In randurile de mai jos, avem situatia unei societati care a facut mai multe achizitii. Vom vedea cum se inregistreaza achizitiile respective, raspunzand urmatoarelor intrebari:
1. Societatea a achizitionat in vederea modernizarii 80 mp parchet in valoare de 13.000 lei fara TVA. Valoarea cladirii ce urmeaza a se moderniza are o valoare contabila de 350.000 lei. Este corect sa se inregistreze contravaloarea parchetuluidrept o cheltuiala si nu ca o investitie?
2. Societatea a achizitionat cinci rafturi (1.900 lei/bucata) in vederea expunerii marfurilor in magazin. Este corecta inregistrarea acestor rafturi de expunere drept obiecte de inventar si nu ca mijloc fix?
1. Este corect sa inregistrati factura pentru parchet direct pe cheltuieli cu amenajarile sau reparatiile.
Daca pe langa parchet sa spunem ca achizitionati si gresie, tapet, lambriuri, centrala termica atunci pentru fiecare puteti decide daca este o cheltuiala sau intreaga investitie se introduce in 231 si , la finalizare , se receptioneaza ca o modernizare si se amortizeaza.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Legal, decizia va apartine si daca dvs. considerati ca operatiunea economica este o modernizare, o inregistrati ca atare, daca decideti ca este o cheltuiala , o tratati ca atare. OMFP 1802/2014:
"227. -(1) Cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu o imobilizare corporala sunt cheltuieli ale perioadei in care sunt efectuate sau majoreaza valoarea imobilizarii respective, in functie de beneficiile economice aferente acestor cheltuieli (de exemplu, influenta asupra duratei de viata ramase a imobilizarilor), potrivit criteriilor generale de recunoastere.
(2) Entitatea stabileste prin politicile contabile criteriile in functie de care cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu imobilizarile corporale majoreaza valoarea acestora sau se evidentiaza in contul de profit si pierdere."
2. Daca fiecare raft in parte este receptionat separat, atunci este foarte corect sa fie tratate ca obiecte de inventar.
Daca receptionati cele 5 rafturi ca pe un tot, atunci intregul este un mijloc fix.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil