email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute si acordarea unor facilitati. Studiu de caz

documente contabilefacilitatisanctiunireconstituire

Analiza urmatoare se concentreaza asupra a doua subiecte privind reglarea unor conturi contabile si stergerea unor amenzi pentru intarzieri in depunerea declaratiilor fiscale, in contextul OUG 44/2015.

Intrebarea nr. 1:

 Avem urmatoarea situatie: un SRL detine in contabilitate imobilizari si stocuri, sume importante, dar nu si fizic, evidenta lor pierzandu-se de-a lungul timpului.

Realitatea este ca ori nu au fost amortizate, ori nu au fost scoase din gestiune, iar stocurile nu au fost trecute pe cheltuieli sau nu a fost descarcata gestiunea de marfurile vandute. In acelasi timp are solduri mari la clienti si furnizori pentru ca s-au pierdut chitante si nu au fost inregistrate platile si incasarile. Documentele pe anumite perioade lipsesc (pierdute fiind). Astfel situatia patrimoniala este denaturata.

Cum se pot regla conturile respective? Administratorul poate sa faca decizii de scadere pentru active? Ce riscuri exista pentru contabil la operarea acestor deciziii de scaderi? Se mentioneaza ca firma are datorii la stat.

Daca firma ar intra in insolventa ce riscuri exista in conditiile acestea? Trebuie facute ajustari inaintea insolventei sau situatia ramane asa?

2. Cu OG 44/2015 (amnistia fiscala) se pot sterge si amenzile primite pentru intarzierile in depunerea declaratiilor fiscale? Daca nu, ce se poate face?


1. Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse este stabilita prin OMEF nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile. Astfel Capitolul E din Anexa 1 la acest act  normativ reglementeaza la pct. 41 - 49 termenele si procedura ce urmeaza a fi parcursa pentru refacerea documentelor.Spre exemplu pct. 45 stabileste ca in cazul in care documentul disparut a fost emis de alta unitate, reconstituirea se va face de unitatea emitenta, prin realizarea unei copii de pe documentul existent la unitatea emitenta. In acest caz, unitatea emitenta va trimite unitatii solicitante, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit.

Singurele documente care nu se pot reconstitui sunt documentele de cheltuieli nenominale (bonuri, bilete de calatorie nenominale etc.) pierdute, sustrase sau distruse inainte de a fi inregistrate in contabilitate. In acest caz, vinovatii de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor suporta paguba adusa unitatii, salariatilor sau altor unitati, sumele respective recuperandu-se potrivit prevederilor legale.

In cadrul acestui proces vor putea fi utilizate si inscrisuri emise de catre administratorul societatii prin care vor fi efectuate corectiile necesare ori se vor justifica o serie de operatiuni pentru care nu mai exista documente justificative.
 


Sub aspectul raspunderii contabilului in contextul existentei obligatiilor neachitate ale societatii si a insolvabilitatii societatii conform art. 176 din Codul de procedura fiscala mentionam raspunderea solidara se poate institui in conditiile art. 27 din Codul de procedura fiscala fata de:

- persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declararii insolvabilitatii, cu rea-credinta, au dobandit in orice mod active de la debitorii care si-au provocat astfel insolvabilitatea;
- administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei - - juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea, cu rea-credinta, sub orice forma, a activelor debitorului;
- administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale;
- administratorii sau orice alte persoane care, cu reacredinta, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului.


Asadar, in sfera persoanelor vizate de angajarea raspunderii solidare, data fiind formularea privind "orice alte persoane" se pot situa si persoanele care asigura organizarea contabilitatii societatii.
In sfera raspunderii contraventionale a contabilului trebuie subliniate si prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991 care identifica persoana contravenientului nu la nivelul entitatii ci indicand exact raspunderea conducatorului acestuia si raspunderea contabilului conform art. 10.
 
