email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxarea camioanelor in functie de distanta parcursa. Ce modificari aduce OG 24/2022 in OG 8/2022

Taxarea camioanelor in functie de distanta parcursa. Ce modificari aduce OG 24/2022 in OG 8/2022
transportatorivinietatransfrontalier

A aparut in Monitor Ordonanta 24/2022 care prevede modificarea anexei OG 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutiera electronica si facilitarea schimbului transfrontalier de informatii cu privire la neplata tarifelor rutiere. 

 Transportatorii sunt nevoiti sa plateasca in functie de kilometru, nu ca perioada (pe zi, pe saptamana, etc), ca pana acum.

Actul normativ asigura transpunerea partiala a Directivei (UE) 2022/362 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE si (UE) 2019/520 in ceea ce priveste taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri.

OG 24/2022 prevede modificarea anexei la Ordonanta Guvernului nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutiera electronica si facilitarea schimbului transfrontalier de informatii cu privire la neplata tarifelor rutiere in concordanta cu noile modificari aduse prin Directiva (UE) 2022/362. 

Despre aceasta schimbare in legislatia nationala se discuta din 2021 in spatiul public, fiind una dintre reformele incluse in PNRR si discutate deja cu Uniunea Europeana. 

In momentul de fata, fie ca iti iei pentru camion o rovinieta pe o zi, pe o saptamana, e pe timp; pe viitor, vor plati pentru distanta parcursa. In felul acesta vor plati mai corect costul drumului, drumurile nu sunt gratis. Asa cum sunt ele in Romania si totusi reteau de autostrazi creste. Iata, spuneam ca la sfarsitul anului ajungem la 1.000 de km in operare", declara in luna mai 2021 Catalin Drula, fostul ministru al Transporturilor, potrivit adevarul.ro.

Taxarea camioanelor la kilometru: ce prevede OG 8/2022

Articolul 1


(1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul general si conditiile care trebuie indeplinite in vederea asigurarii:

a) interoperabilitatii sistemelor de tarifare rutiera electronica pentru utilizarea infrastructurii rutiere de pe teritoriul Romaniei cu sistemele de tarifare rutiera electronica similare din Uniunea Europeana;
b) schimbului transfrontalier de informatii privind vehiculele inmatriculate si detinatorii acestora, in cazul in care a fost constatata o neplata a tarifelor rutiere, de orice fel, in statele membre ale Uniunii Europene.

(2) Prevederile prezentei ordonante nu se aplica:

a) sistemelor de tarifare rutiera care nu sunt electronice;
b) sistemelor de tarifare rutiera electronica de mica anvergura, strict locale, pentru care costurile de conformare cu cerintele prezentei ordonante sunt disproportionate in raport cu avantajele;
c) in cazul tarifelor de utilizare a elementelor infrastructurii rutiere stabilite in functie de perioada de utilizare a acesteia, cu exceptia schimbului transfrontalier de informatii in cazul in care a fost constatata o neplata a acestor tarife;
d) in cazul tarifelor pentru utilizarea spatiilor de parcare.

(3) Interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutiera electronica din Romania cu cele din celelalte state membre ale Uniunii Europene se realizeaza prin intermediul Serviciului european de taxare rutiera electronica, denumit in continuare SETRE, serviciu complementar serviciilor de tarifare rutiera electronica din acestea.

(4) Sistemele de tarifare rutiera electronica pentru utilizarea infrastructurii rutiere din Romania, care fac obiectul prezentei ordonante, trebuie sa ofere utilizatorilor acces la SETRE.

