In analiza de mai jos, pornim de la o firma care nu mai are activitate de 9 ani, a functionat doar 5 luni si care de atunci nu a mai depus nicio declaratie la finante. Societatea a primit o somatie prin care se specifica sa se prezinte la finante cu anumite acte (balanta, fisa de evidenta a mijloacelor fixe etc.). Societatea are un proces-verbal din 2013 cu o amenda de 1.500 lei pentru nedepunerea bilantului.
Procesul-verbal respectiv nu a fost semnat de nimeni din cadrul societatii. Administratorul firmei este cetatean strain si nu mai este in tara de cand nu mai are activitate firma. Firma are doi asiociati, pe langa administratorul firmei mai este asociat un cetatea strain. Acesta din urma este administratorul altei societati. Daca nu se plateste amenda, pentru ca administratorul nu este de gasit, vom vedea ce riscuri ii revin celui de-al doilea asociat. De asemenea, vom vedea cum se poate inchide firma fara administrator. Daca nu s-au depus declaratii de 9 ani, vom vedea daca firma nu trebuia sa intre in inactivitate sau sa se radieze.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
In mod normal, doar pentru neplata unei amenzi persoana care este doar asociat in firma in cauza (nu si reprezentantul ei legal – administrator) nu poate avea probleme fiscale, in conditiile in care nu figureaza cu vreo fapta in cazierul fiscal ori nu este implicat sau ar urma sa fie implicat in vreo procedura legata de inregistrarea in scopuri de TVA pentru cealalta firma la care este administrator (pentru care sa se depuna declaratia 088 „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA").
In privinta inchiderii firmei, conform art. 237 alin. 1 din Legea societatilor 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, la cererea oricarei persoane interesate, precum si a ONRC, tribunalul poate pronunta dizolvarea unei societati in cazurile in care societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot intruni, actionarii/asociatii au disparut ori nu au domiciliul/resedinta cunoscute, a incetat activitatea societatii, nu au mai fost depuse situatiile financiare anuale etc.
Dupa cum reiese din prevederile art. 237 alin. 2-13 din legea amintita exista o intreaga procedura ce trebuie urmata pana la finalizarea radierii unei societati din registrului comertului, care implica, intre multe altele, si:
- comunicarea catre ANAF a listei cu societatile pentru care urmeaza sa se formuleze actiuni de dizolvare;
- comunicarea catre ONRC, societate si ANAF a hotararii tribunalului prin care s-a pronuntat dizolvarea se comunica societatii;
- intrarea in lichidare a societatii, dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de dizolvare, ONRC numind si lichidatorul la cererea oricarei persoane interesate, inclusiv a ANAF;
- numai daca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare nu s-a formulat nicio cerere de numire a lichidatorului, ONRC sau sau orice persoana interesata poate solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului.
Prin urmare, radierea unei societati de la registrul comertului nu se face automat, ci doar la cererea persoanelor interesate, dupa parcurgerea unei proceduri, iar in cazul prezentat ne indoim ca firma va fi radiata usor, in conditiile in care figureaza cu debite catre stat (amenzi) neachitate.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024 Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Raspuns oferit pentru