupa cea de-a doua tranzactie. Daca valoarea cumulata a celor doua tranzactii depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, persoana fizica are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, cel tarziu in termen de 10 zile de la data depasirii plafonului, respectiv de la data de 1 a lunii urmatoare celei in care plafonul a fost depasit, conform art. 310 alin. (6) din Codul fiscal."

3. La punctul 7, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(11) Pe langa situatiile prevazute la alin. (10), nu constituie livrare de bunuri conform prevederilor art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal bunurile acordate in mod gratuit pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile. In aceasta categorie se cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile acordate gratuit in vederea respectarii obligatiilor de compensare prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 354/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, bunurile pe care persoana impozabila le acorda gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: echipamentul de protectie si uniformele de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportata de angajati, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor. Nu se incadreaza in aceasta categorie orice gratuitati acordate propriilor angajati sau altor persoane, daca nu exista nicio legatura cu desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt: cotele gratuite de energie electrica acordate persoanelor pensionate din sectorul energiei electrice, abonamentele de transport acordate gratuit pentru diverse categorii de persoane si altele de aceeasi natura.

Exemplu: Pentru facilitarea accesului la un centru comercial, o societate a depus diligentele necesare pentru construirea unui sens giratoriu. O parte a sensului giratoriu a fost construita pe terenul apartinand domeniului public, iar o parte pe terenul societatii. Dupa finalizarea lucrarilor, pentru care primaria a obtinut autorizatie de construire, sensul giratoriu si partea din terenul aferent apartinand societatii vor fi donate primariei. Desi contractul prevede ca sensul giratoriu va fi donat primariei, intrucat bunurile construite pe domeniul public apartin unitatii administrativ-teritoriale, din punctul de vedere al TVA nu se considera ca are loc o livrare de bunuri de la societate la primarie pentru lucrarile efectuate pe terenul primariei. Acestea reprezinta din punctul de vedere al TVA servicii acordate gratuit. In ceea ce priveste donatia partii din sensul giratoriu construite pe terenul societatii si a terenului aferent, aceasta reprezinta din punctul de vedere al TVA o livrare de bunuri cu titlu gratuit. Atat prestarile de servicii, cat si livrarea de bunuri, acordate gratuit, se considera ca au fost efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, respectiv pentru facilitarea accesului la centrul comercial, nefiind in sfera de aplicare a TVA. Societatea in cauza beneficiaza de dreptul de deducere a TVA conform prevederilor art. 297 din Codul fiscal."

4. La punctul 7, dupa alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (121), cu urmatorul cuprins:

"
(121) In aplicarea prevederilor art. 270 alin. (8) lit. d) din Codul fiscal:

a) transferul alimentelor destinate consumului uman are intelesul prevazut la art. 2 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, republicata, cu modificarile ulterioare;

b) alimentele pot face obiectul transferului prevazut la lit. a) oricand in ultimele 10 zile de valabilitate pana la data durabilitatii minimale, conform art. 6 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 51/2019;

c) data durabilitatii minimale are intelesul prevazut la pct. 4 din anexa la Legea nr. 217/2016, republicata, cu modificarile ulterioare."

5. La capitolul IV, dupa sectiunea a 4-a se introduce o noua sectiune, sectiunea a 5-a, alcatuita din punctul 101, cu urmatorul cuprins:

SECTIUNEA a 5-a
Dispozitii comune livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii
101.

(1) In sensul art. 2741 din Codul fiscal, cupoanele valorice pot fi in format fizic sau electronic.

(2) Instrumentele care ii confera detinatorului dreptul sa beneficieze de o reducere la achizitionarea de bunuri sau servicii, dar nu ii confera dreptul de a primi aceste bunuri sau servicii, nu sunt considerate cupoane valorice in sensul art. 2741 din Codul fiscal.

(3) Tichetele pentru care nu se cunosc toate elementele necesare determinarii taxei datorate, cum ar fi tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si altele asemenea, sunt considerate cupoane valorice cu scop multiplu."

6. La punctul 24, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(7) Avansul perceput pentru transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerat o rata de leasing, respectiv o prestare de servicii, pentru care faptul generator de taxa intervine conform art. 281 alin. (8) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care include si incasarea in avans a unei parti din contravaloarea livrarii de bunuri care are loc la sfarsitul perioadei de leasing, cand se transfera dreptul de proprietate asupra bunului care face obiectul contractului de leasing, conform prevederilor pct. 8 alin. (4)."

