email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament fiscal diurna 2011 si 2012

diurnaimpozit pe profittratament fiscal





Intrebare:

In anul 2011, conducerea societatii a hotarat acordarea de clauze speciale angajatilor firmei in ceea ce priveste diurna acordata la deplasari in tara (aprobat prin hotararea adunarii generale si act aditional la contractul de munca), cuantumul stabilit depaseste nivelul diurne stabilite prin acte normative respectiv fiind mai mare decat 13*2.5=32.50 lei.
In acest caz, care sunt contributiile care se retin atat la nivelul angajatului, cat si la nivelul angajatorului pentru anul 2011, respectiv anul 2012?

Care este tratamentul impozitului pe salarii pentru acesti ani?

Raspuns:

Pentru anul 2011, indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice nu a reprezentat venit salarial si nu s-a supus impozitului pe salarii potrivit art. 55 alin. (2) lit. i) coroborat cu art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal si nu s-au cuprins nici in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii prevazuta la art. 296 indice 4 din Codul fiscal, potrivit art. 296 indice 15 lit. g) din Codul fiscal. Aceasta prevedere s-a aplicat atat in situatia persoanelor juridice platitoare de impozit pe profit, cat si a celor fara scop patrimonial si altor entitati neplatitoare de impozit pe profit.

Asadar in situatia acordarii unei indemnizatii in limita a 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice, pentru anul 2011 nu se datoreaza nici impozitul pe salarii, si nici contributii sociale obligatorii, indiferent de regimul fiscal aplicabil la nivelul angajatorului.
 
Pentru anul 2011, in situatia acordarii unei indemnizatii care depaseste acest plafon de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice, situatia a fost diferita in functie de regimul fiscal al angajatorului:

- in cazul persoanelor juridice platitoare de impozit pe profit, suma care depaseste acest plafon nu a facut obiectul contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. m) coroborat cu art. 296 indice 15 lit. g) din Codul fiscal aplicabil in 2011, nefiind din punct de vedere fiscal considerata nici venit salarial potrivit art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal. Astfel, pentru 2011, o societate supusa impozitului pe profit nu va retine impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii aferente indemnizatiei platite indiferent de cuantumul indemnizatiei acordate.
- in cazul persoanelor juridice fara scop patrimonial si altor entitati neplatitoare de impozit pe profit, au fost aplicabile in ceea ce priveste impozitul pe salarii prevederile art. 55 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal si in ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, prevederile art. 296 indice 4 alin. (1) lit. m) coroborat cu art. 296 indice 16 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal in vigoare pentru anul 2011. In acest sens, indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice s-au supus impozitului pe salarii si au intrat in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii, cu exceptia contributiei pentru concedii si indemnizatii.
 
Astfel, o societate supusa impozitului pe venitul microintreprinderilor sau o organizatie nonprofit trebuia sa retina pentru 2011 impozit pe salarii si contributii sociale obligatorii, cu exceptia contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru indemnizatia care depaseste limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice, respectiv pentru suma care depaseste 32,5 lei/zi (2,5 x 13 lei/zi).
 
Pentru anul 2012, potrivit art. 296 indice 16 lit. g) din Codul fiscal, nu sunt supuse contributiilor sociale obligatorii:

- indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice, indiferent de calitatea angajatorului;
- partea care depaseste limita a de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice in cazul angajatorilor persoane juridice si fizice platitoare de impozit pe profit si, respectiv, impozit pe venit.
Din punct de vedere al impozitului pe salarii sunt aplicabile aceleasi prevederi ca si in anul 2011, respectiv art. 55 alin. (4) lit. g) si art. 55 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal potrivit carora, indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului nu reprezinta venit salarial, cu exceptia sumelor acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice.
 
Prin urmare, in 2012, societatile platitoare de impozit pe profit nu vor calcula, retine si vira nici impozit pe salarii, nici contributii sociale obligatorii, indiferent de cuantumul indemnizatiei.
 
Pentru anul 2012, in cazul angajatorilor persoane juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, partea care depaseste limita a de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice se cuprinde in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal.
 
Asadar, in cazul depasirii limitei respective, partea care depaseste reprezinta venit asimilat salariilor care se va supune impozitului pe salarii potrivit art. 55 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal si se va cuprinde si in baza de calcul al contributiilor sociale individuale potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal, in cazul indemnizatiilor acordate salariatilor de catre persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, inclusiv Banca Nationala a Romaniei.


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile


Atentie: au aparut monografii anului 2022!

Ai la dispozitie 70 monografii:

- noi-noute, variate, complexe, actuale, controversate si legale
- grupate pe domenii de cel mai mare interes
- usor de accesat, usor de inteles, usor de aplicat
- gata de personalizat cu datele operatiunilor tale

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
diurnaimpozit pe profittratament fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 10 Februarie 2012


Votati articolul "Tratament fiscal diurna 2011 si 2012":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 10 Februarie 2012 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X