Chiar zilele trecute am avut surpriza de a descoperi un studiu de caz in care cineva anunta ca, din cauza noilor modificari legislative anuntate pentru 2016, a decis sa renunte la organizarea ca PFA. Iar acest caz, cu siguranta, nu este singular.
Am discutat pe larg despre criza majora PFA-urilor, inclusiv in ce priveste riscul de radiere automata si noua limitare la numai trei tipuri de activitati.
Iar daca mai era nevoie sa reamintim, au fost clarificate si noile prevederi valabile pentru PFA in ce priveste impozitul pe sediu.
Cei care vor fi PFA si in 2016 trebuie sa stie, asadar, la ce sa se astepte si ce dificultati vor intampina din partea sistemului de impozitare si de obligatii fiscale daca isi mentin aceasta forma de organizare.
Contabilitatea PFA-ului, tinuta in partida simpla, continua sa fie unul dintre marele avantaje, alaturi de faptul ca acesta poate dispune de sumele obtinute chiar din momentul incasarii.
Iata opinia exprimata recent de consultantii fiscali Adrian Benta si Dragos Patroi, pentru HotNews.ro, facand referire la contabilitatea in partida simpla:
"Acest lucru inseamna ca, practic, incasarile sunt considerate venituri la data incasarii, platile sunt considerate cheltuieli la data platii iar profitul impozabil este generat de diferenta intre incasari si plati. Marele avantaj al PFA este ca poate dispune de sumele incasate chiar de la aceasta data fata de o societate cand sumele pot fi distribuite abia dupa inchiderea exercitiului, depunerea situatiilor anuale la autoritati prin plata dividendului".
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Iata care sunt documentele obligatorii pentru un PFA, in ce priveste consemnarea activitatilor economice:
a. registrul de incasari si plati, in care se inscriu cronologic incasarile si platile generate de activitatea PFA;
b. registrul mijloacelor fixe, in care se consemneaza activele imobilizate cumparate de entitate, in vederea stabilirii amortizarii acestora;
c. registrul de evidenta fiscala. Acest registru a fost introdus printr-o ordonanta de urgenta la inceputul anului, dar - fiind o urgenta - nu a catadicsit nimeni, nici pana astazi, sa adopte formatul registrului si instructiunile de completare.
Cel putin o data pe an este obligatoriu sa se efectueze inventarierea patrimoniului de afaceri al PFA.
Chiar daca referirile facute de cei doi consultanti fiscali se refera la un PFA care nu se declara platitor de TVA la inmatriculare, caz in care acestia recomanda ajutorul unui contabil.
Cum se schimba insa situatia incepand cu 2016? PFA-urile vor fi obligate sa plateasca si contributia individuala la pensii in procent de 10,5% din venitul net realizat.
"Aceasta contributie este plafonata superior la un plafon anual de 5 ori salariul mediu pe economie x 12 luni, insa nu asigura stagiul complet de cotizare pentru pensii. Aceasta contributie urmeaza sa se plateasca insa chiar daca persoana fizica autorizata este salariata. Mai mult chiar, daca acea PFA doreste sa beneficieze de pensie intreaga, optional achita si contributia de 15,8%, respectiv contributia angajatorului. Recenta OUG nr 50/2015 pentru modificarea Noului Cod fiscal, stabileste ca PFA ce doreste plata acestei contributii opsionale va depune o declaratie in acest sens in primele 30 zile din anul 2016", au explicat consultantii.
Aceste obligatii se aplica pentru PFA-ul care este si salariat, desi achita practic deja aceste contributii. Retinem, ca prevederi in acest sens, ca baza de calcul a contributiei la pensii nu poate sa fie mai mica decat 35% din salariul mediu pe economie, si nici mai mare de 5 ori salariul mediu pe economie. Celelalte doua impozite se pastreaza, respectiv ramane impozitul pe venitul net in procent de 16% si contributia individuala la sanatate in procent de 5,5%, neplafonat, urmand aceeasi procedura declarativa si de plata prezentata anterior.
De asemenea, se va depune pana la data de 25 mai a anului urmator Declaratia 200 privind impozitul pe venitul persoanei fizice.