email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aplicarea Legii nr.129/2019. Ce obligatii au SRL-urile?

Aplicarea Legii nr.129/2019. Ce obligatii au SRL-urile?
Legea 129/2019spalarea banilortranzactii

Ai dubii in ceea ce priveste aplicarea Legii nr.129/2019? Nu stii cand are o firma obligatia de raportare catre Oficiu? Atentie la operatiunile de retragere numerar si la sumele care ies din contul societatii. Legea spune ca daca depasesc echivalentul a 10.000 Euro, persoana desemnata responsabila are anumite obligatii de indeplinit.

 

Citeste si: Declaratia privind beneficiarii reali – noul formular publicat de ONRC pentru firme
 

Cum sa va protejati impotriva amenzilor uriase instituite de Legea nr. 129/2019! Consultati Ghidul complet cu obligatii, proceduri si sanctiuni noi privind prevenirea si combaterea spalarii banilor in 2020.
 

Aplicarea Legii nr.129/2019: raspunsul specialistului

Obligatia de raportare catre Oficiu conform Legii 129/2019 se refera la:
 
- operatiuni suspecte


- operatiuni de depunere/retragere in numerar ce depasesc echivalentul a 10.000 Euro
- transferuri externe in lei sau valuta, mai mari decat echivalentul a 15.000 Euro.
 
SRL-urile nu raporteaza tranzactiile care implica transferuri bancare. Daca tranzactia este compusa din doua tranzactii, una cu numerar si alta prin cont bancar, firma raporteaza doar operatiunea cu numerar, pentru ca cea prin banca o raporteaza banca.
 
SRL urilor le revine in principiu obligatia raportarii operatiunilor suspecte cat si a operatiunilor de depunere/retragere numerar a mai mult de 10.000 euro, iar raportarea transferurilor externe este o obligatie ce revine bancilor,pentru a se evita astfel dubla raportare la Oficiu.
 
In principiu obligatiile unui SRL constau in a desemna o persoana resposabila cu prevenirea spalarii banilor in cadrul firmei, de a intocmi norme si proceduri de incadrare a clientilor intr-o clasa de risc (spre exemplu, daca clientul este dintr-o tara cu risc ridicat de terorism sau alt gen de infractiuni acest criteriu il include pe lista clientilor cu grad de risc mai ridicat),cunoasterea clientelei (ex: solicitare CUI clienti, CI administratori clienti) de a raporta operatiuni cu sume in numerar peste 10.000 euro efectuate in aceeasi zi bancara dar si de a raporta operatiile ce i se par suspecte.
 
Referitor la coroborarea art. 5 si art.23 din Legea 129/2019 se poate desprinde ca sunt entitati raportoare conform legii , acele entitati ce deruleaza tranzactii ce implica decontare cu numerar de minim 10.000 de euro, dar, conform art. 23 , aceste entitati nu au obligatia desemnarii unei persoane care sa raporteze la Oficiu:
 
(3) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i).
 
Totusi firmele mai au si obligatia raportarii tranzactiilor suspecte nu numai a celor in numerar, deci conform  art 23:
 
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi…
 
Articole relevante din Legea 129 /2019:

Entitati raportoare

Art. 5 -

(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:
i) alte entitati si persoane fizice care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
 
Raportul pentru tranzactii suspecte

Art. 6. -
(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
 
Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune

Art. 7. -
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.

(2) In situatia in care tranzactiile prevazute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5). (3)Institutiile de credit si institutiile financiare definite conform prezentei legi vor transmite rapoarte on-line privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.

(4) In sensul alin. (1), termenul tranzactie include si operatiunile a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei a 15.000 euro, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate. Entitatile raportoare stabilesc in politici si normele interne prevazute la art. 24 alin. (1), proportional cu riscul spalarii banilor si finantarii terorismului la care sunt expuse, termenul in care elementele comune prezinta relevanta, precum si orice alte scenarii ce ar putea da nastere unor tranzactii legate intre ele.

(5)Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.

(6)Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite Oficiului rapoarte privind informatiile cuprinse in declaratiile persoanelor fizice privind numerarul in valuta si/sau in moneda nationala, care este egal sau depaseste limita stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune.

(7) Raportul pentru tranzactiile prevazute la alin. (1), (3) si (5) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei, iar raportul prevazut la alin. (6) se transmite Oficiului in cel mult 3 zile lucratoare de la momentul depunerii declaratiei conform Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune, conform unei metodologii aprobate prin ordin al presedintelui Oficiului.
 
Reguli privind raportarea
Art. 8. -
(1) Entitatile raportoare prevazute la art. 5 transmit, de indata, Oficiului raportul pentru tranzactii suspecte prevazut la art. 6 inainte de efectuarea oricarei tranzactii aferente clientului care are legatura cu suspiciunea raportata.
 
Persoana desemnata si proceduri interne
Art. 23. -
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta.

(3) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i).
 
Asadar, societatea dvs. poate avea obligatii de raportare daca efectueaza operatiuni in numerar mai mari de 10.000 de euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, incadrandu-se astfel la “Entitatile raportoare” definite la art. 5 din Legea 129/2019.

Parerea mea este ca retragerile de numerar cu cardul efectuate successiv mai mici de 10.000 euro nu sunt suspecte din punct de vedere al legii-acestea se fac de catre o parsoana cu o anumita calitate in firma (fiind contabilizate in cont 542) si nu trebuiesc raportate catre Oficiu.

Daca sumele retrase cu cardul intr-o zi bancara sunt mai mari de 10.000 euro sau daca vi se par suspecte, acestea trebuiesc raportate catre Oficiu.

 

Achizitionati chiar acum lucrarea pe stick Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni. Descoperiti informatii relevante privind obligatiile ce va revin! Urmati pas cu pas procedurile indicate si va puneti la adapost de sanctiunile dure!


Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Mariana Prejbeanu - Expert contabil, Consultant fiscal, Auditor financiar.

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Legea 129/2019spalarea banilortranzactii


Data aparitiei: 03 Decembrie 2019
Ultima actualizare: 24 Ianuarie 2020

Votati articolul "Aplicarea Legii nr.129/2019. Ce obligatii au SRL-urile?":
Rating:

Nota: 3.69 din 5 din 27 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X