7. La punctul 32, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(6) In sensul art. 287 lit. d) din Codul fiscal, in cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."

8. La punctul 37, alineatele (3) si (12) se abroga.

9. La punctul 37, alineatul (13) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(13) In aplicarea art. 291 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, se aplica cota redusa de TVA de 9% de orice persoana care livreaza apa de irigatii care este transportata prin infrastructura principala si/sau secundara de irigatii. In categoria persoanelor care livreaza apa destinata irigatiilor se cuprind inclusiv furnizorii de apa din Dunare, din rauri interioare, izvoare, lacuri de acumulare sau alte surse de apa, care alimenteaza sistemele de irigatii."

10. Punctul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
38.

(1) Cota redusa de 5% prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. a)
din Codul fiscal se aplica pentru livrarea de manuale scolare,
carti, ziare si reviste, inclusiv pentru cele inregistrate pe suport electromagnetic sau pe alte tipuri de suporturi. Cartile si manualele scolare sunt tipariturile care au cod ISBN, inclusiv partiturile muzicale imprimate care au cod ISMN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Ziarele si revistele sunt orice tiparituri care au cod ISSN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Nu se aplica cota redusa a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarea de carti, ziare si reviste care sunt destinate in principal sau exclusiv publicitatii. Prin sintagma «in principal» se intelege ca mai mult de jumatate din continutul cartii, ziarului sau revistei este destinat publicitatii. De asemenea, nu se aplica cota redusa a taxei pentru livrarea de carti, ziare si reviste, in cazul in care acestea sunt furnizate pe cale electronica, operatiunile fiind considerate prestari de servicii, conform art. 7 alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.

(2) Cota redusa de taxa de 5% prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal se aplica numai pentru livrarea, astfel cum este definita la art. 270 alin. (1) din Codul fiscal, a locuintelor ca parte a politicii sociale, respectiv pentru transferul dreptului de a dispune ca un proprietar de bunurile prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.

(3) In aplicarea art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal:

a) prin locuinta se intelege constructia alcatuita din una sau mai multe camere de locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care, la data livrarii, satisface cerintele de locuit ale unei persoane ori familii;

b) anexele gospodaresti nu se iau in calculul suprafetei utile a locuintei de 120 mp;

c) valoarea-limita de 450.000 lei cuprinde valoarea locuintei, inclusiv valoarea cotelor indivize din partile comune ale imobilului si a anexelor gospodaresti si, dupa caz, a terenului pe care este construita locuinta, dar exclude unele drepturi de servitute legate de locuinta respectiva.

(4) Suprafata utila a locuintei prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal trebuie sa fie inscrisa in documentatia cadastrala anexata la actul de vanzare-cumparare incheiat in conditiile legii.

(5) Persoanele impozabile care livreaza locuinte vor aplica cota de 5%, inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrari, daca din contractele incheiate rezulta ca la momentul livrarii vor fi indeplinite toate conditiile impuse de art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal. In situatia in care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei standard de TVA, la livrarea bunului imobil se efectueaza regularizarile prevazute la art. 291 alin. (6) din Codul fiscal in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 291 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de prezentele norme metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.

(6) Pentru cladirile prevazute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 1, 2 si 4 din Codul fiscal, cumparatorul va pune la dispozitia vanzatorului o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca va utiliza aceste cladiri conform destinatiei prevazute de lege, care se pastreaza de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%. Declaratia trebuie prezentata cel mai tarziu pana la momentul livrarii cladirii respective. Prevederile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 1, 2 si 4 din Codul fiscal se aplica si in cazul livrarii de parti dintr-o cladire destinate scopurilor respective.

(7) In sensul art. 291 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, prin cazare in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara se intelege cazarea in structurile de primire turistice cu functiuni de cazare turistica prevazute la art. 2 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa de taxa de 5% prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal se aplica pentru tipurile de cazare in structurile de primire turistice cu functiune de cazare, prevazute la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul cazarii cu demipensiune, cu pensiune completa sau cu «all inclusive», astfel cum sunt definite la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, cota redusa de TVA se aplica asupra pretului total al cazarii, care poate include si bauturi alcoolice. Orice persoana care actioneaza in conditiile prevazute la pct. 8 alin. (2) sau care intermediaza astfel de operatiuni in nume propriu, dar in contul altei persoane, potrivit art. 271 alin. (2) din Codul fiscal, aplica cota de 5% a taxei, cu exceptia situatiilor in care este obligatorie aplicarea regimului special de taxa pentru agentii de turism, prevazut la art. 311 din Codul fiscal.

