email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz practic: Inchiderea lichidarii, la cererea lichidatorului, printr-o hotarare a judecatorului sindic

decontarirezervepierdere neacoperitainchiderea lichidariisituatii financiareimpozit profit


Din punct de vedere contabil si fiscal, lichidarea unei societati comerciale, conform O.M.F.P. nr. 1.376/2004 privind aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora, presupune efectuarea urmatoarelor operatiuni:

1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie.

2. Intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.

3. Stabilirea de catre Adunarea Generala a Actionarilor sau a Asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale.

4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.).

5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti.

6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere).

7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe venit in urma actiunii de dizolvare/lichidare.

8. Intocmirea bilantului de partaj.

9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) Hotararea Adunarii Generale a Actionarilor/Asociatilor, consemnata in Registrul ședintelor Adunarii Generale;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale. Aspectele fiscale ale stabilirii profitului impozabil in cazul lichidarii sunt reglementate de Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal dupa cum urmeaza: "81. Profitul impozabil in cazul lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile
si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii, alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. in cazul in care, in declaratia de impozit pe profit aferenta anului anterior lichidarii, contribuabilul a inregistrat
pierdere fiscala, aceasta se va recupera din profitul impozabil calculat cu ocazia lichidarii.

82. La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de lichidare nu sunt impozitate:

- rezervele constituite din profitul net,
- sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii,
- rezervele constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea disponibilului in devize, in conformitate cu actele normative in vigoare, daca legea nu prevede altfel."

Exemplu

Societatea comerciala ABC SRL (sau SA) are urmatorul bilant inaintea partajului:

Bilantul societatii comerciale ABC SRL

Elemente                                                                     Sume

Conturi la banci in lei                                                                        190.000
Furnizori                                                                                            200.000
Total datorii care trebuie platite intr-o perioada de pana la un an      200.000
Active circulante nete                                                                         -10.000
Total active minus datorii curente                                                      -10.000
Capital social varsat                                                                           100.000
Rezerve legale                                                                                      10.000
Alte rezerve (din profitul net)                                                              30.000
Rezultat reportat (pierdere)                                                                120.000
Rezultatul lichidarii (pierdere)                                                             30.000
Total capitaluri                                                                                   -10.000




Pentru partajul activului net se vor realiza urmatoarele operatiuni:

1. Regularizarea elementelor de capital propriu care trebuie impozitate:

1061                           =              456                                 10.000 lei
"Rezerve legale"                     "Decontari cu actionarii/asociatii
                                              privind capitalul"


2. Determinarea si retinerea impozitelor aferente:

Impozitul pe profit = 16% x rezerve legale = 16% x 10.000 = 1.600 lei
Impozitul pe dividende = 0

 
456                 =                                        4411                                1.600 lei
"Decontari cu actionarii/asociatii      "Impozitul pe profit"
privind capitalul"



3. Inregistrarea datoriei fata de asociati cu celelalte elemente ramase:

%                             =                             456                                   20.000 lei
1012                                    "Decontari cu actionarii/asociatii                 100.000 lei
"Capital subscris varsat"            privind capitalul"

1171                                                                  - 120.000 lei
"Rezultatul reportat reprezentand
pierderea neacoperita"

121                                                                     - 30.000 lei
"Profit sau pierdere"

1068                                                                      30.000 lei
"Alte rezerve"

4. Achitarea datoriei existente in ordinea prevazuta de reglementarile legale:

%                                      =                       5121                                             190.000 lei
4411                                      "Conturi la banci in lei"                                        1.600 lei
"Impozitul pe profit"
401                                                                      188.400 lei
"Furnizori"


5. Anularea datoriei neachitate fata de furnizori:


401                            =                     456                                     11.600 lei
"Furnizori"                     "Decontari cu actionarii/asociatii
                                          privind capitalul"



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
decontarirezervepierdere neacoperitainchiderea lichidariisituatii financiareimpozit profit


Data aparitiei: 18 Octombrie 2012

Votati articolul "Caz practic: Inchiderea lichidarii, la cererea lichidatorului, printr-o hotarare a judecatorului sindic":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X