Avand in vedere necesitatea comunicarii rapide si eficiente cu institutiile de credit, in ceea ce priveste comunicarea actelor de executare prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, se impune crearea cadrului legal pentru implementare acestui obiectiv.
Potrivit art. 47 alin. (8) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, "in cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, cu avizul ministrului pentru societatea informationala".
Astfel, prin acest proiect de ordin a fost stabilita platforma informatica prin care se va realiza comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare emise de organele fiscale centrale, respectiv sistemul informatic pus la dispozitie acestora de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in spatiul privat de pe portalul Agentia Nationala de Administrare Fiscala, un sistem informatic prin care utilizatorii fac upload si download de documente.
In prezent, prin acest sistem informatic se realizeaza furnizarea de informatii de catre institutiile de credit, in baza prevederilor art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, a fost reglementat incheierea unui Protocol de colaborare intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Asociatia Romana a Bancilor si institutiile de credit, prin care se urmareste definirea unui cadru de colaborare pentru stabilirea conditiilor privind implementarea sistemului automat, care sa asigure, intr-o prima etapa, comunicarea actelor
de executare emise de organele fiscale centrale catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, iar ulterior schimbul de informatii intre parti cu privire la actele de executare comunicate, precum si urmarirea sumelor ce fac obiectul popririlor bancare, in mod operativ, astfel incat, pe de o parte, ridicarea popririlor sa se
realizeze in timp real, iar pe de alta parte, sumele existente in conturile bancare sa fie indisponibilizate de catre institutiile de credit in limita sumei ce face obiectul popririi, in functie de informatiile transmise de institutiile de credit cu privire la sumele existente in conturile bancare.
Click aici pentru a consulta proiectul de ordin!
De asemenea, prin proiectul de ordin a fost reglementat ca data si ora comunicarii catre institutiile de credit a actelor de executare prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, sa fie prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii actului de executare in sistemul informatic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, iar ora
comunicarii sa fie ora de incepere a zilei bancare.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Aceste informatii se vor stabili, pentru fiecare institutie de credit, prin protocolul de colaborare mai sus mentionat.
Totodata, avand in vedere prevederile art. 47 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost stabilit ca actele de executare emise in forma electronica de organul fiscal central se vor semna cu semnatura electronica extinsa a Ministerului Finantelor Publice, bazata pe un certificat calificat.