Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Taxe si impozite Contabilul.ro | Taxe si impozite | TVA

Codul Fiscal: alte modificari privind TVA. Lista de propuneri

Data actualizarii: 04 Martie 2013
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
modificare norme codul fiscaldecont TVAfacturicifra de afaceriemitere facturi


Autor: Amelia Dumitras
Consultant www.Portalcontabilitate.ro




Aducem astazi in atentia dumneavoastra unele dintre cele mai importante modificari in stadiu de proiect  ale normelor de aplicare a reglementarilor din Codul fiscal  cu privire la  TVA .

Va reamintim, mai intai, ca modificarea si completarea normelor de aplicare a Codului fiscal au fost generate de:

-         modificarile si completarile titlului VI din Codul fiscal efectuate  prin Legea nr. 208/2012 si  O.G.  nr. 15/2012 si O.G. nr.  8 din 23 ianuarie 2013;
-        necesitatea armonizarii legislatiei nationale cu prevederile:
-           hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C- 257/11 Gran Via Moinesti pronuntata in data de  29 noiembrie 2012 avand  ca obiect  hotararea  Curtii de  Apel Bucuresti - Romania in cazul S.C. Gran Via Moinesti S.R.L. impotriva Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (A.N.A.F.) si Administratiei Finantelor Publice Bucuresti Sector 1. Cazul are ca obiect:  "Drept de deducere - Regularizarea deducerilor - Achizitionarea unei suprafete de teren si a constructiilor edificate pe aceasta din urma, in vederea demolarii acestor constructii si a realizarii unui proiect imobiliar pe suprafata de teren respectiva";
-           Regulamentul  nr. 282/2011 din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (reformare)  

Proiectul modificarilor si completarilor normelor de aplicare ale Codului fiscal sunt postate pe site M.F.P. la sectiunea "Transparenta decizionala" pentru a fi supus dezbaterii publice.  

Pe scurt, iata care sunt cele 10 noutati semnificative intervenite in proiectul de modificare a normelor de aplicare a Codului fiscal cu privire la TVA:

1)         Valoarea bunurilor de mica valoare acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA;

2)         Pentru stabilirea locului  serviciului de transport  de calatori efectuata in interiorul Comunitatii este decisiv mijlocul de transport, fara a lua in considerare  calatoria individuala a fiecarui pasager;

3)         Modalitatea de regularizarea a facturilor de catre o persoana  impozabila   scoasa din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA ca urmare a formularii optiunii de retragere  care a emis facturi in perioada in care figura ca platitoare de TVA. Regularizarea se efectueaza  in urmatoarele doua situatii posibile:

-           a incasat avansuri  pentru contravaloarea partiala a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, inainte de scoaterea din evidenta platitorilor de TVA, dar  faptul generator  al livrarii de bunuri/prestarii de servicii intervine dupa scoaterea din evidenta;

-           au emis facturi anterior scoaterii din evidenta, dar ulterior, intervin evenimentele de la art. 138 din Codul fiscal care impun ajustarea bazei de impozitare a TVA.

Furnizorul/prestatorul trebuie sa transmita factura de regularizare cumparatorului/beneficiarului pentru ajustarea sumei TVA deduse la primirea facturii initiale.  

Urmare regularizarii efectuate, furnizorul/prestatorul poate solicita organului fiscal competent restituirea sumei TVA regularizate in baza facturii de regularizare emise.


4)         Pentru determinarea cifrei de afaceri de 2.250.000 lei  se are in vedere baza de impozitare inscrisa atat pe randurile din decontul de TVA cod 300 alocate  operatiunilor taxabile,  scutite cu drept de deducere si neimpozabile in Romania cat si pe  randurile de regularizari aferente acestora.

 
5)         Nu sunt operatiuni scutite fara drept de deducere
conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. a)  serviciile care nu au ca scop principal ingrijirea medicala, respectiv protejarea, mentinerea sau refacerea sanatatii, adica:

-           serviciile care au ca unic scop intinerirea sau infrumusetarea;

-           serviciile constand in:  

-           eliberarea de certificate cu privire la starea de sanatate a unei persoane, destinate utilizarii in scopul acordarii dreptului la o pensie si elaborarea unor rapoarte de expertiza medicala privind stabilirea raspunderii in cazurile de vatamare corporala;

-           elaborarea unor rapoarte de expertiza medicala privind respectarea normelor de medicina muncii, in vederea solutionarii unor litigii, precum si efectuarea de examinari medicale in acest scop;

-           pregatirea unor rapoarte medicale bazate pe fise medicale, fara efectuarea de examinari medicale;

6)         In cazul achizitiei unei suprafate de teren pe care sunt  edificate constructii, persoana impozabila are dreptul de a deduce TVA  aferenta achizitiei respective, inclusiv TVA  aferenta constructiilor care urmeaza a fi demolate, dar numai in situatia in care  face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile,  de exemplu edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile, astfel cum a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti;

 
7)         Este permisa exercitarea  dreptului de deducere a sumei TVA  aferente achizitiilor  de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise conform  prevederilor O.G. nr.  28/1999, daca:

-           bonurile fiscale indeplinesc conditiile unei facturi simplificate conform  prevederilor art. 155 alin. (11), (12) si (20) din Codul fiscal;

-           furnizorul/prestatorul a mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului/ beneficiarului;

 

8)         Pentru bunurile lipsa din gestiune  imputate se efectueaza ajustarea sumei TVA deduse, fara ca imputarea sa fie considerata operatiune asimilata unei livrari de bunuri din sfera de aplicare a TVA;

 

9)         In cazul contractelor de leasing financiar care au  ca obiect bunuri mobile corporale sau  bunuri de capital, dar care se reziliaza fara ca  bunurile sa fie restituite de catre utilizator in termenul prevazut in contract, valoarea bunurilor  nu este  considerata  lipsa in gestiunea locatorului/finantatorului daca face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului. Obligatia  locatorului/finantatorului  este de a  efectua  ajustarea sumei TVA deduse, indiferent daca la finalizarea  demersurilor recupereaza sau nu recupereaza  bunul;  

 

10)       Valoarea facturilor care au TVA neexigibila integral sau partial se  preiau  in fiecare jurnal pentru cumparari pana cand intreaga suma TVA  devine exigibila ca urmare a platii,  cu exceptia situatiei   in care s-a implinit termenul de prescriptie si facturile respective nu se mai achita, fiind scoase din evidentele persoanei impozabile.







Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X