Articolul 2

(1) In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) serviciu de tarifare rutiera - serviciu care permite unui utilizator ca, in baza unui contract unic, sa utilizeze un vehicul intr-unul sau mai multe domenii SETRE;
b) furnizor de servicii de tarifare rutiera - persoana juridica cu scop patrimonial care pune la dispozitia unui utilizator serviciul de tarifare rutiera in cadrul unuia sau mai multor domenii SETRE, pentru una sau mai multe clase de vehicule;
c) entitate care percepe tariful rutier - entitate de drept public sau privat care percepe un tarif rutier pentru circulatia vehiculelor intr-un domeniu SETRE;
d) entitate desemnata sa perceapa tariful rutier - entitate de drept public sau privat care este desemnata drept entitate care percepe tariful rutier in cadrul unui viitor domeniu SETRE;
e) Serviciul european de taxare rutiera electronica - serviciul de tarifare rutiera pus de catre un furnizor SETRE la dispozitia unui utilizator SETRE in temeiul unui contract unic in cadrul unuia sau mai multor domenii SETRE;
f) furnizor SETRE - furnizor de servicii de tarifare rutiera care, in temeiul unui contract unic, acorda acces la SETRE unui utilizator SETRE, incaseaza si vireaza tarifele rutiere catre entitatile care le percep si care este inregistrat in statul membru al Uniunii Europene in care este stabilit;
g) utilizator SETRE - persoana fizica sau juridica care a incheiat un contract cu un furnizor SETRE pentru a avea acces la SETRE;
h) domeniu SETRE - element al infrastructurii rutiere, respectiv un drum public, o structura precum un pod, un tunel ori o trecatoare de munte sau un bac ori un feribot pentru utilizarea caruia tariful rutier datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutiera electronica;
i) sistem conform SETRE - ansamblul de elemente ale unui sistem de tarifare rutiera electronica necesare pentru integrarea furnizorilor SETRE in sistem si pentru exploatarea SETRE;
j) sistem de tarifare rutiera electronica - sistem de colectare a tarifului rutier, in care obligatia utilizatorului de a-l plati este declansata si legata exclusiv de detectarea automata a prezentei vehiculului intr-un anumit loc de pe infrastructura rutiera, prin comunicare la distanta cu OBE din vehicul sau prin recunoasterea automata a numarului de inmatriculare al vehiculului;
k) OBE - set complet de componente hardware si software, parte a serviciului de tarifare rutiera electronica, incorporat, instalat sau transportat ca dispozitiv separat la bordul unui vehicul in scopul colectarii, stocarii, prelucrarii, primirii si transmiterii la distanta a datelor;
l) furnizor de servicii principal - furnizor de servicii de tarifare rutiera cu obligatii specifice, cum ar fi obligatia de a semna contracte cu toti utilizatorii interesati sau cu drepturi specifice, cum ar fi remuneratia specifica sau un contract pe termen lung garantat, diferite de drepturile si obligatiile altor furnizori de servicii;
m) element constitutiv de interoperabilitate - orice componenta elementara, grup de componente, subansamblu sau ansamblu complet al echipamentului integrat sau care este destinat a fi integrat in SETRE, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea serviciului, inclusiv software-ul;
n) caracter adecvat pentru utilizare - capacitatea unui element constitutiv de interoperabilitate de a realiza si mentine o performanta specificata in timpul utilizarii, integrat in SETRE in conexiune cu sistemul entitatii care percepe tariful rutier;
