email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Solutie contabila: Lichidare societatea comerciala

TVAimpozit pe profitdeclaratia 101OMFP 1376/2004lichidare societate


Analizam cazul unei societati platitoare de TVA si impozit pe profit care achizitioneaza un autoturism second hand in aprilie 2008 din Germania de la un dealer autorizat. Societatea prezinta certificatul de inregistrare in scopuri de TVA si nu plateste TVA german. Se aplica taxarea inversa in Romania. In aprilie 2009 societatea isi suspenda activitatea pentru o perioada de 3 ani. In prezent, asociatii doresc sa reactiveze firma si sa o lichideze ulterior. Vom stabili modul in care autoturismul in cauza se poate trece de pe persoana juridica pe persoana fizica, alaturi de repartizarea activelor catre unul dintre asociati.

Raspuns:

Consideram necesar sa reamintim etapele lichidarii asa cum rezulta din actele normative. Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
 
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:
a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:

    prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
    hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
    cota de participare la capitalul social.

     j) inregistrarea cererii de radiere a societatii comerciale impreuna cu o serie de documente, printre care si cele care releva situatia financiara de lichidare si proiectul de repartizare a activului semnat de asociati/actionari, raportul lichidatorilor; certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale.
 
In situatia de fata sunt de analizat elemenetele cu incidenta fiscala:
a) in cazul vanzarii autoturismului catre un asociat, pretul de vanzare trebuie sa fie pretul de piata, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, iar vanzarea se efectueaza cu TVA, deoarece prin taxare inversa s-a dedus TVA la achizitie, regasit in debitul contului 4426 “TVA deductibila”. In urma vanzarii se va colecta TVA si venituri.
 
b) Inainte de lichidare societatea calculeaza impozit pe profit si il achita prin declaratia 101, avand ca termen, data depunerii situatiilor financiare lichidative la Registrul comertului.
 
Cu aceasta ocazie se vor impozita si diverse sume ce au fost deduse la calculul impozitului pe profit cum sunt rezervele legale sau diferentele din reevaluare.
 
            c) Activul net ce rezulta in urma lichidarii, ce excede capitalului social este supus impozitului la persoana fizica, conform art. 66 alin. (8) din Codul fiscal. Impozitul se declara prin declaratia 100 pana pe data de 25 a lunii urmatoare, termen pana la care trebuie efectuata si plata.
 
            Practic avem urmatoarele incidente fiscale:
            a) inchidere conturi si plata TVA;
            b) efectuarea vanzarilor de active si inchidere conturi venituri si cheltuieli; calcul impozit pe profit, declarare si plata;
            c) calcul, declarare si plata a impozit pe venitul din lichidarea societatii aferent persoanelor fizice asociate;
           
Legislatia societatilor comerciale permite si transferul activelor direct catre asociati. Legea nu precizeaza un document expres. Astfel consideram ca documentul va fi hotararea adunarii generale a asociatilor inregistrata la registrul comertului.
 
Pentru acest transfer se impune ajustarea TVA dedus din taxarea inversa, prin inregistrarea 635 ”Chetuieli cu alte impozite si taxe”= 4427 “TVA colectata” conform art. 128 alin. (5) din Codul fiscal. Suma se va regasii in emiterea unei autofacturi si cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, deoarece nu este efectuata in scopul obtinerii de venituri impozabile, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal.
 
Daca vanzarea activelor se face cu colectare TVA, consideram ca nu se impune in nici un fel ajustarea TVA dedus la achizitie.
 
Avand in vedere dificultatile ulterioare privind inmatricularea autoturismului pe numele unei persoane fizice, transferul de active de la societatea lichidata la asociati nui este o practica uzuala astfel va recomandam se efectuati vanzarea pe factura.
 
Mai amintim si faptul ca valoarea neamortizata a autovehiculului este deductibila la calculul impozitului pe profit conform decizie 2/2004 a Comisiei centrale fiscale. Desigur se prezuma ca pretul de vanzare este cel mai bun realizabil chiar daca este mai mic decat valoarea neamortizata.
 
O monografie mai exacta poate fi detaliata punctual pe sume concrete, avand in vedere o balanta de verificare.




de Mihaela Pascu

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAimpozit pe profitdeclaratia 101OMFP 1376/2004lichidare societate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 12 Septembrie 2012


Votati articolul "Solutie contabila: Lichidare societatea comerciala":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Lipsa in Inventar, pagube gestionar, raspundere, recuperare.....

Intrebare: Buna ziua !

Va rog foarte mult sa ma ajutati sa descalcesc urmatoarele probleme:

- daca se constata o lipsa in gestiunea unui salariat,

1. - cum se stabileste raspunderea salariatului ?
- adica, cum va raspunde salariatul ?
Adica:
- in ce situatie salariatul va raspunde material ?
- cand salariatul va raspunde penal ?..., disciplinar, civil,....
- ce face diferenta intre acele situatii de raspundere ?

