Analizam cazul unei societati platitoare de TVA si impozit pe profit care achizitioneaza un autoturism second hand in aprilie 2008 din Germania de la un dealer autorizat. Societatea prezinta certificatul de inregistrare in scopuri de TVA si nu plateste TVA german. Se aplica taxarea inversa in Romania. In aprilie 2009 societatea isi suspenda activitatea pentru o perioada de 3 ani. In prezent, asociatii doresc sa reactiveze firma si sa o lichideze ulterior. Vom stabili modul in care autoturismul in cauza se poate trece de pe persoana juridica pe persoana fizica, alaturi de repartizarea activelor catre unul dintre asociati.
Raspuns:
Consideram necesar sa reamintim etapele lichidarii asa cum rezulta din actele normative. Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:
a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
cota de participare la capitalul social.
j) inregistrarea cererii de radiere a societatii comerciale impreuna cu o serie de documente, printre care si cele care releva situatia financiara de lichidare si proiectul de repartizare a activului semnat de asociati/actionari, raportul lichidatorilor; certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale.
In situatia de fata sunt de analizat elemenetele cu incidenta fiscala:
a) in cazul vanzarii autoturismului catre un asociat, pretul de vanzare trebuie sa fie pretul de piata, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, iar vanzarea se efectueaza cu TVA, deoarece prin taxare inversa s-a dedus TVA la achizitie, regasit in debitul contului 4426 “TVA deductibila”. In urma vanzarii se va colecta TVA si venituri.
b) Inainte de lichidare societatea calculeaza impozit pe profit si il achita prin declaratia 101, avand ca termen, data depunerii situatiilor financiare lichidative la Registrul comertului.
Cu aceasta ocazie se vor impozita si diverse sume ce au fost deduse la calculul impozitului pe profit cum sunt rezervele legale sau diferentele din reevaluare.
c) Activul net ce rezulta in urma lichidarii, ce excede capitalului social este supus impozitului la persoana fizica, conform art. 66 alin. (8) din Codul fiscal. Impozitul se declara prin declaratia 100 pana pe data de 25 a lunii urmatoare, termen pana la care trebuie efectuata si plata.
Practic avem urmatoarele incidente fiscale:
a) inchidere conturi si plata TVA;
b) efectuarea vanzarilor de active si inchidere conturi venituri si cheltuieli; calcul impozit pe profit, declarare si plata;
c) calcul, declarare si plata a impozit pe venitul din lichidarea societatii aferent persoanelor fizice asociate;
Legislatia societatilor comerciale permite si transferul activelor direct catre asociati. Legea nu precizeaza un document expres. Astfel consideram ca documentul va fi hotararea adunarii generale a asociatilor inregistrata la registrul comertului.
Pentru acest transfer se impune ajustarea TVA dedus din taxarea inversa, prin inregistrarea 635 ”Chetuieli cu alte impozite si taxe”= 4427 “TVA colectata” conform art. 128 alin. (5) din Codul fiscal. Suma se va regasii in emiterea unei autofacturi si cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, deoarece nu este efectuata in scopul obtinerii de venituri impozabile, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal.
Daca vanzarea activelor se face cu colectare TVA, consideram ca nu se impune in nici un fel ajustarea TVA dedus la achizitie.
Avand in vedere dificultatile ulterioare privind inmatricularea autoturismului pe numele unei persoane fizice, transferul de active de la societatea lichidata la asociati nui este o practica uzuala astfel va recomandam se efectuati vanzarea pe factura.
Mai amintim si faptul ca valoarea neamortizata a autovehiculului este deductibila la calculul impozitului pe profit conform decizie 2/2004 a Comisiei centrale fiscale. Desigur se prezuma ca pretul de vanzare este cel mai bun realizabil chiar daca este mai mic decat valoarea neamortizata.
O monografie mai exacta poate fi detaliata punctual pe sume concrete, avand in vedere o balanta de verificare.