o) informatii privind tariful rutier - informatii definite de entitatea care percepe tariful rutier, necesare pentru stabilirea tarifului datorat pentru utilizarea unui vehicul pe un anumit domeniu de tarifare al acesteia;
p) declaratie privind tariful rutier - set de informatii pus la dispozitia entitatii care percepe tariful rutier de catre furnizorul serviciului de tarifare rutiera, intr-un format agreat, care confirma prezenta unui vehicul in domeniul SETRE tarifat de aceasta;
q) parametri de clasificare a vehiculelor - set de informatii cu privire la vehicul, pe baza carora se calculeaza tariful rutier datorat pentru utilizarea unui vehicul pe un anumit domeniu SETRE;
r) serviciu administrativ - sistem informatic central utilizat de catre entitatea care percepe tariful rutier, de catre un grup de entitati care percep tariful rutier si care au creat un centru de interoperabilitate sau de catre furnizorul SETRE pentru a colecta, a prelucra si a transmite informatii in cadrul unui sistem de tarifare rutiera;
s) sistem modificat in mod substantial - sistem de tarifare rutiera care a suferit sau sufera o schimbare care impune furnizorilor SETRE autorizati sa faca modificari ale elementelor constitutive de interoperabilitate in functiune, cum ar fi reprogramarea sau adaptarea interfetelor serviciului lor administrativ intr-o asemenea masura incat este necesara reautorizarea;
s) autorizare - proces definit si gestionat de entitatea care percepe tariful rutier prin care trebuie sa treaca un furnizor SETRE inainte de a fi autorizat sa furnizeze SETRE in domeniul SETRE tarifat de aceasta;
t) tarif rutier - tariful care trebuie achitat de un utilizator al caii rutiere pentru a circula cu un vehicul pe un drum public sau pe o structura precum un pod, un tunel ori o trecatoare de munte sau cu un bac sau feribot;
t) neplata tarifului rutier - fapta ce consta in neindeplinirea de catre un utilizator al caii rutiere a obligatiei de plata a tarifului rutier datorat, astfel cum este prevazuta in actul care reglementeaza aplicarea tarifului rutier;
u) stat membru de inmatriculare - statul unde este inmatriculat vehiculul care face obiectul platii tarifului rutier;
v) punct national de contact - autoritate competenta a unui stat membru al Uniunii Europene, desemnata pentru schimbul transfrontalier de date privind inmatricularea vehiculelor si detinatorii acestora;
w) cautare automata - procedura de acces online pentru consultarea bazei de date a unuia, a mai multor sau a tuturor statelor membre ale Uniunii Europene;
x) vehicul - un autovehicul sau un ansamblu de vehicule destinat pentru transportul rutier de persoane sau de marfuri;
y) detinatorul vehiculului - persoana fizica sau juridica inscrisa in baza de date a autoritatii de inmatriculare dintr-un stat membru al Uniunii Europene, ca proprietar sau, dupa caz, ca utilizator al vehiculului in baza unui drept legal.
(2) Serviciul de tarifare rutiera prevazut la alin. (1) lit. a) include:
a) punerea la dispozitia utilizatorului, daca este necesar, a unui echipament de bord, denumit in continuare OBE, personalizat si asigurarea functionalitatii acestuia;
b) punerea la dispozitia utilizatorului a mijloacelor acceptate pentru efectuarea platii tarifului rutier datorat sau acceptarea unui alt mijloc de plata folosit de catre acesta;
c) incasarea de la utilizator a tarifului rutier datorat;
d) virarea tarifului rutier datorat si platit de catre utilizator catre entitatea care il percepe;
e) gestionarea relatiilor contractuale in ceea ce priveste utilizatorul;
f) asigurarea securitatii si a confidentialitatii in functionarea sistemului de tarifare rutiera.

