In conformitate cu prevederile valabile din 2016, consiliile locale au posibilitatea de a decide majorarea impozitelor pentru locuinte, in anumite conditii prevazute in noul Cod fiscal.
In primul rand, retinem ca in vreme ce impozitul pe locuinta se majoreaza cu 25%, cladirile utilizate in activitati economice si detinute de persoane fizice vor avea parte de majorari care, in anumite conditii, vor ajunge si pana la 2.500%.
Update martie 2016: Puteti consulta ultimele modificari ale impozitului pe cladiri aici
Un studiu intocmit de Adrian Benta, consultant fiscal si colaborator Contabilul.ro, intocmit impreuna cu consultantul fiscal Dragos Patroi si cu expertul contabil Robert Croitoru arata care sunt conditiile in care unele impozite vor fi majorate cu aceasta cota, in contextul in care, la ora actuala, 50 de localitati si-au facut publice proiectele de hotarare privind taxele locale aplicabile in anul 2016.
Astfel, studiu amintit aminteste urmatoarele:
"Pentru prima data in ultimii 25 ani impozitul pe locuinte nu mai tine cont de calitatea proprietarului persoana fizica sau persoana juridica, ci de scopul utilizarii cladirii. Astfel, impozitele sunt structurate in categoriile: folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%; folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani; folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Vorbim, asadar, de o schimbare a mecanismului de calcul a impozitului pe locuinta, in conditiile in care nu se mai tine cont de faptul ca proprietarul e persoana fizica sau juridica, ci de destinatia cladirii.
Prin urmare, avem urmatoarele impozite valabile din 2016:
- folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%;
- folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani; SAF-T Ghid de raportare corecta Cartea verde a Contabilitatii varianta online Cartea Verde a Contabilitatii
- folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii".
Redam, totodata, mai jos, prevederile referitoare la calculul impozitului pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale, potrivit Legii 227/2015 privind Codul fiscal:
Calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(...)
(8) Valoarea impozabila a cladirii, determinata in urma aplicarii prevederilor alin. (1) - (7), se reduce in functie de anul terminarii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) cu 50%, pentru cladirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
b) cu 30%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 50 de ani si 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta;
c) cu 10%, pentru cladirea care are o vechime cuprinsa intre 30 de ani si 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinta.
Calculul impozitului pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 - 1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobândite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
(2) Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
(4) in cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.
In studiul amintit mai sus se subliniaza si faptul ca, odata cu noul Cod fiscal, se majoreaza si baza impozabila pentru constructii: "valoarea metrului patrat de constructie in anul 2016 este de 1.000 lei/metru patrat, cu o crestere de 6,95% fata de valoarea de 935 lei/ metru patrat din anul 2015; cresterea indicelui de majorare a valorii constructiei pentru masurarea la exterior la procentul de 40%, respectiv la o valoare a indicelui de 1,4 fata de o valoare a indicelui aplicabila in 2015 de 1,2 cand procentul de actualizare era de 20%; autoritatile locale pot majora cu pana la 50% aceste procente".
Asa se explica, spun consultantii amintiti, de ce cresterea pentru anul urmator in cazul cladirilor nerezidentiale nereevaluate in ultimii 5 ani ajunge la 2.493% in cazul tuturor celor 50 de localitati, amintind ca diferenta ajunge de la 249,32% pana la 1.869,86% in cazul unor localitati precum Ramnicu Valcea, Calarasi, Turda si Campina.
Atentie! De retinut faptul ca o cota majora de impozitare se aplica, asadar, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice folosind in acest scop constructii reevaluate/ dobandite in ultimii 5 ani. Cresterea impozitului, in aceste cazuri, este de pana la zece ori mai mare fata de cuantumul platit in anul precedent. In plus, in cazul in care constructiile nu au fost reevaluate sau dobandite in ultimii 5 ani, impozitul pe locuinta creste de pana la 25 de ori.
