email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul fiscal: Top modificari foarte proaste in 4 ani

top modificaricodul fiscal4 aniog 30/2011oug 58/2010oug 59/2010OUG 125/2011


Intr-o analiza efectuata de Gabriel Biris, partener fondator al casei de avocatura Biris Goran, sunt  luate pe rand cele mai importante modificari ale Codului fiscal dintr-un interval de doar 4 ani, fiecare dintre acestea primind un scor de la "bun" la "foarte prost".

Din aproximativ 150 de modificari analizate, s-a constatat ca 31 dintre acestea sunt foarte proaste. Redam astfel mai jos o selectie a modificarilor cu influente negative asupra mediului de afaceri si asupra legislatiei din domeniul fiscal.

Concluzia lui Gabriel Biris cu privire la aceste modificari dezastruoase este ca niciun guvern nu a avut, pana in prezent, o strategie coerenta pe 5 sau 10 ani astfel incat sa se poata atinge un echilibru in mediul de afaceri si sa nu fie redus, asa cum se intampla in continuare, inreresul investitorilor straini pentru tara noastra.


Top modificari foarte proaste din Codul fiscal in doar 4 ani


OMF 614/31.03.2009     Nivelul accizei minime modificat - de la 44,64 euro la 51,87 euro/1000 tigarete.     

Din aceeasi categorie cu cea anterioara. La vremea respectiva contrabanda cu tigari ocupa peste 30% din piata, masura nu a facut decat sa agraveze lucrurile. In plus, sa nu uitam ca acciza minima mare a fost folosita foarte eficient pentru scoaterea din piata a producatorilor autohtoni de tigari si chiar si tutun (proces inceput in 2005 si continuat consecvent dupa aceea). Miza a fost atat de mare incat Romania chiar a riscat, la sfarsitul lui 2005, amanarea intrarii in UE datorita intentiei de a introduce pret minim la tigari. S-a renuntat la pretul minim si s-a folosit acciza minima. Scor: foarte proasta.

                                                                     ***

OUG 34/11.04.2009       S-au limitat cheltuielile cu autoturismele si combustibilul.     

Masura era necesara, dar in perioada de boom, nu in criza. In plus, a fost extrem de dura: cheltuielile cu combustibilul (cu anumite exceptii) au devenit complet nedeductibile. In plus cheltuielile cu TVA aferent achizitiei de autoturisme deveneau nedeductibile. Interesant este insa ca pentru masinile luate in leasing TVA era deductibil integral, ceea ce e a constituit o supapa. Masura este insa greu de inteles: daca cumparai un Logan - nu deduceai TVA, daca luai in leasing un Rolls - puteai deduce TVA… Care era oare rostul masurii?Masura a influentat foarte negativ piata auto, piata oricum lovita dur de criza finaciara.  Scor: foarte proasta
                                                                     ***


OUG 34/14.04.2009     S-a instituit "fondul social" in care producatorii si distribuitorii de gaze puteau contribui "benevol".     

Masura a fost luata in desconsiderarea totala a investitorilor privati (ex. Fondul Proprietatea) in astfel de companii. Practic, acestora li s-a confiscat partea din dividend cuvenita, subminand increderea in respectarea de catre guvern a proprietatii private, garantate si de Constitutie.Scor: foarte proasta


                                                                     ***


HG 960/20.08.2009 privind modificarea structurii accizei totale in echivalent euro la 1000 de tigarete     Se modifica acciza pe tigarete la 39,92 euro + 23% PMVA (de la 27,31 euro + 25% PMVA).     

Inca o masura din seria celor care au facut ca in primavara lui 2010 cota de piata a tigarilor de contrabanda sa ajunga la 36,8% din piata. Au inceput sa apara mash-uri uriase prin care unul din marii producatori incerca sa sensibilizeze autoritatile si consumatorii cu privire la efectele extrem de nocive ale evaziunii (peste 1 miliard de euro/an pierduti doar din contrabanda cu tigari). Efectul negativ asupra brandurilor locale nu a mai existat insa, acestea fiind scoase din piata de masurile fiscale anterioare. Scor: foarte proasta


                                                                     ***


OUG 39/28.04.2010       Majorarile de intarziere (0,1%/ zi) sunt inlocuite incepand cu 1 iulie 2010 de dobanzi de intarziere (0,05%/zi), plus penalitati de intarziere (5 - 15%l).     

