Un proiect de lege recent prevede scutirea de la plata impozitului pe venituri din chirii si de la plata impozitul pe locuinta pentru persoanele varstnice care ofera spre inchiriere spatii de locuit elevilor, studentilor si tinerilor care parasesc sistemul de protectie.
Initiativa deputatei independente Oana Bizgan prevede ca aceasta scutire de impozit sa se aplice pentru pensionarii pentru limita de varsta, pensie anticipata sau pensie anticipata partiala in sistemul public de pensii va fi acordata atunci cand acestia obtin venituri din inchirierea spatiilor de locuit catre elevi, studenti sau tineri iesiti din sistemul de protectie al statului.
Daca acest proiect de lege va intra in vigoare, ar urma sa modifice si sa completeze Legea nr. 227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal.
Iata textul mai jos!
1. La articolul 60, dupa punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 5, cu urmatorul cuprins;
„5. pensionarii pentru limita de varsta, pensie anticipata sau pensie anticipata partiala in sistemul public de pensii conform Legii nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile obtinute din inchirierea locuintei partial catre:
a) elevi din invatamantul general obligatoriu de stat, particular si confesional acreditat conform Legii nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educatiei nationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) studenti sub 26 de ani, inmatriculati la forma de invatmant de stat sau privata, cu frecventa conform Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile urmatoare;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
c) persoane la iesirea din sistemul de protectie speciala conform Legii nr. 272 din 21 iunie 2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la implinirea varstei de 26 de ani.”
2. La articolul 456, alineatul (1), dupa litera x) se introduce o noua litera, litera y), cu urmatorul cuprins:
„y) cladirea folosita ca spatiu de locuit, aflata in proprietatea sau coproprietatea pensionarilor pentru limita de varsta, pensie anticipata sau pensie anticipata partiala in sistemul public de pensii conform Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, inchiriata partial tinerilor sub 26 de ani iesiti din sistemul de protectie speciala in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.”
3. Alineatul (6) al articolului 456 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) Scutirea de la plata impozitului/taxei pe cladiri, stabilita conform alin. (1) lit. t) si y), se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care persoana depune documentele justificative.”
4. La articolul 456, dupa alineatul (6), se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:
„(7) In cazul cladirilor folosite ca spatiu de locuit aflate in proprietatea sau coproprietatea pensionarilor pentru limita de varsta, pensie anticipata sau pensie anticipata partiala in sistemul public de pensii conform Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile urmatoare, impozitul pe cladire se reducere proportional cu suprafata inchiriata catre:
a) elevi din invatamantul general obligatoriu de stat, particular si confesional acreditat conform Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) studenti sub 26 de ani, inscrisi intr-o forma de invatamant de stat sau privata conform Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile urmatoare;
c) persoane la iesirea din sistemul de protectie speciala conform Legii nr. 272 din 21 iunie 2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la implinirea varstei de 26 de ani.”
5. La articolul 493, dupa alineatul (8), se introduce un nou alineat, alin. (9), cu urmatorul continut:
„(9) Fapta de a beneficia de facilitati fiscale conform art. 60, punctul 5 sau art. 456, alin. (1), lit. y) si alin. (7), in lipsa folosintei reale de catre elevi, studenti sau tineri la iesirea din sistemul de protectie speciala sub 26 de ani, a spatiului declarat sau orice alte actiuni cu scopul sau efectul de a genera aparenta chiriei in vederea scutirii de taxe, constituie infractiunea de evaziune fiscala.”
“Pentru o imbatranire activa, statul trebuie sa gaseasca solutii care sa vizeze nu doar ocuparea fortei de munca in randul categoriei de varsta de 65 ani si peste, ci se impune si reducerea tendintei de izolare a seniorilor, cresterea participarii sociale, reducerea inegalitatilor prin combaterea stereotipurilor de varsta. Un pas in acest sens este reprezentat de acesta initiativa legislativa, care isi propune sa raspunda nevoilor seniorilor, respectiv nevoilor tinerilor. Astfel, in marile orase, dar mai ales in principalele centre universitare (Bucuresti, Cluj, Iasi), se observa o suprapopulare, prin urmare apare o cerere foarte mare de locuinte.”, se mentioneaza in expunerea de motive.
“Conform datelor fumizate de Eurostat pentm anul 2017, Romania este tara cu cea mai mare pondere a tinerilor care locuiesc in spatii supraaglomerate din UE, proportia acestora fiind de peste 65%, spre deosebire de media europeana pentm aceeasi grupa de varsta (15-29 de ani) care este de 26,7%. Tinerii sunt cei mai afectati de asa-zisa criza a locuirii intrucat, din cauza costurilor mari, acestia sunt nevoiti sa-si imparta spatiul cu mai multe persoane pentru a putea acoperi cheltuielile. In ceea ce priveste seniorii, de regula, acestia locuiesc in case destul de mari si sunt proprietarii unor locuinte plasate in zone centrale sau care ofera un acces facil la mijloacele de transport in comun. Ceea ce ar motiva persoanele in varsta sa gazduiasca tineri, respectiv sa inchirieze locuinta ar fi, pe de o parte, nevoia de o prezenta cotidiana fi de un sprijin, pe de alta parte, dorinta de a obtine un venit suplimentar. Pentru tineri, este vorba de accesul la o locuinta ieftina, mai bine pozitionata, de construirea imei relatii bazate pe solidaritate sau pur si simplu de absenta unei alte solutii de locuire din cauza cererii prea mari §i a ofertei nesatisfacatoare, care exista la ora actuala pe piate imobiliara.”, potrivit expunerii de motive a initiativei.