(8) In aplicarea art. 291 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, prin servicii de restaurant si de catering se intelege serviciile prevazute la pct. 18. Orice combinatie de bauturi alcoolice si nealcoolice, indiferent de concentratia alcoolica, este considerata bautura alcoolica. Pentru bauturile alcoolice servite la restaurant sau oferite in cazul serviciilor de catering se aplica cota standard de TVA, dar nu se considera ca are loc o livrare separata de bunuri, oferirea de bauturi alcoolice facand parte din serviciile de restaurant sau de catering.

Exemplu: Un restaurant care vinde si mancare pentru a fi servita in afara locatiei restaurantului nu realizeaza o prestare de servicii de restaurant, ci o livrare de bunuri, pentru care aplica cota redusa de TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele in care sunt servite alimentele sau bauturile nealcoolice, chiar daca contravaloarea acestora ar fi evidentiata separat pe bonul fiscal. In acest caz se considera ca livrarea alimentelor este livrarea principala care atrage aceeasi cota de TVA livrarii caserolei sau a paharului, acestea fiind livrari accesorii, nu un scop in sine pentru client.

(9) In situatia in care se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri/servicii supuse atat cotei reduse de TVA, cat si cotei standard de TVA si se poate stabili o operatiune principala, cota de TVA aplicabila pachetului este cota de TVA aplicabila operatiunii principale, conform pct. 23 alin. (1) lit. b), chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie poate fi identificat, astfel cum s-a pronuntat si Curtea Europeana de Justitie in Cauza C-463/16 Stadion Amsterdam CV. Exemplu: O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA ofera posibilitatea achizitionarii unui pachet de bunuri si servicii constand in acces la un eveniment sportiv si facilitati in cadrul evenimentului sportiv, precum: servicii de catering/restaurant, produse alimentare, acces la parcare. In aceasta situatie, chiar daca pretul fiecarui element care compune pretul total platit de un consumator pentru a putea beneficia de aceasta prestatie ar putea fi identificat, cota de TVA aplicabila pachetului este de 5%, respectiv cota de TVA aferenta accesului la evenimentul sportiv care reprezinta prestatia principala."

11. La punctul 52, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:

"
(31) Se cuprind in sfera operatiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 si 2 din Codul fiscal si operatiunile de administrare a creditelor si/sau administrare a garantiilor de credit, efectuate de catre una dintre persoanele care acorda creditul sindicalizat si care este desemnata de ceilalti participanti la contractul de credit sindicalizat pentru administrarea creditului/administrarea garantiilor de credit."

12. La punctul 52 alineatul (21), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
b) fondurile de pensii administrate privat, fondurile de pensii facultative si fondurile de pensii ocupationale."

13. La punctul 78 alineatul (6), literele b) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"b) alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care nu dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, precum si alocarea de bunuri/servicii neutilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere;

c) in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul bunurilor/serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal."

14. La punctul 78, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive; in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (10) pot fi aplicate cumulativ; de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei."

15. La punctul 79, dupa alineatul (14) se introduce un nou alineat, alineatul (141), cu urmatorul cuprins:

"
(141) In situatia in care bunurile de capital au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni cu drept de deducere, altele decat cele constand in livrarea in regim de taxare a bunurilor respective, in perioada in care persoanele impozabile au avut codul de TVA anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a)-e) si h) din Codul fiscal, acestea au dreptul, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, sa efectueze o ajustare pozitiva pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial pentru fiecare an din perioada in care au avut codul de TVA anulat si in care bunurile de capital au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni cu drept de deducere. Ajustarea se reflecta in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."

16. La punctul 83, alineatul (4) se abroga.

17. La punctul 88 alineatul (1), literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"
c) prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea, in cazurile prevazute la art. 316 alin. (1) lit. b) si c) din Codul fiscal;

d) data comunicarii certificatului de inregistrare in scopuri de TVA sau a deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, in cazurile prevazute la art. 316 alin. (1) lit. a) si alin. (10) din Codul fiscal."