2.- cand se considera ca o paguba = o fapta este /constituie infractiune ?
- de la ce suma - prejudiciu, angajatorul trebuie sa faca Plangere penala
impotriva salariatului - gestionar ?
- Plangerea penala unde se face ? Se sesizeaza Politia economica sau ...?

3.- daca salariatul gestionar este vinovat de lipsa in gestiune,
directorul este obligat sa il inlocuiasca cu un alt gestionar ?
- Ce va face cu gestionarul vinovat ?
Ii va schimba locul de munca sau ii va desface Contractul de munca ?

4.- Leg.22/1969, actualizata, spune ca:
- angajamentul scris constituie titlu executoriu.
Acest Angajament scris se da de salariat la sediul angajatorului ?
sau se da la un Notariat ? ( pt. a nu se acuza de influente, presiuni,...).
- Ce ar trebui scris in acel Angajament ?

5. - Atunci, daca gestionarul nu plateste, conform Angajamentului,
ce poate sa faca angajatorul ?

6.- Tot in Leg.22/1969, actualizata, spune ca:
- Articolul 33
În vederea despăgubirii institutiei publice pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garantia în numerar,
se vor lua măsuri de asigurare şi urmărire asupra oricăror bunuri apartinind gestionarului, potrivit dispoziţiilor legale cu privire la executarea silita a creanţelor banesti ale instituţiilor publice împotriva persoanelor fizice.
- Insa, in cazul de fata, angajatorul nu i-a oprit nici o garantie gestionarului.
- Cum trebuie sa se procedeze in acest caz ?
- Ce s-ar putea executa silit ?
- Angajatorul va trebui sa se ceara unui Executor judecatoresc
executarea silita a bunurilor gestionarului ?
- Se va pune sechestru pe bunurile gestionarului ?
- Cine va face acest lucru ? Executorul ?

Raspuns: Delapidarea presupune sustragerea devalori si bunuri din firma avand calitatea de angajat...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Septembrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 5 - 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

  • Reguli privind autovehiculele utilizate de persoanele cu functii de conducere

    • Potrivit art. 25 din Codul fiscal sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice.  Asadar, analiza deductibilitatii se realizeaza din perspectiva acestei dispozitii de principiu. Din motive de politica fiscala de la regula generala se deroga fie prin exceptii generale reprezentate de dispozitiile art. 25 alin. (4) in care sunt enumerate cheltuielile nedeductibile, fie se deroga prin exceptii speciale reprezentate de c...» citeste mai departe aici

  • Perioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri

    • Reprezentantii DGRFP Brasov au realizat un nou material informativ pentru contribuabili referitor la perioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri. Perioada fiscala pentru persoanele impozabile care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri (AIC) devine luna calendaristica astfel:  ...» citeste mai departe aici

  • Documentele pentru somaj tehnic vor fi modificate in curand. Ce propune Ministerul Muncii

    • Documentele necesare pentru obtinerea indemnizatiei de somaj tehnic vor fi modificate in curand, dupa cum reiese dintr-un proiect de ordin publicat pe site-ul Ministerului Muncii in 22 februarie. Dupa publicarea in Monitorul Oficial, prin acest act vor fi aprobate modelul cererii, al declaratiei pe propria raspundere si al listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art. 53^1 alin. (1) din ...» citeste mai departe aici

  • Model de monografie contabila pentru atelier de croitorie

    • Expertul nostru prezinta un model de monografie contabila specific activitatii de productie pentru un atelier de croitorie care produce mai multe tipuri de articole de imbracaminte. De asemenea, vom afla din randurile urmatoare si daca este obligatorie dezvoltarea de analitice pentru contul 345. Pentru inregistrarea productiei utilizez programul Saga, respectiv reteta pentru fiecare produs, evidenta cantitativ-valorica.   ...» citeste mai departe aici

  • Seminarul de Fiscalitate si Contabilitate la BUCURESTI. Noutatile contabile 2021

    • Cei mai buni lectori din domeniul fiscal-contabil, Gabriel Gheorghe si Gabriel Jinga, va invita sa participati la editia nr. 114 a Seminarului National de Fiscalitate si Contabilitate, in data de 18 martie, la Crowne Plaza****, Bucuresti. Atentie! Cei 2 lectori, au scris istorie in cadrul Seminarelor de Fiscalitate organizate de Rentrop&Straton! Atat sunt de tari! Experimentati, buni cunoscatori ai legislatiei in vigoare, dar si ai problemelor pe care aceasta le...» citeste mai departe aici

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X