email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?

Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?
lichidaremicrointreprinderemonografie contabila

Prezentam in continuare procedura pentru lichidarea unei microintreprinderi, dar si monografia contabila corecta. 

Este important de precizat ca firma care doreste lichidarea mai are active in patrimoniu precum mijloace fixe, obiecte de inventar, inclusiv casa de marcat.

Lichidare microintreprindere - procedura: raspunsul specialistului

Lichidarea societatilor comerciale se realizeaza conform prevederilor Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-2701 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale este prevazuta in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 897/2015.

Cu aceasta ocazie se efectueaza:

- Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit legii contabilitatii, normelor si reglementarilor contabile, precum si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii.
- preluarea imobilizarilor si a altor active

Activele existente in patrimoniu pot fi valorificate prin vanzare catre terti sau preluate de catre asociati la lichidare.

OMFP 1802/2014 precizeaza ca orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative.

Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea creantelor si veniturilor, respectiv a datoriilor si cheltuielilor corespunzatoare.

Evidentierea preluarii imobilizarii de catre asociati (la valoarea neamortizata)

461 = 7583
Debitori diversi/asociat Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital

descarcarea din gestiune
% = 2131
2814/2813 - amortizarea cumulata
6583 - valoarea neamortizata

- preluarea stocurilor si a obiectelor de inventar
461 = 7583 valoarea contabila
Debitori diversi/asociat Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital

Descarcarea gestiunii
601 = 301
603 = 303
607 = 371

Creantele neincasate si prescrise se scot din evidenta pe seama cheltuielilor
654 = 411

Datoriile neachitate si prescrise se scot din evidenta pe seama veniturilor
401 = 758

- constituire impozit venit aferent veniturilor inregistrate din preluarea/vanzarea activelor, anularea datoriilor
698 = 4418

Plata impozitului
4418 = 5311/5121

Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:

a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre asociatii societatii comerciale.

- Partajul capitalului social
1012 = 456
Capital social Decontari cu asociatii privind capitalul /analitice pe
asociati

- partajul rezervei legale si a altor rezerve
% = 456
1061
1068

- partajul rezultatului reportat - profit
117 = 456

Sau - pierdere
456 = 117

- Partajul pierderii curente inregistrate
456 = 121

-sau partajul profitului curent inregistrat
121 = 456

In situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.

Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.

Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.

Daca in urma acestor repartizari rezulta in contul 456 un sold creditor pe fiecare asociat mai mare decat participarea acestuia la capitalul social se datoreaza impozit pe veniturile din lichidare.

Constituirea impozitului
456 = 446

Plata impozitului
446 = 5121/5311

Compensarea creantelor rezultate din preluarea de catre asociati (daca este cazul) a imobilizarilor si altor active cu datoria fata de asociat din contul 456
456/analitic asociat = 461/analitic asociat

Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor si sa plateasca impozitul aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar. 


de Redactia Contabilul

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
lichidaremicrointreprinderemonografie contabila

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 15 Octombrie 2021


Votati articolul "Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?":
Rating:

Nota: 4.19 din 5 din 8 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 15 Octombrie 2021 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!

Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 5 - 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X