O societate care doreste sa faca comert cu bauturi alcoolice trebuie sa aiba in vedere regimul accizelor si obligatiile fiscale aferente.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Sunt trei aspecte importante care trebuie luate in calcul:
1. 1. o descriere a bauturii alcoolice: codul NC, modul de prezentare (imbuteliata sau in stare varsata), concentratia alcoolica, natura alcoolului (provenit din fermentare sau din distilare) continut in bautura respectiva;
2. provenienta bauturilor alcoolice: din intern, UE sau import (tara terta);
3. activitatea care urmeaza sa o desfasurati (comert angro, comert en-detail, alimentatie publica).
Specialistul nostru prezinta deliat regimul accizelor pentru bauturi alcoolice, punand accent pe cele trei aspecte care trebuie luate in vedere.
Regimul accizelor pentru bauturi alcoolice: raspunsul specialistului
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examen Consultant Fiscal 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Din punct de vedere fiscal, bauturile alcoolice sunt produse supuse accizelor armonizate, regim reglementat la titlul VIII din Codul fiscal (Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare) si Normele metodologice de aprobare a Codului fiscal, aprobate prin HG 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru a sti care este tratamentul fiscal aplicabil in comertul cu bauturi alcoolice, este important a cunoaste urmatoarele aspecte:
1. o descriere a bauturii alcoolice: codul NC, modul de prezentare (imbuteliata sau in stare varsata), concentratia alcoolica, natura alcoolului (provenit din fermentare sau din distilare) continut in bautura respectiva;
Din punct de vedere fiscal, bauturile alcoolice sunt clasificate in 5 subgrupe, si anume:
- bere;
- vinuri (linistite si spumoase);
- bauturi fermentate, altele decat vinuri (linistite si spumoase);
- produse intermediare (de ex., vermuturi);
- alcool etilic (de ex., bauturi spirtoase, tuica si rachiuri din fructe, etc.).
2. provenienta bauturilor alcoolice: din intern, UE sau import (tara terta);
3. activitatea care urmeaza sa o desfasurati (comert angro, comert en-detail, alimentatie publica).
In Romania, produsele intermediare si bauturile alcoolice din grupa alcoolului etilic sunt supuse sistemului de marcare prin banderole.
Presupunand ca societatea dumneavoastra doreste sa comercializeze angro bauturile alcoolice si tinand cont de provenienta bauturilor alcoolice, este necesar sa se obtina, dupa caz, urmatoarele autorizatii/atestate din perspectiva accizelor:
- atestat de comercializare angro bauturi alcoolice, atunci cand bauturile alcoolice provin de la furnizori nationali sau din import.
Potrivit prevederilor art.435 alin.(3) din Codul fiscal, exista obligatia de inregistrare la autoritatea vamala teritoriala (biroul vamal) in raza careia aveti sediul social. Procedura de inregistrare este reglementata prin OPANAF 1850/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si este finalizata prin acordarea atestatului de comercializare angro bauturi alcoolice, bineinteles daca sunt indeplinite conditiile legale.
In cazul importului de bauturi alcoolice care intra sub incidenta sistemului de marcare este necesara si autorizatia de importator autorizat, distinct de atestatul de comercializare. Conditiile si procedura de autorizare, respectiv obligatiile ca importator autorizat sunt reglementate la pct.53 -58 de la titlul VIII din Normele metodologice.
- autorizatie de destinatar inregistrat, atunci cand bauturile provin dintr-un stat membru UE, iar furnizorul are calitatea de antrepozitar autorizat pentru productie/depozitare sau expeditor inregistrat de astfel de produse.
Conditiile si procedura de autorizare, respectiv obligatiile ca destinatar inregistrat sunt reglementate la pct.41-46 de la titlul VIII din Normele metodologice.
- autorizatie de antrepozit fiscal de depozitare, atunci cand bauturile provin dintr-un stat membru UE, iar furnizorul are calitatea de antrepozitar autorizat pentru productie/depozitare sau expeditor inregistrat de astfel de produse.
Conditiile si procedura de autorizare, respectiv obligatiile ca antrepozit fiscal sunt reglementate la pct.21-40 de la titlul VIII din Normele metodologice.
Principalele diferente intre calitatea de antrepozitar autorizat si calitatea de destinatar inregistrat se rezuma la:
- exigibilitatea diferita a accizelor;
In cazul antrepozitarului autorizat, exigibilitatea accizelor intervine la momentul iesirii produselor accizabile din antrepozitul fiscal, termenul de plata la bugetul de stat fiind pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care accizele devin exigibile.
In cazul destinatarului inregistrat, exigibilitatea accizelor intervine la momentul receptiei produselor accizabile, termenul de plata la bugetul de stat fiind acelasi (pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care accizele devin exigibile).
- conditii de autorizare diferite, in cazul antrepozitarului autorizat acestea fiind mai multe, printre care enumeram necesitatea unui capital social subscris si varsat minim, necesitatea constituirii unei garantii care sa respecte minimul prevazut de lege, etc.;
- obligatii diferite ulterior autorizarii.
Obligatii declarative fiscale ce ar putea sa va revina, dupa caz, corespunzator calitatii obtinute:
- inregistrarea ca platitor de accize la autoritatea fiscala teritoriala in raza careia societatea isi are sediul fiscal [art.344 alin.(1) din Codul fiscal];
- lunar, depunerea declaratiei de accize (formularul 100) la autoritatea fiscala teritoriala pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva [art.346 alin.(1) si (2) din Codul fiscal];
Potrivit Instructiunilor de completare a formularului 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, cod 14.13.01.99/bs prevazute in Anexa 4 la OPANAF 587/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, la cap.II – Completarea declaratiei, pct.3 – Sectiunea B „Date privind creanta fiscala”, subpct.3.2.2., „operatorii economici importatori de produse accizabile nu vor cuprinde in declaratie accizele aferente produselor provenite din import, care se declara in declaratia vamala”.
- lunar, plata accizelor potrivit termenului legal prevazut la art.345 din Codul fiscal;
- lunar, depunerea anumitor situatii de raportare corespunzatoare calitatii obtinute la autoritatea vamala teritoriala pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera raportarea;
- anual, depunerea decontului de accize pana la data de 30 aprilie a anului urmator celui de raportare [art.346 alin.(4) din Codul fiscal].
Pentru anul 2021, nivelul unitar al accizelor in Romania a fost actualizat si se poate vizualiza urmand link-ul de mai jos:
http://www.mfinante.gov.ro/accizetaxe.html?pagina=domenii
Daca societatea dumneavoastra intentioneaza sa comercializeze bauturile alcoolice in sistem de alimentatie publica (forma de comert cu amanuntul), din perspectiva impozitelor si taxelor locale (titlul IX din Codul fiscal si norme), este necesara obtinerea autorizatiei pentru desfasurarea activitatii de alimentatie publica potrivit art.475 alin.(3) – (5) din Codul fiscal, autorizatie eliberata de catre primarul in a carui raza de competenta se afla sediul sau punctul de lucru. De asemenea, mai pot fi si alte autorizatii si taxe stabilite de consiliile locale.
Din perspectiva legislatiei vamale actuale, inainte de a efectua prima operatiune comerciala pe teritoriul UE cu un stat care nu este membru UE, societatea dumneavostra trebuie sa solicite numarul de inregistrare si identificare a operatorilor economici si a altor persoane (EORI) la Directia regionala vamala in a carei raza teritoriala aveti sediul social, potrivit OPANAF 1886/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind inregistrarea in scopuri vamale a operatorilor economici si altor persoane, cu modificarile si completarile ulterioare.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Flavia Vlad - Economist - accize.