Consiliul Fiscal informeaza ca, in data de 29.07.2014, a primit din partea Ministerului Finantelor Publice, prin adresa nr. 16086/29.07.2014, proiectul de rectificare a Bugetului general consolidat pe anul 2014, Nota de fundamentare si proiectul Ordonantei Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat, precum si Nota de fundamentare si proiectul Ordonantei Guvernului pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2014, solicitand in temeiul art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010 opinia Consiliului fiscal cu privire la acestea. in plus, Consiliului fiscal i-a fost remis si Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara de concluziile caruia, alaturi de opinia Consiliului fiscal cu privire la acesta, trebuie tinut seama in constructia propunerii de rectificare bugetara in conformitate cu prevederile art. 15 alin. 1 al Legii responsabilitatii fiscal-bugetare (LRFB) cu modificarile si completarile ulterioare.
Redam mai jos doar unele aspecte care pot interesa atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice:
1. Executia bugetara la finele lunii iunie 2014
Atat veniturile cat si cheltuielile bugetare se situau la finele lunii iunie 2014 semnificativ sub programul semestrial aferent formei initiale a bugetului general consolidat (BGC).
Astfel, conform anexelor Raportului semestrial privind situatia economica si bugetara, veniturile totale ale BGC erau inferioare sumei programate cu circa 4,5 miliarde de lei, iar cheltuielile cu
aproximativ 9,4 miliarde de lei, astfel incat la nivelul deficitului bugetar exista un impact favorabil (in sensul unui deficit mai mic fata de tinta semestrial a) de 4,9 miliarde lei.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cea mai mare contributie la evolutiile mai sus descrise - mai mult de jumatate, revine subperformantei in absorbtia de fonduri europene nerambursabile al caror beneficiar final este statul (doar acestea tranziteaza bugetul general consolidat), cu impact atat la nivelul veniturilor cat si la cel al cheltuielilor bugetare; astfel, cererile de rambursare aferente proiectelor finantate cu fonduri UE post- aderare au fost mai mici cu 2,8 miliarde de lei comparativ cu sumele programate, nerealizarea acestor proiecte antrenand de asemenea economii de cheltuieli comparativ cu nivelul programa t de circa 4,4 miliarde de lei
1. Exista insa si nerealizari semnificative comparativ cu nivelul programat la nivelul veniturilor fiscale, veniturilor din contributii sociale si veniturilor nefiscale, ale caror surse vor fi detaliate mai jos.
Click aici pentru a consulta Raportul COMPLET al Consiliul Fiscal!
La nivelul veniturilor fiscale, minusul comparativ cu programarea semestriala initiala este de
circa 954 milioane de lei si are drept surse:
Realizarea in proportie de doar 96,4% a programului de incasari din impozitul de salarii si venit, ceea ce a dus la un minus de venituri de 426 milioane lei. Astfel, incasarile aferente acestei categorii de venituri nu au crescut decat cu 0,6% comparativ cu veniturile realizate in primele 6 luni ale anului anterior (comparativ cu o dinamica programata de 4,4%), in conditiile in care numarul salariatilor a crescut in perioada ianuarie - mai 2014 comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior cu 0,8%, iar cresterea anuala a salariului brut aferenta aceleiasi perioade a fost de 4,95%.
Realizarea in proportie de doar 94,3% a programului semestrial de venituri din TVA, concretizata intr-un minus de incasari de 1,49 miliarde de lei, aferent unei dinamici anuale de doar 1,9% comparativ cu una programata de 8,1%.
Apreciem de asemenea ca respectiva evolutie reflecta o scadere semnificativa a eficientei colectarii, mai ales data fiind dinamica anuala ridicata a volumului vanzarilor cu amanuntul (8,2% in perioada ianuarie-mai 2014 in termeni reali), chiar daca nerealizarea programului este explicabila intr-o anumita masura de: a) executia schemei de stingerea in lant a obligatiilor bugetare restante, care a generat venituri de 257,2 milioane lei comparativ cu un nivel programat de 425 milioane lei (impact negativ de 168 milioane lei la nivelul incasarilor din TVA); b) amanarea cu trei luni a majorarii accizelor la benzina (accizele intra in baza de impozitare a TVA), ce a generat un minus de incasari de 164 milioane lei la nivelul incasarilor din TVA.
Evolutiile nefavorabile mai sus mentionate la nivelul veniturilor fiscale au fost compensate partial de incasarile mai mari decat cele programate in cazul: a) impozitului pe profit (+261 milioane lei); b) impozitelor si taxelor pe proprietate (+507 milioane lei) - determinate de incasarile situate mult peste cele estimate initial aferente impozitului pe constructii speciale (asa cum era de fapt previzibil conform estimarilor Consiliului fiscal 3); c) altor impozite si taxe pe bunuri si servicii (+431,5 milioane lei) - determinate de incasarile mai mari decat cele programate in sanatate din taxa clawback si din impozitul pe veniturile suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale.
Puteti consulta aici Raportul COMPLET al Consiliul Fiscal!