CECCAR informeaza ca Jurisprudenta Curtii de Justitie, Cauza C‑101/16, privind Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii "inactivi" poate fi consultata integral aici.
SC Paper Consult SRL impotriva Directiei Regionale a Finantelor Publice Cluj‑Napoca si a Administratiei Judeteana a Finantelor Publice Bistrita‑Nasaud [cerere de decizie preliminara formulata de Curtea de Apel Cluj (Romania)].
"Trimitere preliminara - Admisibilitate - Directiva 2006/112/CE Fiscalitate - Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata (TVA) - Refuz - Facturi emise de un contribuabil declarat inactiv de administratia fiscala - Lista contribuabililor declarati inactivi Risc de evaziune fiscala Limitarea in timp a efectelor hotararii care se va pronunta".
I. Introducere
1. Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata(2) se opune unei reglementari nationale care prevede ca persoanele impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu pot deduce aceasta taxa platita pentru achizitionarea de bunuri sau servicii de la alte persoane impozabile care au fost declarate "inactive" in aplicarea acestei reglementari nationale si a caror lista este publicata pe site‑ul internet al autoritatii fiscale nationale?
2. Acesta este in esenta obiectul cererii de decizie preliminara formulate de Curtea de Apel Cluj, Romania.
3. Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre SC Paper Consult SRL (denumita in continuare "Paper Consult") si autoritatile fiscale romane. Acestea au refuzat sa acorde Paper Consult dreptul de deducere a TVA‑ului platit pentru prestarea de servicii achizitionate de la S.C. Rom Packaging S.R.L. (denumita in continuare "Rom Packaging") in temeiul unui contract incheiat la 3 ianuarie 2011, pentru motivul ca aceasta din urma societate fusese declarata drept contribuabil inactiv incepand de la 7 octombrie 2010 si fusese radiata din registrul persoanelor impozabile in scopuri de TVA incepand de la 1 noiembrie 2010, in aplicarea articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Ordonanta nr. 92/2003).
4. Potrivit articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta nr. 92/2003, contribuabilii sunt declarati inactivi in una dintre urmatoarele trei situatii, si anume daca nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, daca se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau daca organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
5. Contribuabilii declarati inactivi fac obiectul dispozitiilor articolului 11 alineatele (11) si (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (denumita in continuare "Codul fiscal").
6. Potrivit articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania declarati inactivi sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de acest cod, dar, in perioada de inactivitate, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor efectuate.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
7. Potrivit articolului 11 alineatul (12) din Codul fiscal, persoanele care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania dupa inscrierea acestora ca inactivi nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri si/sau de servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului.
8. Articolul 3 alineatul (1) din Ordinul nr. 819/2008 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (denumita in continuare "ANAF") prevede ca declararea contribuabililor inactivi se face de la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi. Articolul 3 alineatul (2) din Ordinul nr. 819/2008 prevede ca aceasta lista se afiseaza la sediul ANAF si se publica pe pagina de internet a acesteia. in conformitate cu articolul 3 alineatul (3) din Ordinul nr. 819/2008, ordinul presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi intra in vigoare in termen de 15 zile de la data afisarii.
9. Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 3347/2011 al presedintelui ANAF, care precizeaza obligatiile declarative vizate de articolul 781 alineatul (1) litera a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, enumera, la momentul faptelor in discutie in actiunea principala, urmatoarele obligatii declarative:
– 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";
– 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";
– 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
– 300 "Decont de [TVA]";
– 301 "Decont special de [TVA]";
– 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri";
– 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".
10. in cauza principala, din informatiile de care dispune Curtea rezulta ca declararea inactivitatii Rom Packaging ar fi fost decisa ca urmare a omisiunii acestei societati de a‑si depune declaratiile fiscale.
11. tinand seama de declararea inactivitatii Rom Packaging, autoritatile fiscale romane au concluzionat ca, in conformitate cu articolul 11 alineatul (12) din Codul fiscal, Paper Consult nu putea sa deduca suma de 45 680 de lei (RON) reprezentand TVA‑ul platit pentru prestarea serviciilor care facusera obiectul contractului incheiat la 3 ianuarie 2011.
12. in urma respingerii reclamatiei sale administrative, Paper Consult a introdus o actiune la Tribunalul Bistrita‑Nasaud, aceasta fiind de asemenea respinsa la 8 iulie 2015.
13. in continuare, Paper Consult a formulat apel la Curtea de Apel Cluj. Paper Consult sustine ca declararea inactivitatii Rom Packaging nu ii este opozabila pentru motivul ca nu a facut obiectul unei notificari individuale si ca, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere a TVA‑ului, este suficienta indeplinirea conditiilor prevazute la articolul 178 din Directiva 2006/112, si anume detinerea unei facturi emise in conformitate cu dispozitiile prevazute in titlul XI capitolul 3 sectiunile 3-6 din directiva mentionata.
14. Instanta de trimitere arata ca, potrivit jurisprudentei Curtii, combaterea evaziunii fiscale, a fraudei si a abuzurilor fiscale reprezinta un obiectiv recunoscut si incurajat prin Directiva 2006/112, cu conditia ca masurile nationale in cauza sa fie proportionale. Aceasta considera ca articolul 273 din Directiva 2006/112, care prevede ca statele membre pot impune obligatii pe care le considera necesare pentru a asigura colectarea in mod corect a TVA‑ului si pentru a preveni evaziunea, autorizeaza o reglementare nationala precum cea aplicabila in cauza principala. Astfel, potrivit instantei de trimitere, contribuabilii nu ar suporta o sarcina excesiva atunci cand li se solicita sa efectueze o verificare minima, prin cautare pe site‑ul ANAF, a persoanelor cu care intentioneaza sa incheie contracte, pentru a vedea daca acestea sunt sau nu sunt declarate contribuabili inactivi.
15. Avand in vedere lipsa jurisprudentei referitoare la o astfel de imprejurare, Curtea de Apel Cluj a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:
"1) Se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este refuzat dreptul de deducere a [TVA‑ului] unei persoane impozabile pe motiv ca persoana din amonte, care a emis factura in care sunt individualizate cheltuiala si [TVA‑ul], a fost declarata inactiva de catre administratia fiscala?
2) in cazul in care raspunsul la prima intrebare este negativ, se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este suficienta afisarea listei cu contribuabilii declarati inactivi la sediul [ANAF] si publicarea acesteia pe pagina de internet a respectivei agentii, la sectiunea «Informatii publice - Informatii privind agentii economici», pentru a putea refuza dreptul de deducere a [TVA‑ului], in conditiile primei intrebari?"
16. Aceste intrebari au facut obiectul unor observatii scrise din partea Paper Consult, a guvernului roman, precum si a Comisiei Europene. Pledoariile acestor din urma doua parti interesate au fost ascultate in sedinta din 26 ianuarie 2017.