In cele ce urmeaza, veti regasi o serie de modificari in Codul Fiscal in 2014. Toate aceste modificari au fost aduse de OUG 102/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 703 din 15.11.2013.
Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 102/2013, se aduc modificari la mai multe titluri din codul fiscal. in ceea ce priveste impozitul pe profit, se fac unele precizari suplimentare privind veniturile neimpozabile. Astfel vor fi neimpozabile la calculul impozitului pe profit veniturile din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, castigurile de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare si veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice, toate in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.
De asemenea, noul act normativ prevede conditiile de schimbare a anului fiscal pentru contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, potrivit art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
In ceea ce priveste regimul fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, reportarea sumelor care raman nededuse in anul fiscal, se face in limita minima care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), in urmatorii 7 ani consecutivi;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, vor beneficia de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane, indiferent daca conventia de evitare a dublei impuneri aplicabila incheiata intre Romania si statul sursa a veniturilor prevede sau nu in mod explicit acest avantaj fiscal in favoarea sediului permanent.
O alta precizare importanta face referire la impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Astfel nu mai aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor contribuabilii care realizeaza venituri din consultanta si management daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20% si se elimina din baza de impunere veniturile reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.
Si la capitolul impozitul pe venit apar cateva modificari. Vom aminti doar cateva dintre acestea, restul putand fi consultate in textul complet al ordonantei:
- acordarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta;
- crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte.
- posibilitatea de actualizare a pretului mediu pentru determinarea venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice sub forma de arenda primita in natura.
- simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real.
- neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole.
In domeniul taxei pe valoarea adaugata, conform textului ordonantei se modifica prevederile referitoare la ajustarea TVA, in sensul ca nu se impune ajustarea in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, in conditiile in care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor sunt demonstrate corespunzator. Totodata, rambursarile de TVA catre persoanele impozabile nestabilite in Romania se vor acorda chiar daca TVA solicitata la rambursare nu este achitata, sub rezerva indeplinirii celorlalte conditii prevazute de lege.
Ordonanta introduce pentru prima data impozitul pe constructiile speciale. Cu alte cuvnte constructiile pentru care se va plati acest impozit sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.2139/2004. Astfel, impozitul va fi aplicat pentru constructii precum centrale hidroelectrice, statii si posturi de transformare, piste si platforme, sonde de titei, gaze si sare, rampe de incarcare – descarcare, cosuri de fum si turnuri de racire, baraje, jgheaburi pentru piscicultura, infrastructura din transportul feroviar, alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje), etc.
Contribuabili care datoreaza impozitul pe constructii speciale sunt:
- persoanele juridice romane;
- persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
- persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene;
Fac exceptie:
- institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- institutiile publice;
- asociatiile, fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.
Potrivit OUG 102/2013, impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate.
Impozitul asupra valorii constructiilor se datoreaza incepand cu 1 ianuarie 2014, iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul. Plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv.
Sursa: CECCAR