Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in conditiile legii (OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare).
Asociatiile si fundatiile constituite potrivit legii sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial. Asociatiile, fundatiile si federatiile constituite potrivit prevederilor OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, potrivit legii, sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
Infiintarea asociatiilor si a fundatiilor se face pe baza actului constitutiv incheiat si a statutului.
Patrimoniul initial al asociatiei nu poate fi mai mic de 200 lei si este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor. In cazul aportului in natura, constand in bunuri imobile, forma autentica a actului constitutiv si a statutului este obligatorie.
In cazul fundatiilor infiintate, limita minima a activului patrimonial initial format atat din bunuri in natura cat si din numerar este de 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.
Asociatiile si fundatiile dobandesc personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Documente necesare pentru inscrierea asociatiei/fundatiei
- cererea de inscriere in vederea dobandirii personalitatii juridice care cuprinde:
- numele si domiciliul persoanei imputernicite;
- numele si domiciliul sau, dupa caz, denumirea si sediul asociatilor sau fondatorilor;
- denumirea si sediul asociatiei, fundatiei sau filialei;
- precizarea patrimoniului initial;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
- numarul si data autentificarii actului constitutiv si a statutului.
- actul constitutiv un exemplar original si doua exemplare in copie legalizata;
- statutul asociatiei un exemplar original si doua exemplare in copie legalizata;
- actele doveditoare ale sediului si patrimoniului initial;
- copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identitatii membrilor asociati;
- declaratie pe propria raspundere, incheiata in forma autentica, a persoanei care, formuleaza cererea de inscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta;
- dovada disponibilitatii denumirii, eliberata de compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat de a elibera dovada disponibilitatii denumirii;
- certificate ori alte documente cerute potrivit legii speciale persoanelor fizice pentru infiintarea legala a persoanei juridice;
- autorizatiile administrative prealabile, in cazul in care sunt cerute potrivit legii speciale, pentru infiintare legala.
Organizarea si tinerea contabilitatii la ONG
Din punct de vedere contabil, asociatiile, fundatiile si federatiile aplica prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin urmare, din punct de vedere contabil, ONG-urile trebuie sa tina contabilitatea in partida dubla, ca si orice SRL, numai ca va respecta prevederile OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare Anexa nr.1.
Situatii financiare ONG
Asa cum spuneam mai sus, persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale. Termenul de depunere a acestora este de 120 zile de la incheierea exercitiului financiar.
Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt supuse verificarii:
- de catre cenzori
- de catre auditori financiari, in cazul asociatiilor sau fundatiilor recunoscute de Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica.
Potrivit art. 27 din OG 26/2000, republicata, actul constitutiv poate sa prevada numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori. Daca numarul asociatilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoana din afara asociatiei.
In cazul in care asociatia nu are obligatia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociati care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control.
Potrivit art. 13 alin. 1) din Codul fiscal sunt obligate la plata impozitului pe profit, persoanele juridice romane.
Conform art. 41 alin. (5) din Codul fiscal, organizatiile non-profit au obligatia de a declara si de a plati impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.
Organizatia este platitoare de impozit pe profit chiar daca obtine numai venituri din activitatea fara scop patrimonial.
Pentru luarea in evidenta ca platitor de impozit pe profit organizatia va depune formularul 010 la organul fiscal de care apartine.
Prin aceeasi declaratie se realizeaza si luarea in evidenta ca platitor de impozit pe salarii si contributii sociale daca organizatia are salariati.
Calculul impozitului pe profit se realizeaza in baza prevederilor art. 15 din Codul Fiscal.
Monografie contabila ONG
Veniturile obtinute din cotizatiile membrilor
5121 /5311= 7311
Veniturile obtinute din donatii
5121/5311 = 7331
Veniturile obtinute din sponsorizari
5121/5311 = 7332
Cheltuieli salariale:
641 = 421
Si retinerile aferente:
421 = %
4315
4316
444
Contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajator(CAM)
646 = 436
Acordarea unor donatii
In bani:
6582 = 5121/5311
In produse
Achizitia produselor:
3028 = 401
Acordarea ca donatii:
6582 = 3028
Cheltuieli de protocol
6231 = 401
Cheltuieli cu publicitatea
6232 = 401
Foto: pixabay.com