Retinem, asadar, cele trei sisteme de impozitare care se vor aplica din 2016: cand cladirea e folosita in scop rezidential/locuinta (cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%), cand e utilizata ca sediu de firma (cote de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate, construite, achizitionate in ultimii 5 ani) si atunci cand imobilul e sediu de firma, dar nu l-ati reevaluat in ultimii 5 ani (cota de impunere este de 2% din valoarea cladirii).
De asemenea, reamintim cresterile bazei impozabile pentru constructii:
1. valoarea metrului patrat de constructie in anul 2016 este de 1.000 lei/metru patrat , cu o crestere de 6,95% fata de valoarea de 935 lei/ metru patrat din anul 2015;
2. cresterea indicelui de majorare a valorii constructiei pentru masurarea la exterior la procentul de 40%, respectiv la o valoare a indicelui de 1,4 fata de o valoare a indicelui aplicabila in 2015 de 1,2 cand procentul de actualizare era de 20%;
3. autoritatile locale pot majora cu pana la 50% aceste procente .
Aceste majorari sunt datorate si cresterii valorii metrului patrat pe constructie si, dupa caz, in functie de modul de masurare a exterior a cladirii, situatie aplicabila pentru toate locuintele din blocuri de persoane, cand masurarea la exterior a constructiei ar presupune intrarea in incinta vecinului.
Un exemplu aplicat referitor la cresterea impozitarii si modul de calcul, valabil din 2016, e oferit de Dan Popa intr-o analiza intocmita recent pentru HotNews.ro:
"Pentru anul 2016 apar urmatoarele modificari conform art. 457 din noul Cod fiscal adoptat prin legea nr. 227/2015, respectiv:
- se majoreaza la 1.000 lei valoarea impozabila pentru metrul patrat de constructie, avand aceleasi dotari ca si in cazul prezentat anterior (constructie dotata cu instalatii de apa, canalizare, instalatii electrice si incalzire, cu pereti din cadre de beton sau cu pereti din caramida arsa).
Observam o prima crestere de impozitare numai pe seama majorarii valorii fiscale a metrului patrat de contructie de 1000/935 x 100 = 6,95%
- o a doua majorare de impozit pe constructii provine de la faptul ca se majoreaza si coeficientul pentru suprafetele ce nu pot fi masurate la exterior la nivelul de 1,4.
Prin urmare si din acest coeficient, chiar daca s-ar mentine acelasi procent de impozitare in anul 2016, vom avea o crestere de impozit pe constructii generata numai de acest coeficient in procent de 1,4/1,2 x 100 = 16,66%.
Presupunand ca se pastreaza aceeasi cota de impozitare, pentru aceeasi constructie din exemplul anterior, valoarea impozabila a constructiei si impozitul in anul 2016 vor fi:
100 mp x 1000 lei/mp x 2,6 x 1,4 = 364.000 lei
Impozit de plata: 364.000 lei x 0,1% = 364 lei.
Rata reala cumulata de crestere a impozitului: 364 / 291 x 100 = 25%.
Observam ca pastrand acelasi procent de impunere din anul 2015 si in anul 2016, pentru toate locuintele aflate in structuri cu mai multe apartamente pe nivel, cand nu se poate masura la exterior suprafata, rata de crestere a impozitului pe locuinte este de 25%.
Nota: Codul fiscal presupune masurarea pe exterior a locuintei, fapt pentru care toate apartamentele din blocuri suporta coeficientul de ajustare de 1,4%. Schitele de cadastru dau doar datele de pornire la care sa se aplice coeficientii de ajustare".
De asemenea, asa cum aminteste sursa de mai sus, pentru toate constructiile nereevaluate in ultimii 5 ani ce corespund parametrilor de mai sus, impozitul este de 364.000 lei x 2% = 7.280 lei.
Discutam, asadar, despre o diferenta de impozitare de la un an la altul care ajunge de la 292 lei in 2015 la 7280 lei, impozitarea fiind de 2493%.
Nota! Potrivit Codului fiscal valabil din 2016, impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv.