Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

ATENTIE! Codul fiscal s-a modificat prin OUG 84/2016. Noile prevederi din 2017

Data aparitiei: 08 Decembrie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
codul fiscal modificari 2017oug 84/2016ordonanta de urgenta nr. 84regimul specialdeducere tva

Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial  nr. 977 din 6 decembrie 2016 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 84 din 16 noiembrie 2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal.

Prin noul act pe care il puteti consulta integral mai jos se modifica atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, cu precizarea ca mai multe prevederi au aplicabilitate imediata.

Va prezentam, prin cele ce urmeaza, unele dintre cele mai importante modificari, urmand sa detaliem, pe domenii din aria fiscala, in perioada urmatoare, cum se vor schimba procedurile aferente incepand cu anul 2017.


1. Se introduce un regim special de TVA pentru agricultori.

31. Dupa articolul 315 se introduce un nou articol, articolul 315^1 "Regimul special pentru agricultori", cu urmatorul cuprins:

    "ART. 315^1
    Regimul special pentru agricultori

    (1) In sensul acestui articol:

    a) regimul special pentru agricultori se aplica pentru activitatile prevazute la lit. c) si d), desfasurate de un agricultor, asa cum este acesta definit la lit. b);

    b) agricultorul reprezinta persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitatile prevazute la lit. c) si d) si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror

cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310;

    c) activitatile de productie agricola sunt activitatile de productie a produselor agricole, inclusiv activitatile de transformare a produselor agricole prin alte metode decat cele industriale, prevazute in norme;

    d) serviciile agricole reprezinta serviciile prevazute in norme, prestate de un agricultor care utilizeaza munca manuala proprie si/sau echipamentele specifice;

    e) produse agricole reprezinta bunurile rezultate din activitatile prevazute la lit. c);

    f) taxa aferenta achizitiilor reprezinta valoarea totala a taxei aferente bunurilor si serviciilor achizitionate de un agricultor supus regimului special, in masura in care aceasta taxa ar fi deductibila conform art. 297 alin. (4) pentru o persoana impozabila supusa regimului normal de taxa;

DE RETINUT!

    g) procentul de compensare in cota forfetara reprezinta procentul care se aplica in scopul de a permite agricultorilor sa beneficieze de compensatia in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor;
    h) compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor in cazurile mentionate la alin. (3).

ATENTIE!

Potrivit noilor reglementari aduse de OUG 84/2016, procentul de compensare in cota forfetara este 1% pentru anul 2017, 4% pentru anul 2018 si 8% incepând cu anul 2019.


2. In al doilea rand, retinem ca actul normativ amintit extinde pe perioada nedeterminata facilitatea profitului reinvestit in echipamente tehnologice si altele, asa cum vom detalia mai jos.

4. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "(1) Profitul investit in echipamente tehnologice, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, in programe informatice, precum si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse si/sau achizitionate, inclusiv in baza contractelor de leasing financiar, si puse in functiune, folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, este scutit de impozit. Activele corporale pentru care se aplica scutirea de impozit sunt cele prevazute in subgrupa 2.1, respectiv in clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotarare a Guvernului."


3. Se schimba regulile privind deducerea TVA in situatiile in care codul de TVA este anulat din oficiu:

In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.


 Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323.

In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepând cu trimestrul reactivarii.

In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepând cu trimestrul reactivarii.


ATENTIE!

Retineti, totodata, ca beneficiarii au drept de deducere TVA dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a furnizorului care a avut anterior codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat:

"In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/ prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."


4. Asa cum era cuprins si in stadiul de proiect al modificarilor aprobate recent in cuprinsul OUG 84/2016, se elimina obligatia de inregistrare in Registrul Operatorilor Intracomunitari in cazul in care persoana impozabila desfasoara tranzactii cu parteneri economici din alte state membre. Actul normativ amintit precizeaza astfel ca "nu se mai justifica restrictionarea accesului operatorilor economici la un cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare prin inscrierea in registrul operatorilor intracomunitari, avand in vedere ca in prezent exista alte pârghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare".

5. Microintreprinderile cu un capital social de cel putin 45.000 lei au posibilitatea de a opta pentru plata impozitulu pe profit, plafonul fiind majorat de la un total anterior de 25.000 euro.

"... microintreprinderile existente care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei pot opta sa aplice prevederile titlului II incepând cu 1 ianuarie 2017 sau cu trimestrul in care aceasta conditie este indeplinita. Optiunea este definitiva, cu conditia mentinerii valorii capitalului social pentru intreaga perioada de existenta a persoanei juridice respective. in cazul in care aceasta conditie nu este respectata, persoana juridica aplica prevederile prezentului titlu incepând cu anul fiscal urmator celui in care capitalul social este redus sub valoarea de 45.000 lei".


6. De asemenea, in ce priveste remuneratia acordata zilierilor, se precizeaza ca aceste sume nu se cuprind in baza lunara de calcul al contribuțiilor de asigurari sociale.

Click aici pentru a consulta integral OUG 84/2016 -  ORDONANTA DE URGENTA nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal!

 

Vom prezenta in curand mai multe analize si explicatii cu privire la ceea ce se va aplica incepand din ianuarie 2017, prin prisma noului act normativ aprobat.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X