Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Codul fiscal: Top modificari foarte proaste in 4 ani

top modificaricodul fiscal4 aniog 30/2011oug 58/2010oug 59/2010OUG 125/2011


Intr-o analiza efectuata de Gabriel Biris, partener fondator al casei de avocatura Biris Goran, sunt  luate pe rand cele mai importante modificari ale Codului fiscal dintr-un interval de doar 4 ani, fiecare dintre acestea primind un scor de la "bun" la "foarte prost".

Din aproximativ 150 de modificari analizate, s-a constatat ca 31 dintre acestea sunt foarte proaste. Redam astfel mai jos o selectie a modificarilor cu influente negative asupra mediului de afaceri si asupra legislatiei din domeniul fiscal.

Concluzia lui Gabriel Biris cu privire la aceste modificari dezastruoase este ca niciun guvern nu a avut, pana in prezent, o strategie coerenta pe 5 sau 10 ani astfel incat sa se poata atinge un echilibru in mediul de afaceri si sa nu fie redus, asa cum se intampla in continuare, inreresul investitorilor straini pentru tara noastra.


Top modificari foarte proaste din Codul fiscal in doar 4 ani


OMF 614/31.03.2009     Nivelul accizei minime modificat - de la 44,64 euro la 51,87 euro/1000 tigarete.     
Impozitul pe venit si Declaratia unica
Impozitul pe venit si Declaratia unica
Planul de Conturi General 2019
Planul de Conturi General 2019
Declaratia 101
Declaratia 101



Din aceeasi categorie cu cea anterioara. La vremea respectiva contrabanda cu tigari ocupa peste 30% din piata, masura nu a facut decat sa agraveze lucrurile. In plus, sa nu uitam ca acciza minima mare a fost folosita foarte eficient pentru scoaterea din piata a producatorilor autohtoni de tigari si chiar si tutun (proces inceput in 2005 si continuat consecvent dupa aceea). Miza a fost atat de mare incat Romania chiar a riscat, la sfarsitul lui 2005, amanarea intrarii in UE datorita intentiei de a introduce pret minim la tigari. S-a renuntat la pretul minim si s-a folosit acciza minima. Scor: foarte proasta.

                                                                     ***

OUG 34/11.04.2009       S-au limitat cheltuielile cu autoturismele si combustibilul.     

Masura era necesara, dar in perioada de boom, nu in criza. In plus, a fost extrem de dura: cheltuielile cu combustibilul (cu anumite exceptii) au devenit complet nedeductibile. In plus cheltuielile cu TVA aferent achizitiei de autoturisme deveneau nedeductibile. Interesant este insa ca pentru masinile luate in leasing TVA era deductibil integral, ceea ce e a constituit o supapa. Masura este insa greu de inteles: daca cumparai un Logan - nu deduceai TVA, daca luai in leasing un Rolls - puteai deduce TVA… Care era oare rostul masurii?Masura a influentat foarte negativ piata auto, piata oricum lovita dur de criza finaciara.  Scor: foarte proasta
                                                                     ***


OUG 34/14.04.2009     S-a instituit "fondul social" in care producatorii si distribuitorii de gaze puteau contribui "benevol".     

Masura a fost luata in desconsiderarea totala a investitorilor privati (ex. Fondul Proprietatea) in astfel de companii. Practic, acestora li s-a confiscat partea din dividend cuvenita, subminand increderea in respectarea de catre guvern a proprietatii private, garantate si de Constitutie.Scor: foarte proasta


                                                                     ***


HG 960/20.08.2009 privind modificarea structurii accizei totale in echivalent euro la 1000 de tigarete     Se modifica acciza pe tigarete la 39,92 euro + 23% PMVA (de la 27,31 euro + 25% PMVA).     

Inca o masura din seria celor care au facut ca in primavara lui 2010 cota de piata a tigarilor de contrabanda sa ajunga la 36,8% din piata. Au inceput sa apara mash-uri uriase prin care unul din marii producatori incerca sa sensibilizeze autoritatile si consumatorii cu privire la efectele extrem de nocive ale evaziunii (peste 1 miliard de euro/an pierduti doar din contrabanda cu tigari). Efectul negativ asupra brandurilor locale nu a mai existat insa, acestea fiind scoase din piata de masurile fiscale anterioare. Scor: foarte proasta


                                                                     ***


OUG 39/28.04.2010       Majorarile de intarziere (0,1%/ zi) sunt inlocuite incepand cu 1 iulie 2010 de dobanzi de intarziere (0,05%/zi), plus penalitati de intarziere (5 - 15%l).     

Masura de un cinism grotesc. Sub aparenta unei "facilitati" guvernul strica echilibrul intre contribuabil si stat: dobanzile (datorate atat de contribuabil cat si de stat) scad abrupt, in timp ce penalitatile (substantiale) sunt datorate doar de contribuabil. Ulterior am vazut ca masura a fost premeditata, guvernul reusind sa reduca deficitul pe cash prin cresterea arieratelor catre companii.Scor: foarte proasta.


