In cazul unei societati care detine certificat API (American Petroleum Institute) pe o perioada de 5 ani, se plateste anual conform contractului o taxa pentru dreptul de folosinta a monogramei API.
Vom vedea daca factura se inregistreaza pe cont 612 ca o redeventa sau 205. In acelasi timp, societatea plateste impozit pe venituruile nerezidentilor. In certificatul primit de la acestia se mentioneaza: "prin prezenta se certifica faptul ca entitatea indicata mai sus este o organizatie scutita de plata impozitelor conform prevederilor sectiunii 501(c) din Codul fiscal intern, sau o organizatie religioasa sau apostolica conform sectiunii 501(d) care este scutita de la plata impozitelor in SUA conform prevederilor sectiunii 501(a), iar rezidenta fiscala a acesteia se afla in Statele Unite Ale Americii).
Vom stabili daca se poate aplica respectiva conventie cu impozitarea de 15% sau 16% C.F.
Potrivit definitiei, monograma reprezinta un semn scris, gravat, brodat etc., format prin alaturarea sau impletirea initialelor numelui si prenumelui unei persoane sau a altor simboluri.
Monograma face parte dintr-o marca de fabrica sau marca comerciala.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Marca de fabrica sau marca comerciala reprezinta, din punct de vedere contabil, acele investitii efectuate de producator/comerciant pentru a face ca produsele lor sa se deosebeasca de altele similare. Marca de fabrica in mod concret consta intr-un cuvant, desen, monograma, semnatura, semn grafic, care permite consumatorului sa faca distinctie intre produsele similare oferite pe piata.
Spre deosebire de "emblema" prin care se face distinctia intre un producator/comerciant si altul de acelasi gen, marca, si implicit monograma, reprezinta acea metoda prin care produsele sau serviciile se deosebesc (se disting) de cele ale altor intreprinderi.
Din punct de vedere contabil, marca/monograma se incadreaza in categoria imobilizarilor necorporale atunci cand sunt indeplinite criteriile de identificare.
Dreptul de utilizare al unei marci/monograma se incadreaza insa in categoria redeventelor.
Codul fiscal defineste redeventa la art. 7, pct. 28, lit. b) ca fiind orice suma de bani datorata pentru "folosirea sau dreptul de a folosi", printre altele, a marcii de comert sau de fabrica.
Pentru veniturile de natura redeventelor primite din Romania, persoana juridica nerezidenta trebuie sa plateasca impozit prin retinere la sursa, conform prevederilor Titlului V din Codul fiscal. Cota de impozitare poate fi:
- 16% prevazuta de legislatia interna,
- 15% prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri, atunci cand persoana juridica prezinta certificatul de rezidenta fiscala,
- 50% daca veniturile respective sunt platite intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii.
Cu SUA este incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale asupra veniturilor, ratificata prin Decretul nr. 238/1974. Pentru aplicarea cotei mai mici de 15% este absolut obligatoriu ca persoana juridica straina sa faca dovada rezidentei. In caz contrar este posibil ca veniturile sa fie calificate ca provenind din tranzactii artificiale (considerate ca atare de prevederile art. 11, alin. (1) ) si impozitate cu 50%. Pentru impozitul retinut in Romania, persoana juridica din SUA va primi credit fiscal (nu si daca este neplatitoare de impozit pe profit/venit in tara sa).
Legea fiscala din SUA nu poate fi aplicata si in Romania ci numai prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, si acestea numai daca certificatul primit este emis de o autoritate fiscala sau de o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in acest domeniu conform legislatiei interne a acelui stat.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro