email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Apar doua tipuri noi de contracte de munca: la cerere si cu mai multi angajatori

Apar doua tipuri noi de contracte de munca: la cerere si cu mai multi angajatori
codul munciicontract de muncaangajatori

In Codul muncii ar putea fi introduse in curand doua tipuri noi de contracte de munca – CIM “la cerere” si CIM cu mai multi angajatori si un singur angajat, conform unei initiative legislative care a fost adoptata de Senat in data de 12 octombrie (nr. voturi: DA= 93 NU=0 ABTINERI=12).

Senatul a reformulat, pentru claritate si coerenta, textul anumitor articole ale propunerii legislative. In prezent, documentul este trimis la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Daca va primi unda verde de la parlamentari si decretul prezidential, masurile se vor aplica in 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Initiatorii sustin ca, desi in ultimii ani au fost facute mai multe modificari in legislatia dreptului muncii, acestea “nu sunt suficiente pentru a acoperi nevoile din ce in ce mai diverse ale pietei muncii, in care interactiunile dintre angajator si salariati pot capata forme diverse in contexte atipice, fie ca vorbim despre orarul de lucru sau de zilele in care se poate desfasura munca.”

Atat angajatorii, cat si angajatii au nevoie de ocombinatie intre scheme de flexibilitate spatiala cu cea temporala. Astfel, ca o componenta a prezentului, se simte nevoia de autonomie in desfasurarea activitatilor, angajatii percep de asemenea nevoia sa isi organizeze programul de lucru pentru a putea sustine, in paralel, doua servicii. Schemele de munca flexibile asiguraun echilibru mai bun intre viata privata si cea profesionala, iar asta se traduce in final in mai multa productivitate acest lucru va determina o crestere a productivitatii muncii din partea angajatilor, precum si o crestere a atasamentului fata de locul de munca.”, se mai mentioneaza in expunerea de motive. 

Astfel, pentru a raspunde tuturor in mod eficient nevoii de flexibilizare a pietei muncii din Romania si pentru sustine reforme asumate la nivel european, a fost propusa modificarea Codului muncii si introducerea  unor noi tipuri de contracte de munca: Contractul de munca “la cerere” si Contractul de munca cu mai multi angajatori si un singur angajat. 

Consulta mai jos continutul propunerii legislative (cu amendamentele propuse de Senat)

1. Dupa Capitolul IX, al Titlului II, se introduc doua noi capitole. Capitolul X si CapitolulXI, cu urmatorul cuprins:

 Capitolul X 

Contractul individual de munca "la cerere’’ 

Art. 110^1

(1) Contractul individual de munca “la cerere” reprezinta contractul in baza caruia salariatul presteaza activitate pentru si sub autoritatea angajatorului, la solicitarea acestuia, in zilele si in intervalul orar stabilite de catre angajator, cu conditia instiintarii in scris a salariatului in termenul stabilit in contract, dar care nu poate fi mai mic de doua zile lucratoare anterioare inceperii de catre salariat a activitatii pentru care este solicitat.
(2) Angajatorul are obligatia sa prevada in contract termenul in care il va instiinta pe salariat sa se prezinte la locul de munca precum si modalitatea de instiintare.

(3) Salariatul va fi instiintat in scris, pe suport de hartie sau pe suport electronic, prin mesaj sau e-mail, in termenul prevazut la alin.(1).

Amendament propus de Senat:  Alin. (3) al art. 110^1 se modifica si va avea urmatorul continut:

(3) Salariatul va fi instiintat fn scris, prin orice mijloc care asigura transmiterea textului si pastrarea dovezii transmiterii textului.

(4) Angajatorul are obligatia de a garanta in plata salariul aferent numarului de ore prestate de catre salariat, dar nu mai putin de salariul aferent unui numar de cel putin 32 ore/luna.

Amendament propus de Senat:  Alin. (4) al art. 110^1 se modifica si va avea urmatorul continut:

(4) Numarul de ore garantate in plata este de 32 de ore lunar. Orele de munca prestate aditional vor fi Inregistrate si platite corespunzator.

(5) Contractul individual de munca prevazut la alin (1) poate fi utilizat doar in urmatoarele in urmatoarele domenii prevazute in Clasificarea activitatilor din economia nationala, actualizata:
a) agricultura, vanatoare si servicii anexe - diviziunea 01; 
b) activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor - grupa 823; 
c) publicitate - grupa 731;
d) alte activitati recreative si distractive - grupa 932.

Amendament propus de Senat:  Alin. (5) al art. 110^1 se modifica si va avea urmatorul continut:

Alin. (5) al art. 110^1 se elimina.

(6) Salariatul incadrat cu contract de munca la cerere se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile.

 (7) Modelul cadru al contractului individual de munca “la cerere” se aproba prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale in termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonante de urgenta a guvernului.

Amendament propus de Senat:   Alin. (7) al art. 1101 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

»Modelul cadru al contractului individual de munca "la cerere” se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale in
termen de 30 de zile de Ja publicarea prezentei legi.” 

Dupa alin. (7) se introduce un nou alineat (8} cu urmatorul continut:

(8) Salariatul are dreptul de a refuza sarcinile cerute de angajator fara a suferi consecinte negative, in cazul fn care nu este respectat termenul de instiintare sau in cazul in care i se solicita prestarea de activitati in afara orelor si zilelor de referinta.

Capitolul XI 
Contractul individual de munca cu mai multi angajatori 

Art. 110^2

(1) Contractului individual de munca cu mai multi angajatori reprezinta contractul cu norma intreaga in baza caruia un salariat presteaza munca pentru si in subordinea mai multor angajatori, pentru desfasurarea aceluiasi tip de activitate, care implica exercitarea acelorasi atributii.
(2) Contractul prevazut la alin. (1) poate fi incheiat doar de catre angajatori care apartin aceluiasi grup de intreprinderi.
(3) In sensul alin. (2) grupul de intreprinderi reprezinta structura formata din doua sau mai multe intreprinderi, din care una dintre acestea exercita controlul asupra celorlate intreprinderi din grup.  

(4) in sensul alin. (3) prin intreprindere care exercita controlul se intelege intreprinderea care poate exercita o influenta dominanta asupra unei alte intreprinderi, denumita intreprindere controlata, in temeiul dreptului de proprietate, al participarii financiare sau al regulilor care o guverneaza.

(5) Se prezuma capacitatea de a exercita o influenta dominanta, fara a se exclude insa proba contrara, atunci cand o intreprindere, direct sau indirect, indeplineste unul dintre urmatoarele criterii:
a) poate numi mai mult de jumatate din numarul membrilorconsiliului de administratie, de conducere sau ai consiliului de supraveghere al unei alte intreprinderi; 
b)controIeaza majoritatea voturilor atasate actiunilor emise de o alta intreprindere; c)detine majoritatea capitalului social subscris al unei alte intreprinderi. 

(6) Obligatia de a acorda salariatului drepturile care decurg din raportul de munca, astfel cum sunt stabilite de lege, de contractul individual de munca si de contractul colectiv de munca aplicabil, revine angajatorului care exercita controlul asupra celorlalti angajatori din grup, semnatari ai contractului individual de munca.

(7) Obligatia prevazuta la alin, (6) va fi prevazuta in sarcina angajatorului care exercita controlul asupra celorlalti angajatori din grup, in cuprinsul contractului individual de munca cu mai multi angajatori.

(8) Angajatorii semnatari ai contractului raspund in solidar pentru drepturile cuvenite salariatului, ' astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca, contractul colectiv de munca si in lege.

(9) in cazul in care angajatorul care exercita controlul asupra celorlalti angajatori din grup, semnatari ai contractului individual de munca, nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariat, acestea vor fi indeplinite de oricare dintre ceilalti angajatori.

(10) In cazul in care niciunul dintre angajatori nu isi indeplineste obligatiile fata de salariat, acesta are dreptul de a se indrepta impotriva oricaruia dintre angajatori si de a cere executarea silita a obligatiilor neindeplinite.

(11) Modelul cadru al contractului individual de munca cu mai multi angajatori se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociaJe,in termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.

2. La articolul 260 alineatul (1), dupa litera s) se introduc sapte litere noi, literele s)-x), cu urmatorul cuprins:

„s) incalcarea de catre angajator a obligatiei prevazutela art. 110^1 alin. (2) cu amenda de 5.000 lei pentru fiecare contract individual de munca la cerere identificat in aceasta situatie.” 
„t) incalcarea de catre angajator a obligatiei prevazutela art. 110^1 alin. (3) cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare angajat identificat in aceasta situatie.” 

„t) incalcarea de catre angajator a obligatiei prevazutela art. 110^1 alin (4) cu amenda de 20.000 lei.” 
„u) incalcarea de catre angajator a obligatiei prevazutela art. 110^1 alin (5) cu amenda de 30.000 lei.” 
„v) incalcarea de catre angajatori a obligatiei prevazutela art. 110^2 alin (2) cu amenda de 30.000 lei.” 
„w) incalcarea de catre angajatori a obligatiei prevazutela ari. 110^2 alin (7) cu amenda de 10.000 lei.” 
„x) incalcarea de catre angajatori a obligatiei prevazutela art. 110^2 alin (11) cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare contract individual de muncaincheiat cu timp partial de munca.” 

3. La articolul 260, dupa alineatul (1), se introduce un alineat nou, alineatul (1)^1, cu urmatorul cuprins:

(1)^1 Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) lit. v)-x), se aplica angajatorului care exercita controlul asupra celorlalti angajatori din grup, semnatari ai contractului individual de munca cu mai multi angajatori. 

ART. II Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial ai Romaniei.   


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul munciicontract de muncaangajatori


Data aparitiei: 30 Mai 2022
Ultima actualizare: 13 Octombrie 2022

Votati articolul "Apar doua tipuri noi de contracte de munca: la cerere si cu mai multi angajatori":
Rating:

Nota: 4.7 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X