Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial din 24 martie 2016 a fost publicat OMFP nr. 378/2016 pentru modificarea si completarea Procedurii de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.831/2015.
Astfel, se aduc completari OUG 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, iar termenul-limita pana la care cei interesati pot beneficia de acestea ramane de 31 martie 2016.
Va reamintim ca OUG 44/2015 prevedea ca acele persoane fizice sau juridice cu obligatii fiscale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 30 septembrie 2015 si achitate pana la data de 31 martie 2016, vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere si de anularea unei cote de 54,2% din dobanzi.
Conform acestor reglementari, se depune o cerere de catre contribuabil, se achita obligatiile de plata amintite mai sus si se depun la termen toate declaratiile. In momentul in care se acorda aceste facilitati se achita si diferenta de dobanda de 45,8%.
Elementele de noutate sunt reprezentate de notiunea de inspectii fiscale in desfasurare, astfel, in sensul prevederilor art. 4 din ordonanta de urgenta, prin inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta se intelege inspectiile incepute anterior acestei date si pentru care decizia de impunere:
a) s-a emis si s-a comunicat incepand cu ziua urmatoare intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta;
b) s-a emis inainte de data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si s-a comunicat incepand cu ziua urmatoare acestei date.
Redam mai jos noul act normativ reprezentat de OMFP 378/2016:
In temeiul prevederilor art. 16 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 4/2016, al prevederilor art. 154 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite prezentul ordin.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Articolul I
Procedura de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.831/2015, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 874 din 23 noiembrie 2015, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 alineatul (3), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
e) obligatiilor de plata principale cuprinse in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale si comunicate in perioada 1 octombrie-21 octombrie 2015.
2. La articolul 2, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(7) in sensul prevederilor art. 4 din ordonanta de urgenta, prin inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta se intelege inspectiile incepute anterior acestei date si pentru care decizia de impunere:
a) s-a emis si s-a comunicat incepand cu ziua urmatoare intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta;
b) s-a emis inainte de data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si s-a comunicat incepand cu ziua urmatoare acestei date.
3. La articolul 2, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
(8) Organul fiscal anuleaza penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere, emise ca urmare a unei inspectii fiscale, si comunicate in perioada cuprinsa intre 1 octombrie 2015 si data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) diferentele de obligatii de plata principale individualizate in deciziile de impunere emise ca urmare a inspectiei fiscale sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 4/2016 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 13 ianuarie 2016;
b) o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si individualizate in deciziile de impunere/deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii este stinsa prin orice modalitate prevazuta de lege in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 4/2016 sau in termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii sunt comunicate dupa termenul de 90 de zile;
c) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 4/2016, sub sanctiunea decaderii.
4. La articolul 3, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) Organul fiscal emite o instiintare de respingere a notificarii, prevazuta in anexa nr. 7, ori de cate ori constata ca respectivul contribuabil nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. 1-4 din ordonanta de urgenta.
5. La articolul 3, litera b) a alineatul ui (5) si alineatul (8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
b)nu se efectueaza stingerea pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data la care, potrivit legii, se implineste termenul de depunere a acestei cereri.
................................................................................................
(8) In situatia in care contribuabilul nu depune cererea de anulare a accesoriilor pana la data la care, potrivit legii, se implineste termenul de depunere a acesteia, organul fiscal competent emite si comunica decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a obligatiilor de plata accesorii, prevazuta in anexa nr. 3.
6. La articolul 4, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
(1^1) in cazul obligatiilor fiscale prevazute la art. 4 din ordonanta de urgenta, cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusa dupa stingerea obligatiilor fiscale principale si a cotei de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor de plata principale individualizate in decizia de impunere emisa ca urmare a inspectiei fiscale, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
7. La articolul 4, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
(4^1) Contribuabilii care au obligatii de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata, in conditiile legii, la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, si care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit ordonantei de urgenta vor face mentiuni cu privire la renuntarea la efectele suspendarii actului administrativ fiscal in notificarea si/sau cererea de anulare a accesoriilor.
8. La articolul 5, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Obligatiile de plata accesorii ce pot face obiectul anularii la plata sunt cele aferente obligatiilor de plata principale prevazute la art. 2 alin. (3) lit. b), d) si e).
9. Dupa articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 51, cu urmatorul cuprins:
Articolul 5^1
Retragerea notificarii/cererii de anulare a accesoriilor
(1) Notificarea depusa potrivit art. 3 poate fi retrasa de contribuabil oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal competent. Organul fiscal competent comunica contribuabilului decizia prin care se ia act de retragerea notificarii si se desfiinteaza decizia de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii, conform modelului prevazut in anexa nr. 8.
(2) Cererea de anulare a accesoriilor poate fi retrasa de contribuabil oricand. Prin retragerea cererii, contribuabilul isi mentine dreptul de a depune o noua cerere, cu respectarea conditiilor prevazute in acest sens de ordonanta de urgenta.
10. La articolul 6, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Deciziile prevazute la art. 3 alin. (2), (6) si (8), art. 4 alin. (4) si art. (5^1) se emit de catre organul fiscal competent in doua exemplare, dintre care un exemplar se comunica contribuabilului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia. Aceste prevederi sunt aplicabile si instiintarii prevazute la art. 3 alin. (2^1).
11. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 7
Anexe
Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezenta procedura. Pentru obligatiile de plata stabilite de organele fiscale prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b), aceste anexe vor fi adaptate in mod corespunzator, potrivit legislatiei specifice.
12. Dupa anexa nr. 6 se introduc doua noi anexe, anexele nr. 7 si 8, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul II
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul III
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice, Daniela Pescaru,
secretar de stat
Bucuresti, 17 martie 2016.
Nr. 378.