                                                                     ***

OUG 54/23.06.2010     Se creeaza registrul operatorilor intracomunitari. Practic, peste 150.000 de firme trebuie sa se reinregistreze ca platitori de TVA pana la data de 31.07.

Masura a fost complet inutila, a avut costuri birocratice excesive si a produs nemultumire si frustrare printre contribuabili. Era evident, chiar si la prima lectura, cum vor putea evazionistii sa se inscrie in noul ROI si sa continue furtul TVA. Masura doar a pus pe drumuri contribuabilii corecti. Incepuse sa devina clar pentru toata lumea ca guvernul intrase in vrie, ca nu avea solutii si incerca masuri disperate. Evaziunea in domeniul TVA a continuat sa creasca, lucru confirmat si de CE intr-un studio comparativ prezentat in septembrie 2013 care confirma ca in 2011 Romania era codasa Europei, colectand doar 52% din TVA colectabil.Scor: foarte proasta


                                                                     ***

OUG 54/23.06.2010       Se introduce prevederea cu privire la retratarea fiscala a activitatilor dependente, conform a 6 criterii extrem de restrictive si cu potential generator de abuzuri. Este pentru prima data cand este introdusa in Codul fiscal o definitie pentru activitati dependente.

Masura era necesara pentru a se limita folosirea abuziva a contractelor de prestari servicii in locul celor de munca. Modul, momentul in care a fost introdusa dar si faptul ca masura nu a fost insotita de un pachet de reducere sau macar de plafonare a bazei de calcul a contributiilor sociale au creat un potential distructiv imens pentru aceasta prevedere.Scor: foarte proasta


                                                                     ***


OUG 54/23.06.2010      Se introduce o perioada de opozitie de 30 de zile la transferul partilor sociale catre persoane care nu sunt asociate.     

Masura, inca in vigoare, a fost impusa pentru a da statului posibilitatea sa se opuna schimbarii asociatilor in cazul firmelor cu datorii la buget. Masura este insa extrem de usor de evitat de evazionisti si deci nu serveste scopului. In schimb, a reusit sa ingreuneze activitatea normala de M&A, singurii incurcati in mod real de aceasta prevedere (ca si de ROI de altfel) fiind antreprenorii corecti si investitorii institutionali. Scor: foarte proasta



                                                                     ***

OUG 58/2010       A fost majorat TVA la 24%, incepand cu 1 iulie 2010.

A fost in mod cert cea mai nefasta masura de politica fiscala din ultimii ani. Masura a adancit criza economica, a dus la scaderea consumului (Romania este singura tara din UE in care consumul scade de 6 ani consecutiv) si a amplificat evaziunea. Sumele stranse suplimentar la buget au ajutat la pastrarea deficitului in limite finantabile, dar costul pentru economie este urias. Masura a venit pe fondul in care randamentul colectarii este ridicol de mic in Romania (52% fata de 85% in Bulgaria).Scor: foarte proasta


                                                                     ***



OUG 58/28.06.2010     Se introduc in sfera de aplicare a contributiilor sociale obligatorii "veniturile de natura profesionala" (art. III).     

Masura a fost incredibil de prost reglementata. Textul neclar, normele de aplicare emise ulterior in contradictie cu textul legii, balbele administratiei au generat cozi interminabile la ghiseele autoritatilor si au facut ca legea pur si simplu sa nu poata fi aplicabila. Textul a fost inlocuit ulterior. Scor: foarte proasta


                                                                     ***
OUG 59/2010       Se maresc impozitele locale pentru autoturismele cu capacitate cilindrica mai mare de 1600 cmc. Pentru autoturismele cu capacitate de peste 3000 cmc acestea devin prohibitive, in unele cazuri comparabile cu valoarea de piata a masinii.     

Aceasta norma a fost exprimarea legislativa a unei afirmatii facute de un ministru de dreapta: "sa-i cocosam pe aia cu Q7". Masura a adancit criza in care se zbate inca piata auto si a creat frustrarea in randul detinatorilor de autoturisme cu capacitate mare. In plus, se amplifica distorsiunile concurentiale existente in cazul masinilor cu capacitati cilindrice apropiate, in jurul pragurilor.Scor: foarte proasta

                                                                     ***


OUG 59/30.06.2010     Se majoreaza cu pana la 300% (anterior 100%) impozitul pentru cladirile detinute de persoane fizice, in afara cladirii de domiciliu.     Masura orientata clar impotriva persoanelor "cu stare". Un astfel de impozit majorat este in fapt un impozit pe investitii, descurajand investitiile intr-un domeniu oricum lovit de criza. Se pierde din vedere faptul ca investitiile in cladiri (de inchiriat) sunt o forma de economisire activa care ar trebui macar sa nu fie descurajata, daca nu chiar incurajata. Scor: foarte proasta

                                                                     ***


OUG 117/30.12.2010     Trimestrul IV este considerat an fiscal pentru reportarea pierderii.     

