Intrebare:
SC X SA a fost o companie care avea ca obiect principal de activitate captarea, tratarea si distributia apei potabile si care avea ca unic actionar Consiliul Local Bacau. In luna septembrie 2010 a fuzionat prin contopire cu o alta societate Y SA care avea acelasi obiect de activitate dar avea ca zona de operare judetul Bacau si avea ca actionar majoritar Consiliul Judetean Bacau. In proiectul de fuziune s-a stabilit ca societatea nou infiintata sa aiba un capital social rezultat ca suma a celor doua capitalui sociale a celor doua societati. Proiectul de fuziune s-a intocmit avand la baza situatia existenta la data de 30.06.2009. Dupa indelungi tergiversari proiectul de fuziune a fost apobat de fiecare AGA a celor doua societati si instanta s-a pronuntat in data de 20.09.2010 iar societatea noua a fost inregistrata la Registrul Comertului in 27.09.2010.
In perioada 30.06.2009 -30.08.2010 SC Y SA si-a majorat capitalul social. In acest context in momentul transferarii elementelor de capital catre noua societate constatam neconcordanta intre capitalul social pe care vrea sa-l transfere fosta societate Y cu capitalul social stabilit prin proiectul de fuziune care ii conferea doar 49% din capitalul social al noii societati. Consiliul Local Bacau actionarul de la SC X SA nu vrea sa renunte la dreptul de a detine 51% din capitalul social al noii societati, drept stabilit prin proiectul de fuziune si prin actul constitutiv al noii societatii.
La intocmirea bilantului de deschidere nu am acceptat diferenta de capital social neevidentiat in proiectul de fuziune si actul constitutiv. Refuzul nostru se intemeiaza pe considerentul ca in capitalul social nu putem evidentia decat capitalul inscris la Registrul Comertului. E corecta aceasta abordare? Cum va fi intocmit bilantul de inchidere la SC Y SA in aceasta situatie?
Precizez ca metoda utilizata la intocmirea bilantului de inchidere a fost metoda neta contabila
Raspuns:
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Reglementarile contabile aplicabile proiectului de fuziune in cadrul unei fuziuni prin absorbtie, si nu prin contopire, deoarece SC X SA isi pastreaza personalitatea si dupa absorbtia SC Y SA, dupa cum rezulta din situatia dvs., presupun ca partile sa actioneze de buna credinta, in momentul in care au fost acceptate conditiile fuziunii.
Â
Este evident ca actualele situatii contabile nu au o rezolvare legala, avand in vedere faptul ca dintr-o societate se transfera la societatea noua o suma, iar la societatea noua se regaseste o alta suma.
Â
Intelegem motivele fuziunii prin prevederile din Legea 51/2006 privind utilitatile publice, ce stabileste posibilitatea constituirii operatorului regional, ce are scopul furnizarii serviciului de alimentare cu apa a localitatii, conform Legii 241/2006 cu modificari ulterioare.
Â
Avand in vedere ca atribuirea directa a contractului de concesiune poate fi facuta operatorului regional la care capitalul social este detinut de autoritati publice, in esenta, problema transmisa de dvs. poate avea un rezultat contabil numai daca fie societatea CAB SA accepta transferul majorat al capitalului social de la SC Y SA si evident o alta structura a proprietarilor ce detin furnizorul serviciilor de apa, fie daca SC Y SA accepta modificarea capitalului social in sensul reducerii acestuia, conform proiectului de fuziune.
Â
In orice caz, actuala situatie nu corespunde prevederilor fiscale ce stabilesc ca valoarea unui activ sau a unui pasiv ce se transfera de la o entitate economica este egala cu valoarea fiscala la societatea ce receptioneaza activul sau pasivul, astfel incat orice solutie pe care v-am propune-o in situatia data excede prevederilor legale.
Â
In plus, conform prevederilor din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, va recomandam sa actionati cu discernamant, avand in vedere atributiile stricte de administrare, rolul Adunarii Generale conform sectiunii a II-a din Legea mai sus amintita, astfel incat faptele efectuate de o alta persoana (serviciile financiar – contabile, directorii economici) sunt lovite de nulitate daca nu au transferul de responsabilitate stabilit potrivit Legii.