Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

ONRC: INSTRUCTIUNI pentru completarea datelor privind beneficiarul real

Data aparitiei: 09 Iulie 2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ONRC: INSTRUCTIUNI pentru completarea datelor privind beneficiarul real
onrcdeclaratie beneficiar realinmatriculare

Oficiul National al Registrului Comertului ofera instructiuni privind completarea cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate in Registrul beneficiarilor reali, in conformitate cu prevederile Legii nr. 108/2020.


 Art.1. Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare o declaratie privind beneficiarul/beneficiarii real/reali al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali.

Sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat, precum si persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali.

        Astfel:

1. In situatia in care persoana juridica va depune, odata cu cererea de inmatriculare, si declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, pentru inregistrarea acestuia/acestora in Registrul beneficiarilor reali se va aplica procedura existenta. In rezolutia de admitere a cererii, directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune inregistrarea in Registrul beneficiarilor reali a datelor din declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.

2. In lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, odata cu cererea de inmatriculare, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali, pe baza documentelor care insotesc cererea de inmatriculare (actul constitutiv), cu datele privind beneficiarul/beneficiarii reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.



Completarea din oficiu a Registrului beneficiarilor reali se va face in fluxul cererii prin incarcarea datelor in task-urile dedicate (conform instructiunilor de operare in SII-RC, emise ulterior si incarcate pe tichetele corespunzatoare din aplicatia Redmine).

In acest caz, directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune, in rezolutia de autorizare a constituirii si inmatriculare a persoanei juridice, si completarea Registrului beneficiarilor reali, din oficiu, cu datele privind beneficiarul/beneficiarii real/reali si modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate, stabilita in conformitate cu art. 4, coroborat cu art. 19 alin. 1) si alin. 5) lit. a) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
 

Referitor la stabilirea modalitatii prin care se concretizeaza aceasta calitate se va distinge dupa cum urmeaza:

    1. Pentru societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare:

◦ se va completa Registrul beneficiarilor reali cu asociatii/actionarii care detin cel putin 25% din parti de interes/parti sociale/actiuni plus o parte de interes/parte sociala/actiune si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.

 ◦ in cazul in care, prin aplicarea criteriului de mai sus, nu se identifica nicio persoana fizica intrunind conditiile de mai sus se va dispune completarea in Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor reali ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in functie de forma de societate/administrare (administrator/administratori/consiliul de administratie/director general unic/ membrii directoratului) si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate.

        ◦ in cazul in care conducerea persoanei juridice este asigurata de una sau mai multe persoane juridice completarea Registrului beneficiarilor reali se va face cu datele de identificare a persoanelor fizice care reprezinta persoanele juridice in cauza.

 2. In cazul persoanelor juridice, altele decat societatile prevazute in Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Registrul beneficiarilor reali se va completa cu datele de identificare ale persoanei fizice/persoanelor fizice care detin cel putin 25% din partile de interes/partile sociale/actiuni si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate. In cazul in care, prin aplicarea criteriului de mai sus, nu se identifica nicio persoana fizica se va dispune completarea in Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor reali ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea persoanei juridice si cu modalitatea prin care se concretizeaza aceasta calitate. Pentru Grupul de interes economic (G.I.E.) constituit fara capital, se va completa Registrul beneficiarilor reali cu datele de identificare ale persoanei sau persoanelor fizice ce asigura conducerea acestuia.

        Art.2. In situatia in care, persoana juridica va depune, odata cu cererea de inregistrare in registrul comertului avand ca obiect modificarea/completarea structurii asociatilor/actionarilor, si declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, pentru inregistrarea acestuia/acestora in Registrul beneficiarilor reali se va aplica procedura existenta. In rezolutie directorul/directorul adjunct ORCT/persoana desemnata va dispune inregistrarea in Registrul beneficiarilor reali a datelor din declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.

 In lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inregistrare a mentiunii si a evidentelor detinute. Procedura de urmat este cea prezentata mai sus, la art. 1 din prezentele instructiuni.

Art.3. In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a Legii nr. 108/2020, societatile inregistrate pana la data intrarii in vigoare a acestei legi in registrul comertului, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat si a celor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, depun, prin grija reprezentantului legal, spre inregistrare in Registrul beneficiarilor reali, tinut de Oficiul National al Registrului Comertului, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.

In cazul societatilor constituite doar din asociati persoane fizice, atunci cand acestia sunt singurii beneficiari reali, inregistrate in registrul comertului pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 108/2020, in lipsa inregistrarii datelor privind beneficiarul/beneficiarii reali si modalitatii prin care se exercita controlul, pe baza declaratiei pe propria raspundere privind beneficiarul real, Oficiul National al Registrului Comertului este obligat sa completeze, din oficiu, Registrul beneficiarilor reali pe baza evidentelor detinute in registrul comertului.

In vederea aplicarii acestor dispozitii se va utiliza formularul tip nr. 20 aprobat prin Decizia directorului general al ONRC nr. 301/07.07.2020.

Dupa modificarea aplicatiilor informatice, completarea formularul tip nr. 20 se va face din aplicatia SII-RC.

Art.4. Prevederile art. 3 din prezentele instructiuni se vor aplica tuturor societatilor care au ca stare firma starea reglementata la art. 9 din Legea nr. 359/2004, cu exceptia celor aflate in stare de faliment.

Art.5. In cazul in care, in sustinerea cererii de inregistrare, se depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiari real/reali, arhivarea electronica se va face potrivit ”Instructiunilor de lucru pentru arhivarea documentelor inregistrate conform Legii nr. 129 /2019(...)”, aprobate prin Decizia directorului general al ONRC nr. 602/11.11.2019.

Art.6. In cazul in care, in sustinerea cererii de inregistrare, nu se depune declaratia pe propria raspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali, arhivarea electronica a actului constitutiv depus in sustinerea cererii de inmatriculare, respectiv a listei de control care va cuprinde starea la zi si mentiunea de pe flux a persoanei juridice, se face conform normelor in vigoare.

Art.7. Instructiunile de operare vor fi elaborate si comunicate prin grija Directiei Tehnologia Informatiei.

Art.8. Prezentele Instructiuni vor fi afisate pe pagina de intranet si pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, prin grija Directiei Contencios.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X