Masura de un cinism grotesc. Sub aparenta unei "facilitati" guvernul strica echilibrul intre contribuabil si stat: dobanzile (datorate atat de contribuabil cat si de stat) scad abrupt, in timp ce penalitatile (substantiale) sunt datorate doar de contribuabil. Ulterior am vazut ca masura a fost premeditata, guvernul reusind sa reduca deficitul pe cash prin cresterea arieratelor catre companii.Scor: foarte proasta.


                                                                     ***

OUG 54/23.06.2010     Se creeaza registrul operatorilor intracomunitari. Practic, peste 150.000 de firme trebuie sa se reinregistreze ca platitori de TVA pana la data de 31.07.

Masura a fost complet inutila, a avut costuri birocratice excesive si a produs nemultumire si frustrare printre contribuabili. Era evident, chiar si la prima lectura, cum vor putea evazionistii sa se inscrie in noul ROI si sa continue furtul TVA. Masura doar a pus pe drumuri contribuabilii corecti. Incepuse sa devina clar pentru toata lumea ca guvernul intrase in vrie, ca nu avea solutii si incerca masuri disperate. Evaziunea in domeniul TVA a continuat sa creasca, lucru confirmat si de CE intr-un studio comparativ prezentat in septembrie 2013 care confirma ca in 2011 Romania era codasa Europei, colectand doar 52% din TVA colectabil.Scor: foarte proasta


                                                                     ***

OUG 54/23.06.2010       Se introduce prevederea cu privire la retratarea fiscala a activitatilor dependente, conform a 6 criterii extrem de restrictive si cu potential generator de abuzuri. Este pentru prima data cand este introdusa in Codul fiscal o definitie pentru activitati dependente.

Masura era necesara pentru a se limita folosirea abuziva a contractelor de prestari servicii in locul celor de munca. Modul, momentul in care a fost introdusa dar si faptul ca masura nu a fost insotita de un pachet de reducere sau macar de plafonare a bazei de calcul a contributiilor sociale au creat un potential distructiv imens pentru aceasta prevedere.Scor: foarte proasta


                                                                     ***


OUG 54/23.06.2010      Se introduce o perioada de opozitie de 30 de zile la transferul partilor sociale catre persoane care nu sunt asociate.     

Masura, inca in vigoare, a fost impusa pentru a da statului posibilitatea sa se opuna schimbarii asociatilor in cazul firmelor cu datorii la buget. Masura este insa extrem de usor de evitat de evazionisti si deci nu serveste scopului. In schimb, a reusit sa ingreuneze activitatea normala de M&A, singurii incurcati in mod real de aceasta prevedere (ca si de ROI de altfel) fiind antreprenorii corecti si investitorii institutionali. Scor: foarte proasta



                                                                     ***

OUG 58/2010       A fost majorat TVA la 24%, incepand cu 1 iulie 2010.

A fost in mod cert cea mai nefasta masura de politica fiscala din ultimii ani. Masura a adancit criza economica, a dus la scaderea consumului (Romania este singura tara din UE in care consumul scade de 6 ani consecutiv) si a amplificat evaziunea. Sumele stranse suplimentar la buget au ajutat la pastrarea deficitului in limite finantabile, dar costul pentru economie este urias. Masura a venit pe fondul in care randamentul colectarii este ridicol de mic in Romania (52% fata de 85% in Bulgaria).Scor: foarte proasta


                                                                     ***



OUG 58/28.06.2010     Se introduc in sfera de aplicare a contributiilor sociale obligatorii "veniturile de natura profesionala" (art. III).     

Masura a fost incredibil de prost reglementata. Textul neclar, normele de aplicare emise ulterior in contradictie cu textul legii, balbele administratiei au generat cozi interminabile la ghiseele autoritatilor si au facut ca legea pur si simplu sa nu poata fi aplicabila. Textul a fost inlocuit ulterior. Scor: foarte proasta


                                                                     ***
OUG 59/2010       Se maresc impozitele locale pentru autoturismele cu capacitate cilindrica mai mare de 1600 cmc. Pentru autoturismele cu capacitate de peste 3000 cmc acestea devin prohibitive, in unele cazuri comparabile cu valoarea de piata a masinii.     

