email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute si acordarea unor facilitati. Studiu de caz

documente contabilefacilitatisanctiunireconstituire

Analiza urmatoare se concentreaza asupra a doua subiecte privind reglarea unor conturi contabile si stergerea unor amenzi pentru intarzieri in depunerea declaratiilor fiscale, in contextul OUG 44/2015.

Intrebarea nr. 1:

 Avem urmatoarea situatie: un SRL detine in contabilitate imobilizari si stocuri, sume importante, dar nu si fizic, evidenta lor pierzandu-se de-a lungul timpului.

Realitatea este ca ori nu au fost amortizate, ori nu au fost scoase din gestiune, iar stocurile nu au fost trecute pe cheltuieli sau nu a fost descarcata gestiunea de marfurile vandute. In acelasi timp are solduri mari la clienti si furnizori pentru ca s-au pierdut chitante si nu au fost inregistrate platile si incasarile. Documentele pe anumite perioade lipsesc (pierdute fiind). Astfel situatia patrimoniala este denaturata.

Cum se pot regla conturile respective? Administratorul poate sa faca decizii de scadere pentru active? Ce riscuri exista pentru contabil la operarea acestor deciziii de scaderi? Se mentioneaza ca firma are datorii la stat.

Daca firma ar intra in insolventa ce riscuri exista in conditiile acestea? Trebuie facute ajustari inaintea insolventei sau situatia ramane asa?

2. Cu OG 44/2015 (amnistia fiscala) se pot sterge si amenzile primite pentru intarzierile in depunerea declaratiilor fiscale? Daca nu, ce se poate face?


1. Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse este stabilita prin OMEF nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile. Astfel Capitolul E din Anexa 1 la acest act  normativ reglementeaza la pct. 41 - 49 termenele si procedura ce urmeaza a fi parcursa pentru refacerea documentelor.Spre exemplu pct. 45 stabileste ca in cazul in care documentul disparut a fost emis de alta unitate, reconstituirea se va face de unitatea emitenta, prin realizarea unei copii de pe documentul existent la unitatea emitenta. In acest caz, unitatea emitenta va trimite unitatii solicitante, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit.

Singurele documente care nu se pot reconstitui sunt documentele de cheltuieli nenominale (bonuri, bilete de calatorie nenominale etc.) pierdute, sustrase sau distruse inainte de a fi inregistrate in contabilitate. In acest caz, vinovatii de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor suporta paguba adusa unitatii, salariatilor sau altor unitati, sumele respective recuperandu-se potrivit prevederilor legale.

In cadrul acestui proces vor putea fi utilizate si inscrisuri emise de catre administratorul societatii prin care vor fi efectuate corectiile necesare ori se vor justifica o serie de operatiuni pentru care nu mai exista documente justificative.


 
Sub aspectul raspunderii contabilului in contextul existentei obligatiilor neachitate ale societatii si a insolvabilitatii societatii conform art. 176 din Codul de procedura fiscala mentionam raspunderea solidara se poate institui in conditiile art. 27 din Codul de procedura fiscala fata de:

- persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declararii insolvabilitatii, cu rea-credinta, au dobandit in orice mod active de la debitorii care si-au provocat astfel insolvabilitatea;
- administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei - - juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea, cu rea-credinta, sub orice forma, a activelor debitorului;
- administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale;
- administratorii sau orice alte persoane care, cu reacredinta, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului.


Asadar, in sfera persoanelor vizate de angajarea raspunderii solidare, data fiind formularea privind "orice alte persoane" se pot situa si persoanele care asigura organizarea contabilitatii societatii.
In sfera raspunderii contraventionale a contabilului trebuie subliniate si prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991 care identifica persoana contravenientului nu la nivelul entitatii ci indicand exact raspunderea conducatorului acestuia si raspunderea contabilului conform art. 10.
 
2 In ceea ce priveste sanctiunile contraventionale aplicate societatii trebuie subliniat faptul ca OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale nu permite anularea sau reducerea obligatiilor fiscale privind impozite, taxe, contributii si alte obligatii principale dupa cum nu asigura un astfel de efect nici asupra amenzilor datorate de catre contribuabili. Masurile aplicate prin acest act normativ constau doar in anularea penalitatilor de intarziere si reducerea dobanzilor de intarziere cu o cota de 54,2%.
In afara procedurii de contestare a masurii aplicarii amenzii in conditiile OG nr. 2/2001 in termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal in care sa se solicite, spre exemplu aplicarea sanctiunii avertismentului ori a minimului amenzii, alte cai de actiune aflate la dispozitia societatii nu sunt, amenzile fiind in continuare datorate. Desigur ca in cazul insolvabilitatii societatii stabilita in conditiile art. 176 din Codul de procedura fiscala, fara a se putea angaja raspundera solidara in conditiile de mai sus sumele datorate de catre societate nu vor mai fi achitate prin incetarea existentei acestea sau prin aplicarea prescriptiei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale


 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
documente contabilefacilitatisanctiunireconstituire


Data aparitiei: 04 Noiembrie 2015

Votati articolul "Procedura de reconstituire a documentelor financiar-contabile pierdute si acordarea unor facilitati. Studiu de caz":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X