18. La punctul 88, alineatul (20) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(20) In aplicarea art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile, societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal in baza procedurii de evaluare a intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice in sfera de aplicare a TVA, sunt prevazute in anexa nr. 5, care face parte integranta din prezentele norme metodologice."

19. Anexa nr. 5 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezenta hotarare.

C. Titlul VIII "Accize si alte taxe speciale"

20. La punctul 1, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alineatele (8) si (9), cu urmatorul cuprins:

"(8) Operatorii prevazuti la art. 336 pct. 2, 8, 9, 13 si 28 din Codul fiscal, altii decat cei infiintati in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, vor anexa cererilor privind acordarea autorizatiilor prevazute pentru fiecare categorie in parte, in locul certificatului constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte valoarea capitalului social, documentele prevazute de legislatia specifica prin care acestea au fost infiintate din care sa rezulte valoarea patrimoniului de afectatiune si/sau altele asemenea, astfel cum sunt prevazute in legislatia specifica respectiva.

(9) In intelesul prezentelor norme, pentru operatorii prevazuti la art. 336 pct. 2, altii decat cei infiintati in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin valoarea capitalului social minim subscris si varsat se intelege valoarea patrimoniului de afectatiune si/sau altele asemenea prevazute in legislatia specifica prin care acestea au fost infiintate."

21. La punctul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(1) In sensul art. 343 din Codul fiscal, sumele datorate reprezentand accize se calculeaza in lei, dupa cum urmeaza:

a) pentru bere:

A = C x K x Q,

A = cuantumul accizei;

C = numarul de grade Plato;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 1 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;

Q = cantitatea de bere sau cantitatea de baza de bere in cazul amestecului cu bauturi nealcoolice, exprimata in hectolitri.

Pentru bere, numarul de grade Plato este inscris in specificatia tehnica elaborata pe baza standardului in vigoare pentru fiecare sortiment de bere si trebuie sa fie acelasi cu cel inscris pe etichetele de comercializare a respectivelor sortimente de bere.

Pentru produsele rezultate prin amestecul de baza de bere cu bauturi nealcoolice, numarul de grade Plato este cel aferent bazei de bere din amestec si se inscrie pe eticheta de comercializare.

Abaterea admisa intre numarul de grade Plato inscris pe eticheta si numarul de grade Plato determinat in bere, respectiv in baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice este de 0,5 grade Plato;

b) pentru vinuri, bauturi fermentate si produse intermediare:

A = K x Q,

A = cuantumul accizei;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 2-4 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;

Q = cantitatea exprimata in hectolitri;

c) pentru alcool etilic:

A = C x K x Q/100,

A = cuantumul accizei;

C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 5 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;

Q = cantitatea exprimata in hectolitri;

d) pentru tigarete:

A = A1 + A2,

A = acciza datorata;

A1 = acciza specifica;

A2 = acciza ad valorem;

A1 = K1 x Q1;

A2 = K2 x PA x Q2,

K1 = nivelul accizei specifice stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice, exprimat in lei/1.000 tigarete;

K2 = procentul legal al accizei ad valorem care se aplica asupra pretului de vanzare cu amanuntul declarat, prevazut la art. 343 alin. (4) din Codul fiscal;

PA = pretul de vanzare cu amanuntul declarat pe pachet;

Q1 = cantitatea de tigarete exprimata in mii tigarete;

Q2 = numarul de pachete de tigarete;

Q2 = Q1/numarul de tigarete continute in pachet;

e) pentru tigari si tigari de foi:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;

Q = cantitatea exprimata in mii bucati;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 7 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;

f) pentru tutun de fumat fin taiat, destinat rularii in tigarete, si pentru alte tutunuri de fumat:

A = Q x K,

A = cuantumul accizei;

Q = cantitatea in kg;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 8, respectiv la nr. crt. 9 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;

g) pentru produse energetice:

A = Q x K,

A = cuantumul accizei;

Q = cantitatea exprimata in mii litri masurata la temperatura de +15°C/cantitatea exprimata in tone/cantitatea exprimata in gigajoule;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 10-17 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal;

h) pentru energie electrica:

A = Q x K,

A = cuantumul accizei;

Q = cantitatea de energie electrica exprimata in MWh;

K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 18 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1)-(4) din Codul fiscal."

