email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?

Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?
lichidaremicrointreprinderemonografie contabila

Prezentam in continuare procedura pentru lichidarea unei microintreprinderi, dar si monografia contabila corecta. 

Este important de precizat ca firma care doreste lichidarea mai are active in patrimoniu precum mijloace fixe, obiecte de inventar, inclusiv casa de marcat.

Lichidare microintreprindere - procedura: raspunsul specialistului

Lichidarea societatilor comerciale se realizeaza conform prevederilor Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-2701 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale este prevazuta in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 897/2015.

Cu aceasta ocazie se efectueaza:

- Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit legii contabilitatii, normelor si reglementarilor contabile, precum si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii.


- preluarea imobilizarilor si a altor active

Activele existente in patrimoniu pot fi valorificate prin vanzare catre terti sau preluate de catre asociati la lichidare.

OMFP 1802/2014 precizeaza ca orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative.

Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea creantelor si veniturilor, respectiv a datoriilor si cheltuielilor corespunzatoare.

Evidentierea preluarii imobilizarii de catre asociati (la valoarea neamortizata)

461 = 7583
Debitori diversi/asociat Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital

descarcarea din gestiune
% = 2131
2814/2813 - amortizarea cumulata
6583 - valoarea neamortizata

- preluarea stocurilor si a obiectelor de inventar
461 = 7583 valoarea contabila
Debitori diversi/asociat Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital

Descarcarea gestiunii
601 = 301
603 = 303
607 = 371

Creantele neincasate si prescrise se scot din evidenta pe seama cheltuielilor
654 = 411

Datoriile neachitate si prescrise se scot din evidenta pe seama veniturilor
401 = 758

- constituire impozit venit aferent veniturilor inregistrate din preluarea/vanzarea activelor, anularea datoriilor
698 = 4418

Plata impozitului
4418 = 5311/5121

Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:

a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre asociatii societatii comerciale.

- Partajul capitalului social
1012 = 456
Capital social Decontari cu asociatii privind capitalul /analitice pe
asociati

- partajul rezervei legale si a altor rezerve
% = 456
1061
1068

- partajul rezultatului reportat - profit
117 = 456

Sau - pierdere
456 = 117

- Partajul pierderii curente inregistrate
456 = 121

-sau partajul profitului curent inregistrat
121 = 456

In situatia lichidarii, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.

Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.

Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.

Daca in urma acestor repartizari rezulta in contul 456 un sold creditor pe fiecare asociat mai mare decat participarea acestuia la capitalul social se datoreaza impozit pe veniturile din lichidare.

Constituirea impozitului
456 = 446

Plata impozitului
446 = 5121/5311

Compensarea creantelor rezultate din preluarea de catre asociati (daca este cazul) a imobilizarilor si altor active cu datoria fata de asociat din contul 456
456/analitic asociat = 461/analitic asociat

Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor si sa plateasca impozitul aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar. 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
lichidaremicrointreprinderemonografie contabila


Data aparitiei: 15 Octombrie 2021

Votati articolul "Lichidare microintreprindere. Care este procedura pentru o firma care are active in patrimoniu?":
Rating:

Nota: 4.32 din 5 din 11 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X