Impozitele platite in prezent de proprietarii de autoturisme si motociclete s-ar putea bucura de cote datorate reduse. Un proiect normativ aflat in dezbatere publica propune reducerea impozitelor pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica mai mare.
In Expunerea de motive, se face referire la faptul ca dupa eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie 2017, au fost aduse in tara, in primele 9 luni ale anului, peste 350.000 de autoturisme rulate din strainantate, cu 70% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, total care se adauga unui parc auto care a depasit 7 milioane de vehicule la finele lui 2016.
Cei care isi cumpara astfel de masini ieftine (peste 70% din cele cumparate anul acesta sunt mai vechi de 10 ani, aminteste documentul) nu au venituri suficiente, iar impozitul va fi foarte mare, "comparabil cu impozitul pe casa sau chiar mai mare de cat acesta". De remarcat insa ca nu in mod obligatoriu persoanele care achizitioneaza astfel de masini au obligatoriu venituri scazute, iar in aceasta privinta ar fi nevoie de date concrete care sa sustina un demers de reducere al impozitului in conditiile in care tarile europene limiteaza accesul autovehiculelor care polueaza. In schimb, reducerea acestui impozit nu ar face decat sa incurajeze achizitia autoturismelor vechi.
Efectul urmarit insa, asa cum scrie chiar in documentul care nu aminteste de consecinta poluarii aerului, este cel de crestere a bugetului de stat prin cresterea numarului de platitori de impozit pe mijlocul de transport deoarece in prezent se fac astfel de inmatriculari in alte state si sa se determine, totodata, conformarea voluntara a contribuabilului.
E vizata astfel modificarea alin. (2) al art. 470 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal prin reducerea impozitelor auto platite in prezent.
Prin noile propuneri s-ar modifica felul in care se calculeaza in prezent impozitul pe mijloacele de transport prin inmultirea numarului de centrimetri cubi ai autovehiculului cu o valoare specifica fiecarei limite a capacitatii cilindrice.
Se propune, de asemenea, si reducerea numarului claselor de autovehicule supuse impozitarii, urmand sa fie grupate astfel:
- motociclete, tricicluri, cvadricicluri;
- autoturisme cu capacitatea cilindrica de pana la 2.000 cm3 inclusiv;
- autoturisme cu capacitatea cilindrica de peste 2.001 cm3;
- autobuze, autocare, microbuze;
- alte vehicule cu tractiune mecanica cu masa totala maxima autorizata de pana la 12 tone, inclusiv;
- tractoare inmatriculate.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Exceptie de la noile reguli, daca acestea vor fi aprobate, o va constitui impozitul pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica de pana la 1.600 de cm3. Acest impozit s-ar majora in vreme ce autoturismele cu capacitate cilindrica mare vor beneficia de reduceri care pot ajunge de la 4.000 lei la 300 lei.
Pentru a se putea aplica, proiectul de lege are nevoie de votul Parlamentului, de promulgare prin decret prezidential si de publicare in Monitorul Oficial.