email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?

Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?
lichidaremicrointreprinderemonografie contabila

Prezentam in continuare procedura pentru lichidarea unei microintreprinderi, dar si monografia contabila corecta. 

Este important de precizat ca firma care doreste lichidarea mai are active in patrimoniu precum mijloace fixe, obiecte de inventar, inclusiv casa de marcat.

Lichidare microintreprindere - procedura: raspunsul specialistului

Lichidarea societatilor comerciale se realizeaza conform prevederilor Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-2701 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale este prevazuta in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 897/2015.

Cu aceasta ocazie se efectueaza:

- Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit legii contabilitatii, normelor si reglementarilor contabile, precum si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii.


- preluarea imobilizarilor si a altor active

Activele existente in patrimoniu pot fi valorificate prin vanzare catre terti sau preluate de catre asociati la lichidare.

OMFP 1802/2014 precizeaza ca orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative.

Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea creantelor si veniturilor, respectiv a datoriilor si cheltuielilor corespunzatoare.

Evidentierea preluarii imobilizarii de catre asociati (la valoarea neamortizata)

461 = 7583
Debitori diversi/asociat Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital

descarcarea din gestiune
% = 2131
2814/2813 - amortizarea cumulata
6583 - valoarea neamortizata

- preluarea stocurilor si a obiectelor de inventar
461 = 7583 valoarea contabila
Debitori diversi/asociat Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital

Descarcarea gestiunii
601 = 301
603 = 303
607 = 371

Creantele neincasate si prescrise se scot din evidenta pe seama cheltuielilor
654 = 411

Datoriile neachitate si prescrise se scot din evidenta pe seama veniturilor
401 = 758

- constituire impozit venit aferent veniturilor inregistrate din preluarea/vanzarea activelor, anularea datoriilor
698 = 4418

Plata impozitului
4418 = 5311/5121

Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:

a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre asociatii societatii comerciale.

- Partajul capitalului social
1012 = 456
Capital social Decontari cu asociatii privind capitalul /analitice pe
asociati

- partajul rezervei legale si a altor rezerve
% = 456
1061
1068

- partajul rezultatului reportat - profit
117 = 456

Sau - pierdere
456 = 117

- Partajul pierderii curente inregistrate
456 = 121

-sau partajul profitului curent inregistrat
121 = 456

In situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.

Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.

Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.

Daca in urma acestor repartizari rezulta in contul 456 un sold creditor pe fiecare asociat mai mare decat participarea acestuia la capitalul social se datoreaza impozit pe veniturile din lichidare.

Constituirea impozitului
456 = 446

Plata impozitului
446 = 5121/5311

Compensarea creantelor rezultate din preluarea de catre asociati (daca este cazul) a imobilizarilor si altor active cu datoria fata de asociat din contul 456
456/analitic asociat = 461/analitic asociat

Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor si sa plateasca impozitul aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar. 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
lichidaremicrointreprinderemonografie contabila


Data aparitiei: 15 Octombrie 2021

Votati articolul "Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?":
Rating:

Nota: 4.32 din 5 din 11 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X