Aceasta norma a fost exprimarea legislativa a unei afirmatii facute de un ministru de dreapta: "sa-i cocosam pe aia cu Q7". Masura a adancit criza in care se zbate inca piata auto si a creat frustrarea in randul detinatorilor de autoturisme cu capacitate mare. In plus, se amplifica distorsiunile concurentiale existente in cazul masinilor cu capacitati cilindrice apropiate, in jurul pragurilor.Scor: foarte proasta

                                                                     ***


OUG 59/30.06.2010     Se majoreaza cu pana la 300% (anterior 100%) impozitul pentru cladirile detinute de persoane fizice, in afara cladirii de domiciliu.     Masura orientata clar impotriva persoanelor "cu stare". Un astfel de impozit majorat este in fapt un impozit pe investitii, descurajand investitiile intr-un domeniu oricum lovit de criza. Se pierde din vedere faptul ca investitiile in cladiri (de inchiriat) sunt o forma de economisire activa care ar trebui macar sa nu fie descurajata, daca nu chiar incurajata. Scor: foarte proasta

                                                                     ***


OUG 117/30.12.2010     Trimestrul IV este considerat an fiscal pentru reportarea pierderii.     

Scurteaza perioada de recuperare a pierderilor fiscale, cu aproape 1 an. Masura cinica, greu de inteles, chiar daca impactul este unul indepartat si incert. Scor: foarte proasta



                                                                     ***

OUG 117/30.12.2010     Pentru prima data se introduce in Codul fiscal posibilitatea ca inspectorii sa calculeze impozit pentru venituri a caror sursa nu a putut fi identificata, folosind metodele de control indirect. Sunt introduse completari in mod corespunzator si in Codul de procedura fiscala.     

Am explicat la vremea respectiva de ce metodele de control indirect nu pot functiona. Au trecut de atunci 3 ani in care nu au functionat… Este in principal vorba de faptul ca este foarte dificil, daca nu imposibil, sa folosesti metode de control indirect fara un "moment zero". Acest moment zero nu va fi dat (ma refer la o declaratie initiala de patrimoniu) din lipsa de vointa politica. Prevederea este insa fundamental gresita pentru ca transmite un mesaj imoral: daca esti corect si iti platesti impozitele cota este de 16%, daca nu esti corect si esti prins platesti tot atat. Scor: foarte proasta.


                                                                     ***


OG 30/02.09.2011     Cotele de impozit pe cladiri, pentru cladirile nereevaluate cresc substantial: intre 10 si 20% pentru cladiri nereevaluate 3 ani (5 - 10% anterior) si intre 30 si 40% pentru cladiri nereevaluate 5 ani (5 - 10% anterior).     

O masura greu de inteles dpdv rational. Sanctiunea existenta anterior era oricum una semnificativa, acum devenind pur si simplu imposibil de platit. Astfel de masuri pot fi justificate de o inflatie mare sau de explozie a preturilor la imobile, nicidecum in perioade de scadere a preturilor. Scor: foarte proasta

                                                                     ***

OG 30/2011     Pentru imobilele turistice de pe litoral impozitul se reduce cu 50% daca sunt utilizate minimum 6 luni (si nu maximum 6 luni, cum era anterior).     

Greu de inteles si aceasta masura, pe litoral hotelurile fiind deschise in mod normal max 6 luni (multe nu au nici incalzire). Scor: foarte proasta


                                                                     ***

OUG 125/2011     Se introduce posibilitatea conditionarii de catre autoritatile fiscale a acordarii codului de TVA.     

Masura a si fost implementata. Conditionarile, reglementate prin OMF 1984/2011 (remember Orwell, Big Brother?), nu au facut decat sa intarzie inregistrarea in scop de TVA a firmelor nou infiintate. Analiza de risc ceruta de norme era facuta complet inutila de faptul ca nu a introdus si obligativitatea schimbarii conditiilor in care codul de TVA a fost acordat (actionari, administrator, obiect de activitate). Complet inutil! Scor: foarte proasta



Sursa: MediasInfo.ro

Codul fiscal: Top modificari foarte proaste in 4 ani



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
top modificaricodul fiscal4 aniog 30/2011oug 58/2010oug 59/2010OUG 125/2011


Data aparitiei: 28 Mai 2014

Votati articolul "Codul fiscal: Top modificari foarte proaste in 4 ani":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X