22. La punctul 6, alineatele (1)-(5) se abroga.

23. La punctul 6, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Valoarea accizelor de plata la bugetul de stat reprezinta valoarea accizelor datorate determinata potrivit pct. 5 alin. (1), din care se deduce contravaloarea marcajelor utilizate pentru marcarea produselor supuse acestui regim potrivit art. 421 din Codul fiscal, dupa caz."

24. La punctul 8, alineatele (2) si (4) se abroga.

25. La punctul 8, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(3) In cazul garantiei constituite potrivit art. 348 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplica urmatoarele reguli:

a) se consemneaza mijloacele banesti la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondata autoritatea fiscala teritoriala;

b) orice dobanda platita de trezorerie in legatura cu depozitul apartine deponentului."

26. La punctul 8 alineatul (9), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera f1), cu urmatorul cuprins:

"
f1) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, de maximum 1.000 hl pe an - 18.952 lei;".

27. La punctul 8 alineatul (9), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
g) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, intre 1.000 si 5.000 hl pe an - 94.760 lei;".

28. La punctul 8, dupa alineatul (34) se introduce un nou alineat, alineatul (341), cu urmatorul cuprins:

"
(341) In cazul garantiilor prevazute la art. 348 alin. (1) din Codul fiscal, autoritatea fiscala teritoriala dispune institutiei de credit/societatii de asigurare emitente a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie ori unitatii de Trezorerie a Statului, dupa caz, virarea sumei de bani in conturile de venituri bugetare corespunzatoare, in situatiile prevazute la alin. (34)."

29. La punctul 8, dupa alineatul (39) se introduce un nou alineat, alineatul (391), cu urmatorul cuprins:

"
(391) Valoarea garantiei reduse pentru antrepozitarii autorizati nu poate fi mai mica decat limita minima stabilita potrivit alin. (9) sau (11), dupa caz."
30. La punctul 11, alineatele (1) si (3)-(5) se abroga.

31. La punctul 23 alineatul (1), dupa litera f) se introduce o noua litera, litera f1), cu urmatorul cuprins:

"
f1) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, de maximum 1.000 hl pe an - 15.000 lei;".

32. La punctul 23 alineatul (1), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
g) pentru productia de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, intre 1.000 si 5.000 hl pe an - 75.000 lei;".

33. La punctul 30, dupa alineatul (17) se introduce un nou alineat, alineatul (171), cu urmatorul cuprins:

"
(171) Prin exceptie de la prevederile alin. (17), operatorii economici care solicita autorizarea ca antrepozitari pentru productia de alcool si de distilate, care utilizeaza pentru realizarea productiei exclusiv instalatii tip alambic, trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere privind capacitatea vaselor de depozitare detinute, precum si capacitatea de incarcare a instalatiei/instalatiilor tip alambic aflate in incinta locatiei propuse pentru autorizare."

34. La punctul 30, alineatul (24) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(24) Un loc poate fi autorizat ca antrepozit fiscal de productie sau de depozitare de produse energetice numai daca este echipat cu rezervoare standardizate distincte pentru fiecare produs in parte, calibrate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta."

35. La punctul 46, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(3) In aplicarea prevederilor art. 375 alin. (2) din Codul fiscal, destinatarul inregistrat are obligatia sa respecte prevederile pct. 44 alin. (7)."

36. La punctul 61 alineatul (7), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:

"
d) solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala."

37. La punctul 83 alineatul (3), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:

"e) solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala."

38. La punctul 92, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(2) In aplicarea alin. (1) se considera ca produsele energetice sunt aprovizionate indirect de la un antrepozit fiscal in cazul in care combustibilul pentru aviatie expediat de la un antrepozit fiscal este receptionat in scutire de accize de catre persoana prevazuta la alin. (4), in alimentatoare autorizate exclusiv pentru circulatia in incinta aeroportului si care alimenteaza efectiv aeronavele, precum si in cazul in care combustibilul pentru aviatie expediat de la un antrepozit fiscal este receptionat in scutire de accize de catre persoana prevazuta la alin. (4) lit. b) si c) in alimentatoare destinate alimentarii aeronavelor detinute de aceasta sau in rezervoarele detinute sub orice forma de aceasta, pentru alimentarea ulterioara a aeronavelor pe care le detine."

39. La punctul 92, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:

"
(21) Responsabilitatea cu privire la livrarea combustibilului pentru aviatie potrivit scopului scutit revine persoanei prevazute la alin. (4), iar dovada livrarii efective a acestuia la aeronavele care il utilizeaza efectiv, potrivit scopului scutit, este documentul de livrare semnat de comandantul aeronavei aprovizionate, respectiv de conducatorii structurilor competente din cadrul autoritatilor prevazute la alin. (4) lit. c)."