Scurteaza perioada de recuperare a pierderilor fiscale, cu aproape 1 an. Masura cinica, greu de inteles, chiar daca impactul este unul indepartat si incert. Scor: foarte proasta



                                                                     ***

OUG 117/30.12.2010     Pentru prima data se introduce in Codul fiscal posibilitatea ca inspectorii sa calculeze impozit pentru venituri a caror sursa nu a putut fi identificata, folosind metodele de control indirect. Sunt introduse completari in mod corespunzator si in Codul de procedura fiscala.     

Am explicat la vremea respectiva de ce metodele de control indirect nu pot functiona. Au trecut de atunci 3 ani in care nu au functionat… Este in principal vorba de faptul ca este foarte dificil, daca nu imposibil, sa folosesti metode de control indirect fara un "moment zero". Acest moment zero nu va fi dat (ma refer la o declaratie initiala de patrimoniu) din lipsa de vointa politica. Prevederea este insa fundamental gresita pentru ca transmite un mesaj imoral: daca esti corect si iti platesti impozitele cota este de 16%, daca nu esti corect si esti prins platesti tot atat. Scor: foarte proasta.


                                                                     ***


OG 30/02.09.2011     Cotele de impozit pe cladiri, pentru cladirile nereevaluate cresc substantial: intre 10 si 20% pentru cladiri nereevaluate 3 ani (5 - 10% anterior) si intre 30 si 40% pentru cladiri nereevaluate 5 ani (5 - 10% anterior).     

O masura greu de inteles dpdv rational. Sanctiunea existenta anterior era oricum una semnificativa, acum devenind pur si simplu imposibil de platit. Astfel de masuri pot fi justificate de o inflatie mare sau de explozie a preturilor la imobile, nicidecum in perioade de scadere a preturilor. Scor: foarte proasta

                                                                     ***

OG 30/2011     Pentru imobilele turistice de pe litoral impozitul se reduce cu 50% daca sunt utilizate minimum 6 luni (si nu maximum 6 luni, cum era anterior).     

Greu de inteles si aceasta masura, pe litoral hotelurile fiind deschise in mod normal max 6 luni (multe nu au nici incalzire). Scor: foarte proasta


                                                                     ***

OUG 125/2011     Se introduce posibilitatea conditionarii de catre autoritatile fiscale a acordarii codului de TVA.     

Masura a si fost implementata. Conditionarile, reglementate prin OMF 1984/2011 (remember Orwell, Big Brother?), nu au facut decat sa intarzie inregistrarea in scop de TVA a firmelor nou infiintate. Analiza de risc ceruta de norme era facuta complet inutila de faptul ca nu a introdus si obligativitatea schimbarii conditiilor in care codul de TVA a fost acordat (actionari, administrator, obiect de activitate). Complet inutil! Scor: foarte proasta



Sursa: MediasInfo.ro

Codul fiscal: Top modificari foarte proaste in 4 ani


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
top modificaricodul fiscal4 aniog 30/2011oug 58/2010oug 59/2010OUG 125/2011

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 28 Mai 2014


Votati articolul "Codul fiscal: Top modificari foarte proaste in 4 ani":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Inregistrare contabila decont cheltuieli

Intrebare: Buna ziua,

va rog sa ma ajutati in urmatoarea problema:
- am un ordin de deplasare pe perioada 29.05.2014-31.05.2014. Nu s-a dat avans spre decontare. Cheltuiala a fost a salariatului, urmand sa se deconteze la intoarcere.
Decontul s-a efecuat la intoarcere, pe data de 2 iunie, dispozitia de plata - pe data de 2 iunie. Asadar, cheltuielile desi sunt cu datele de 29-31 mai, se vor deconta in luna iunie.
Spuneti-mi va rog daca am gandit corect.
Va multumesc.

Raspuns: Titularul de avans este obligat ca, n termenele stabilite pentru justificarea avansului, sa...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 28 Mai 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: ad*****
Toate aceste masuri punitive si restrictive sunt oare caracteristice unei guvernari de stanga?! La prima vedere s-ar parea ca da,tinand seama de faptul ca la socialisti se impart mereu colaci la popor....La o analiza mai atenta,aceste restrictionari paguboase pentru economie nu reflecta decat in principal doua aspecte: lipsa de competenta a celor ce diriguie finantele in aceasta republica si dorinta de a mai obtine niste bani care oricum nu merg la bobor ci iau alte cai necinstite. Poate daca vom intra vreodata in componenta Germaniei,o sa se mai schimbe lucrurile.....
Data adaugarii: 03-Iun-2014
Postat de: s_*****
super tare articol,felicitari
Data adaugarii: 29-Mai-2014

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X