In Monitorul Oficial nr. 22 din 13.01.2016 au fost publicate normele de aplicare a noului Cod fiscal. In aceste norme au fost efectuate mai multe modificari, in contextul in care Legea 227 privind Codul fiscal a suferit unele completari si modificari la finele anului 2015.
Pentru a va veni in ajutor, va reamintim ca despre ultimele modificari aduse de Legea 358/2015 si OUG 50/2015 in ce priveste prevederile Codului fiscal, valabile de la 1 ianuarie 2016, am scris si aici:
>>> Impozit pe sediul firmei din 2016. Noutatile aduse de Legea 358/2015
>>> OUG 50/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 si 207/2015
Tot anul trecut, se anunta printr-un comunicat oficial aprobarea normelor metodologice:
"Guvernul a aprobat normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal (Legea nr. 227/2015), care vin sa clarifice si sa detalieze modul de aplicare a legislatiei fiscale ce va intra in vigoare incepand cu 2016. Normele metodologice sunt corelate cu structura noului Cod fiscal, cele zece titluri fiind structurate in sectiuni/subsectiuni care fac trimitere la articolele din lege, fara a modifica in vreun fel regulile stabilite de acesta prin Legea nr. 227/2015. De asemenea, normele metodologice contin exemple concrete, tocmai pentru a asigura aplicarea coerenta si mai simpla a noului Cod fiscal, aplicabil incepand cu anul 2016".
Se explica in detaliu, in noile norme, principiul pentru stabilirea unei tranzactii fara scop economic, in sensul ca o astfel de tranzactie nu are ca obiectiv obtinerea de profit (avantaje economice). De asemenea, se mentioneaza ca la reincadrea formei unei tranzactii pentru ajustarea efectelor fiscale se aplica regulile de determinare specifice impozitelor, taxelor si a contributiilor sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal.
In ce priveste calculul rezultatului fiscal, va informam ca, potrivit prevederilor explicate de norme, la calculul rezultatului fiscal al contribuabililor care platesc trimestrial impozit pe profit, limitele cheltuielilor deductibile se aplica trimestrial, astfel incat, la finele anului acestea sa se incadreze in prevederile titlului II din Codul fiscal.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Astfel, pentru contribuabilii care platesc impozitul pe profit anual, limitele cheltuielilor deductibile prevazute de titlul II din Codul fiscal se aplica anual. in cazul contribuabililor care intra sub incidența art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal al anului fiscal modificat care cuprinde atat perioade din anul 2015, cat si din anul 2016, se au in vedere urmatoarele:
a) pentru veniturile, cheltuielile sau orice alte elemente, inregistrate pana la data de 31 decembrie 2015, se aplica regimul fiscal prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare; pentru determinarea bazei de calcul a rezultatului fiscal se iau in considerare veniturile, cheltuielile si elementele inregistrate pana la data de 31 decembrie 2015;
b) pentru veniturile, cheltuielile sau orice alte elemente, inregistrate incepand cu 1 ianuarie 2016, al caror regim fiscal, limita de deducere si/sau metodologie de calcul au fost modificate, se aplica prevederile in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2016 luand in considerare regimul fiscal, limita de deducere si/sau metodologia de calcul, astfel cum au fost reglementate incepand cu aceasta data; pentru determinarea bazei de calcul a rezultatului fiscal se iau in considerare veniturile, cheltuielile si elementele inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie 2016.
Intr-o analiza recenta intocmita de consultantul fiscal Adrian Benta, analiza redata de HotNews.ro, specialistul a explicat ca "la determinarea rezultatului fiscal se au in vedere toate veniturile si cheltuielile inregistrate in contabilitate, conform reglementarilor contabile. La acestea se adauga elementele ce sunt din punct de vedere fiscal similare veniturilor si cheltuielilor. Prin normele de aplicare se enumera punctual elemente fiscale similare veniturilor si cheltuielilor".
Iata care sunt exemplele de elemente similare veniturilor si cheltuielilor, cuprinse in noile norme metodologice de aplicare a noului Cod fiscal:
Exemple de elemente similare veniturilor:
a) diferentele favorabile de curs valutar, rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in evidenta contabila in rezultatul reportat, ca urmare a retratarii sau transpunerii, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;
b) rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe si a imobilizarilor necorporale, potrivit prevederilor art. 26 alin. (6) si (7) din Codul fiscal;
c) rezerva legala si rezervele reprezentand facilitati fiscale, potrivit prevederilor art. 26 alin. (8) si (9) din Codul fiscal;
d) sumele inregistrate in soldul creditor al contului „Rezultatul reportat din provizioane specifice”, potrivit art. 46 din Codul fiscal, reprezentand rezervele devenite impozabile in conformitate cu art. 26 alin. (5) din Codul fiscal;
e) sumele inregistrate in rezultatul reportat care se impoziteaza potrivit art. 21 din Codul fiscal;
f) sumele reprezentand reducerea sau anularea filtrelor prudentiale care au fost deductibile la determinarea profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 26 alin. (1) lit. e) din
Codul fiscal;
g) castigurile legate de vanzarea sau anularea titlurilor de participare proprii dobandite/rascumparate
Exemple de elemente similare cheltuielilor:
a) sumele inregistrate in rezultatul reportat care se deduc la calculul rezultatului fiscal in conformitate cu prevederile art. 21 din Codul fiscal;
b) diferentele nefavorabile de curs valutar, rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in evidenta contabila in rezultatul reportat, ca urmare a retratarii sau transpunerii, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;
c) valoarea neamortizata a cheltuielilor de dezvoltare care a fost inregistrata in rezultatul reportat. in acest caz, aceasta valoare este deductibila fiscal pe perioada ramasa de amortizat a acestor imobilizari, respectiv durata initiala stabilita conform legii, mai putin perioada pentru care s-a calculat amortizarea;
d) pierderea inregistrata la data vanzarii titlurilor de participare proprii reprezentand diferenta dintre pretul de vanzare al titlurilor de participare proprii si valoarea lor de dobandire/rascumparare. Pierderile din anularea titlurilor de participare proprii, reprezentand diferenta dintre valoarea de rascumparare a titlurilor de participare proprii anulate si valoarea lor nominala, nu reprezinta elemente similare cheltuielilor.
In ce priveste impozitarea contractelor civile, asa cum atrage atentia Adrian Benta si asa cum se prevede in norme, "in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" si cap. VII "Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura" din titlul IV al Codului fiscal."
Impozitarea veniturilor de catre persoana neinregistrata fiscal, tinand cont de Codul civil, se face urmand procedura impozitului pe venituri din alta sursa, cu retinere de 16%. Atentie! Discutam despre activitatile ocazionale, nu despre cele cu caracter continuu (caz in care e obligatorie inregistrarea fiscala).
Referitor la servicii de tip abonament, consultantul fiscal Adrian Benta explica faptul ca activitatea economica in aceasta privinta, in ce priveste TVA-ul, "se considera realizata prin faptul ca furnizorul este la dispozitia beneficiarului, fara ca sa existe in mod obligatoriu si o prestare de servicii".
Click aici pentru a consulta HG nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 22.