O societate va realiza, in antrepriza, constructia unei unitati de productie finantata din ajutor de stat. Urmeaza sa vedem care sunt cheltuielile care intra in valoarea investitiei ce se materializeaza intr-un imobil. Pana in prezent au existat costuri privind studii efectuate de specialisti care au vizat cerintele impuse de amplasament a constructiei.
Raspuns:
Dupa cum se cunoaste, costurile cu realizarea unui imobil sunt reglementate de pct. 52 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea, ce enumera punctual cheltuielile componente ale costului de productie ale unei imobilizari, dupa cum urmeaza:
"in cazul productiei de imobilizari, exemple de cheltuieli incadrate la alte cheltuieli direct atribuibile sunt urmatoarele:
a) costurile de amenajare a amplasamentului;
b) costurile initiale de livrare si manipulare;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T Ghid de raportare corecta
c) costurile de instalare si asamblare;
d) costurile de testare a functionarii corecte a activului;
e) onorarii profesionale si comisioane achitate in legatura cu activul etc."
In ce priveste partea de finantare a proiectului prin fonduri nerambursabile, intrebarea dvs este destul de teoretica pentru a elabora o monografie punctuala. Insa, va anexam reglementarile aplicabile si o monografie cu titlu de exemplificare.
Dupa cum se cunoaste, primirea de fonduri nerambursabile este considerata o subventie pentru investitii, ce poate avea forma subventiei unor active, cand sunt finantate active imobilizate si subventii pentru venituri, pentru situatiile cand nu sunt finantate active, conform prevederilor de la cap. 8.8. pct. 233 – 238 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea.
Potrivit reglementarilor aferente, o subventie este considerata un venit amanat, se inregistreaza in contul 475 "Subventii pentru investitii", iar pe masura ce se inregistreaza cheltuielile ce au fost finantate, subventia se vireaza la venituri.
In exemplul de fata, presupunem ca se achizitioneaza un activ in valoare de 30.000 lei plus TVA, subventionat in proportie de 30%, reprezentand 9.000 lei plus TVA. Subventia se incaseaza in 2012.
Inregistrari contabile:
a) evidentiere aprobare subventie:
445 "Subventii" = 475 "Subventii pentru investitii", la data aprobarii contractului;
b) achizitie activ imobilizat de natura echipamentelor:
2131 "Echipamente tehnologice" = 404 "Furnizori de imobilizari" cu suma de 30.000 lei
4426 "TVA deductibila" = 404 "Furnizori de imobilizari" cu suma de 7.200 lei
c) amortizare lunara, considerand durata normata de 5 ani:
6811 "Cheltuieli cu amortizarile" = 2813 "Amortizare echipamente" cu suma de 30.000 lei / 5 ani / 12 luni = 500 lei
d) incasarea in 2012 a subventiei:
5121 "Conturi la banci in lei" = 445 "Subventii" cu suma de 9.000 lei
e) se va vira la venituri partea din amortizarea lunara reprezentand 30% aferenta perioadei deja scurse, iar ulterior la fiecare calcul de amortizare se va relua in venituri 30% din amortizare. Presupunem ca din 2011 pana la data incasarii subventiei au trecut 7 luni si s-a inregistrat o amortizare in valoare de 3500 lei. La incasarea subventiei se efectueaza inregistrarea:
475 "Subventii pentru investitii" = 7584 «Venituri din subventii pentru investitii» cu suma de 3500 lei x 30% = 1.050 lei.
Aceeasi inregistrare se reia la fiecare calcul de amortizare lunara cu suma de 500 lei x 30% = 150 lei.