2 In ceea ce priveste sanctiunile contraventionale aplicate societatii trebuie subliniat faptul ca OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale nu permite anularea sau reducerea obligatiilor fiscale privind impozite, taxe, contributii si alte obligatii principale dupa cum nu asigura un astfel de efect nici asupra amenzilor datorate de catre contribuabili. Masurile aplicate prin acest act normativ constau doar in anularea penalitatilor de intarziere si reducerea dobanzilor de intarziere cu o cota de 54,2%.
In afara procedurii de contestare a masurii aplicarii amenzii in conditiile OG nr. 2/2001 in termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal in care sa se solicite, spre exemplu aplicarea sanctiunii avertismentului ori a minimului amenzii, alte cai de actiune aflate la dispozitia societatii nu sunt, amenzile fiind in continuare datorate. Desigur ca in cazul insolvabilitatii societatii stabilita in conditiile art. 176 din Codul de procedura fiscala, fara a se putea angaja raspundera solidara in conditiile de mai sus sumele datorate de catre societate nu vor mai fi achitate prin incetarea existentei acestea sau prin aplicarea prescriptiei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale


 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Atentie: ANAF a dat STARTUL controalelor in 2022!


Puteti sa demonstrati realitatea incontestabila a tranzactiilor dvs.?

Descoperiti acum modelele documentelor justificative pe care NU le reglementeaza NIMENI si NIMIC! Dar LE CER toti inspectorii fiscali!

Lucrarea Documente (suplimentare) obligatorii in caz de control va ofera acum colectia de acte si documente justificative pe care niciun inspector nu se asteapta sa le prezentati ca argument indestructibil in favoarea dvs.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
documente contabilefacilitatisanctiunireconstituire

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 04 Noiembrie 2015


Votati articolul "Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute si acordarea unor facilitati. Studiu de caz":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 04 Noiembrie 2015 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • SAF-T 2022. Ghid de raportare corecta - scapa de amenzi si controale neprevazute!

    • SAF-T reprezinta cea mai importanta transformare prin care a trecut sistemul fiscal din Romania pana acum. Firma dvs. va fi ca o carte deschisa pentru ANAF! Nu va mai fi nevoie de inspectii fiscale la sediul dvs. si de controale inopinate. Inspectorii vor sta in birourile lor si, din cateva clicuri, vor verifica tot ce e de verificat: TVA, impozit pe profit, contributii salariale etc. Si, desigur, daca vor gasi nereguli, vor aplica sanctiuni &n...» citeste mai departe aici

  • Cum a modificat Ordinul 237/2022 Declaratia 100: tabel comparativ

    • Prin Ordinul nr. 237/2022 a fost modificata Declaratia 100 astfel incat sa fie evidentiate reducerile de impozit prevazute in OUG 153/2020.  ANAF a publicat noua Declaratie 100 pentru 2022. Termenul legal de depunere pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor - trim.IV 2021 si impozitul specific - sem.II 2021 este ...» citeste mai departe aici

  • Vanzare prin automate de cafea. Care este monografia contabila?

    • Prezentam in continuare care este monografia contabila in cazul vanzarii prin automate de cafea.  Intr-o activitate de vanzare cafea/ceai prin intermediul automatelor de tip vending se alimenteaza aparatele cu diverse tipuri/marci de cafea, achizitionate de la diversi furnizori. Produsele finale au acelasi pret, indiferent de optiunea cumparatorului: cafea espresso, cafea lunga, cappucino etc. Care este monografia contabila pentru activitate...» citeste mai departe aici

  • Evidenta marfii in comertul online. Ce trebuie sa stie firmele

    • Specialistul nostru ne prezinta in continuare ce trebuie sa stie firmele despre evidenta marfii in comertul online. Drept exemplu, luam cazul unui magazin online care are cod CAEN 4791 "Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet".  1. Conform legii este obligatoriu sau este doar o recomandare ca stocul de marfa sa se tina la pret de vanzare cu amanuntul? 2. Daca programul informatic ne permite sa avem st...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X