40. La punctul 92, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(3) Scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 399 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se acorda direct si in cazul in care persoana prevazuta la alin. (4) lit. b) aprovizioneaza aeronavele detinute cu produse energetice care provin din achizitii intracomunitare proprii. In acest caz operatorii economici trebuie sa detina si calitatea de destinatar inregistrat. Prevederile alin. (21) se aplica in mod corespunzator."

41. La punctul 92 alineatul (4), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
c) autoritatile publice."

42. La punctul 921, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"
(1) Scutirea directa de la plata accizelor, conform art. 399 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se aplica si in cazul produselor energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie de catre autoritatile publice, deplasate catre un loc de livrare directa situat pe teritoriul Romaniei, in cazul in care locul respectiv a fost indicat de antrepozitarul autorizat din Romania.

(2) In sensul alin. (1), prin loc de livrare directa se intelege locul unde produsele energetice destinate utilizarii drept combustibil pentru aviatie sunt receptionate in alimentatoarele destinate alimentarii aeronavelor detinute de autoritatile publice sau in rezervoarele detinute sub orice forma de aceste autoritati publice, pentru alimentarea ulterioara a aeronavelor pe care le detin, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 401-412 din Codul fiscal si la pct. 124-134 din prezentele norme metodologice."

43. La punctul 93 alineatul (4), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"c) autoritatile publice."

44. La punctul 120, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(2) In cazul prevazut la alin. (1), operatorul economic anunta in scris autoritatea vamala teritoriala despre intentia de a retrage de pe piata produsele accizabile, in vederea reciclarii, reconditionarii, distrugerii, cu cel putin 7 zile lucratoare inainte de data la care incepe/se realizeaza distrugerea acestora, ori produsele sunt introduse in antrepozitul fiscal de productie, in cazul reciclarii sau reconditionarii. Distrugerea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun prelucrat retrase de pe piata poate fi efectuata fie in antrepozit fiscal, fie intr-o alta locatie stabilita de operatorul care retrage produsele de pe piata, cu conditia respectarii prevederilor legislatiei de mediu in materie de distrugere."

45. La punctul 120 alineatul (4), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
b) in cazul distrugerii, indiferent de locatia in care aceasta se realizeaza, asista, incepand cu data comunicata de operatorul economic conform alin. (2), la distrugerea bauturilor alcoolice si produselor din tutun prelucrat si certifica documentul de distrugere;".

46. La punctul 144, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:

"
(5) In cazul aprovizionarii cu produse energetice care provin din achizitii intracomunitare proprii a aeronavelor detinute de persoana prevazuta la pct. 92 alin. (4) lit. b), deplasarea produselor in cauza de la locul de primire din Romania catre locul de aprovizionare/alimentare al aeronavelor este insotita de un document comercial care contine informatiile din documentul administrativ electronic pe suport hartie, prevazut in anexa nr. 33, care face parte integranta din prezentele norme metodologice, mai putin codul de referinta administrativ unic."

47. La capitolul I sectiunea a 22-a, subsectiunea a 4-a "Valorificarea produselor accizabile intrate, potrivit legii, in proprietatea statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silita", alcatuita din punctul 164, se abroga.

48. Anexa nr. 19 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezenta hotarare.
 

Consulta documentele atasate: 

ANEXA nr. 1 - criterii pentru evaluarea riscului fiscal

ANEXA nr. 2 - situatia centralizatoare privind achizitiile/importurile 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024


Alegeti:

  •     sa fiti rapid si corect informat asupra modificarilor legislative ce va impacteaza munca;
  •     sa gasiti instant solutia potrivita pentru problemele dvs. specifice legate de calculul si plata impozitului pe venit si a contributiilor (CAS si CASS);
  •     sa aveti siguranta legala a actiunilor si deciziilor dvs.;
  •     sa economisiti timp, bani si energie!
  •     sa fiti ferit de rigorile noii legi (amenzile privind incalcarea disciplinei financiare au explodat! Ating chiar si 20.000 lei!)

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cod fiscalaccizetvaimpozit pe profit


Data aparitiei: 19 Octombrie 2020

Votati articolul "Hotararea nr. 864/2020 MODIFICA Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X