Analizam situatia unei societati care doreste sa achizitioneze bunuri de la persoane fizice, fara insa ca aceste persoane fizice sa fie si autorizate. Vom vedea astfel ce acte trebuie sa intocmeasca societatea pentru a putea face receptia in gestiune. Bunurile respective ar urma sa fie vandute mai departe catre clientii societatii.
Raspuns:
Pentru bunurile achizitionate de la persoane fizice se intocmeste Borderou de achizitie (Cod 14-4-13). Conform Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, curpinsa in Anexa 2 la OMEF 3512/2008, acest document serveste ca:
"- document de inregistrare in gestiune a bunurilor cumparate;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
- document pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii.
2. Se intocmeste in doua exemplare de catre persoana care efectueaza aprovizionarea cu bunuri de pe piata taraneasca, de la producatorii individuali sau de la alte persoane fizice, in momentul achizitiei.

Manual de politici contabile - Stick USB

Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Se semneaza de catre persoana care face achizitiile respective si de catre gestionarul care primeste bunul.
3. Circula:
- la gestiune, pentru semnarea de primire a bunurilor si intocmirea Notei de receptie si constatare de diferente (ambele exemplare), dupa caz;
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
- ramane in carnet (exemplarul 2).
4. Se arhiveaza:
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
- la delegatul achizitor (exemplarul 2).
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
a) pentru formularul cod 14-4-13:
- denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; sediul (localitatea, str., numar); judetul;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- produsul; codul; U/M; cantitatea; pretul unitar de achizitie; valoarea achizitiei;
- semnaturi: achizitor, gestionar;
b) pentru formularul cod 14-4-13/b:
- denumirea unitatii; codul de identificare fiscala; sediul (localitatea, str., numar); judetul;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul si data contractului; producatorul: numele si prenumele, domiciliul, seria si numarul actului de identitate, dupa caz;
- denumirea produselor; codul; U/M; cantitatea; pretul unitar; valoarea; avansul acordat; suma platita; semnatura de primire a sumei;
- semnaturi: achizitor, gestionar."
Conform Normei metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinsa in Anexa 1 la ordinul mai sus mentionat, documentele justificative provenite din tranzactii/operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderouri de achizitii, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Astfel, pentru achizitia produselor de la persoana fizica se va intocmi Borderou de achizitie (Cod 14-4-13) si Nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A) insa persoanele fizice respective trebuie sa justifice provnienta bunurilor vandute.