Articolul 3

(1) Sistemele de tarifare rutiera electronica care vor fi date in exploatare in Romania dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante, care necesita instalarea sau utilizarea OBE, vor utiliza, in scopul colectarii tarifelor rutiere, una sau mai multe dintre urmatoarele tehnologii:

a) pozitionarea prin satelit;
b) comunicatii mobile;
c) tehnologie cu microunde cu frecventa de 5,8 GHz.
(2) Pentru a fi utilizate in continuare, sistemele de tarifare rutiera electronica in functiune in Romania la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, care necesita utilizarea de OBE si folosesc alte tehnologii decat cele prevazute la alin. (1), trebuie sa fie actualizate in conformitate cu acestea prin asigurarea actiunilor de imbunatatire tehnologica necesare.
(3) OBE care utilizeaza tehnologia de pozitionare prin satelit si este introdus pe piata dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante trebuie sa fie compatibil cu serviciile de pozitionare furnizate de sistemele Galileo si Serviciul european geostationar mixt de navigare.
(4) OBE trebuie sa fie adecvat pentru utilizare, interoperabil si capabil sa comunice cu sisteme de tarifare rutiera electronica in functiune in statele membre care utilizeaza tehnologiile prevazute la alin. (1).
(5) OBE pot utiliza propriul hardware si software, pot utiliza elemente ale unui alt hardware si software prezente in vehicul sau ambele.
(6) OBE pot utiliza alte tehnologii decat cele prevazute la alin. (1), in scopul comunicarii cu alte sisteme hardware prezente in vehicul, cu conditia garantarii securitatii, calitatii serviciului si confidentialitatii.
(7) OBE pentru SETRE pot sa faciliteze utilizarea si a altor servicii decat tarifarea rutiera, cu conditia ca operarea acestor servicii sa nu interfereze cu serviciile de tarifare rutiera in niciun domeniu SETRE.
(8) OBE care sunt adecvate pentru utilizare numai cu tehnologia cu microunde cu frecventa de 5,8 GHz, care urmeaza a fi utilizate in domenii SETRE care nu necesita tehnologii de pozitionare prin satelit sau de comunicatii mobile, pot fi puse la dispozitie, pentru autoturisme si vehicule cu masa totala maxima admisa mai mica sau egala cu 3,5 tone, numai pana la data de 31 decembrie 2027.

Articolul 4
(1) Inregistrarea in Romania ca furnizor SETRE se face de catre Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Informatica ICI Bucuresti, denumit in continuare ICI Bucuresti, si se acorda numai persoanelor juridice inmatriculate in Romania, la solicitarea acestora, daca indeplinesc urmatoarele cerinte:

a) detin un certificat de conformitate a sistemului de management al calitatii pentru activitatea pe care o desfasoara, in conformitate cu EN ISO 9001, acordat de catre un organism de certificare acreditat;
b) dispun de echipamentul tehnic si de declaratia de conformitate CE sau certificatul care atesta conformitatea elementelor constitutive de interoperabilitate cu specificatiile;
c) au competentele necesare pentru furnizarea serviciilor de taxare rutiera electronica;
d) au o capacitate financiara corespunzatoare;
e) mentin un plan de gestionare globala a riscurilor, care este auditat cel putin o data la doi ani;
f) au o reputatie buna.
(2) Procedura de inregistrare a furnizorilor SETRE se aproba in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante prin ordin comun al secretarului general al Guvernului si al ministrului transporturilor si infrastructurii.

Articolul 5

(1) Furnizorii SETRE inregistrati in Romania care ofera SETRE pe domenii din Romania au urmatoarele obligatii:

a) sa incheie contracte SETRE care acopera toate domeniile SETRE pe teritoriile a cel putin patru state membre ale Uniunii Europene in termen de 36 de luni de la inregistrare;
b) sa incheie contracte care acopera toate domeniile SETRE intr-un anumit stat membru al Uniunii Europene in termen de 24 de luni de la incheierea primului contract in statul membru respectiv, cu exceptia acelor domenii SETRE in care entitatile responsabile care percep tarifele rutiere nu respecta prevederile art. 6 lit. e) si f);
c) sa mentina in permanenta acoperirea tuturor domeniilor SETRE pentru care au incheiat contractele;
d) sa restabileasca, cat mai curand posibil, acoperirea domeniului in cauza in cazul in care nu sunt in masura sa mentina acoperirea unui domeniu SETRE, intrucat entitatea care percepe tariful rutier nu respecta obligatiile stabilite prin prezenta ordonanta;
e) sa publice informatii privind acoperirea domeniilor SETRE pe care o ofera si orice modificare a acesteia, precum si, in termen de o luna de la inregistrare, planuri detaliate privind orice extindere a serviciului lor la alte domenii SETRE, cu actualizari anuale;
f) sa furnizeze utilizatorilor SETRE OBE care indeplinesc cerintele stabilite in prezenta ordonanta, precum si pe cele stabilite in Hotararea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor radio, cu modificarile si completarile ulterioare, si in Hotararea Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetica, cu modificarile si completarile ulterioare, si sa ateste faptul ca respectivele cerinte sunt indeplinite, prezentand dovezi in acest sens, la solicitarea autoritatilor competente din Romania;
g) sa pastreze liste cu OBE nevalidate legate de contractele lor SETRE cu utilizatorii SETRE;
h) sa faca publica politica lor de contractare fata de utilizatorii SETRE;
i) sa furnizeze entitatilor care percep tarifele rutiere informatiile de care acestea au nevoie pentru a calcula si a aplica aceste tarife pentru vehiculele utilizatorilor SETRE sau toate informatiile necesare pentru a permite respectivelor entitati sa verifice calculul tarifului rutier pe care furnizorul l-a aplicat vehiculelor utilizatorilor SETRE;
j) sa coopereze cu entitatile care percep tarifele rutiere pentru identificarea persoanelor suspectate de neplata tarifului rutier;
k) in cazul in care se suspecteaza neplata unui tarif rutier, la solicitarea entitatii care il percepe, sa furnizeze imediat acesteia datele referitoare la vehiculul implicat in presupusa neplata si la detinatorul respectivului vehicul care este un client al sau;
l) sa furnizeze, in termen de doua zile de la primirea solicitarii entitatii care percepe tariful rutier pe un domeniu SETRE de pe teritoriul Romaniei, date referitoare la toate vehiculele clientilor inregistrati, care, intr-o anumita perioada de timp, au fost folosite pe acest domeniul SETRE, precum si date referitoare la acestia;
m) sa respecte obligatiile care ii revin in conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2020/203 al Comisiei din 28 noiembrie 2019 privind clasificarea vehiculelor, obligatiile utilizatorilor serviciului european de taxare rutiera electronica, cerintele privind elementele constitutive de interoperabilitate si criteriile minime de eligibilitate pentru organismele notificate si ale Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2020/204 al Comisiei din 28 noiembrie 2019 privind obligatiile detaliate ale furnizorilor serviciului european de taxare rutiera electronica, continutul minim al declaratiei privind domeniul serviciului european de taxare rutiera electronica, interfetele electronice si cerintele pentru elementele constitutive de interoperabilitate si de abrogare a Deciziei 2009/750/CE;
n) sa asigure o evidenta contabila distincta intre costurile si veniturile legate de furnizarea serviciilor de tarifare rutiera si costurile si veniturile aferente altor activitati;
o) sa transmita, la cererea organismului de conciliere sau a organismului judiciar competent, informatiile privind costurile si veniturile legate de furnizarea de servicii de tarifare rutiera;
p) sa nu efectueze subventii incrucisate intre activitatile efectuate in calitate de furnizor de servicii de tarifare rutiera si alte activitati;
q) la semnarea unui contract, sa informeze potentialii utilizatori SETRE cu privire la metodele de plata acceptate si cu privire la prelucrarea datelor lor cu caracter personal, la drepturile care decurg din legislatia aplicabila privind protectia datelor cu caracter personal, in conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor);
r) sa prezinte, la cererea autoritatii nationale din statul membru al Uniunii Europene pe al carui domeniu ofera SETRE, responsabila pentru politicile legate de trafic si pentru imbunatatirea gestionarii traficului, date privind traficul generat pe acesta, cu conditia sa fie respectate normele aplicabile in materie de protectie a datelor. Datele furnizate sunt utilizate numai pentru politicile legate de trafic si pentru imbunatatirea gestionarii traficului si nu permit identificarea clientilor.

(2) Prevederile alin. (1) lit. a)-f), h), m), n), p) si q) se aplica si furnizorilor SETRE inregistrati in Romania, care ofera SETRE numai pe domenii din alte state membre ale Uniunii Europene.
(3) Prevederile alin. (1) lit. f), g) si i)-r) se aplica si furnizorilor SETRE inregistrati in alte state membre ale Uniunii Europene decat Romania, care ofera SETRE pe domenii din Romania.

Articolul 6

Entitatile din Romania care percep tarife rutiere au urmatoarele obligatii:

a) in cazul in care un domeniu SETRE nu corespunde conditiilor tehnice si procedurale de interoperabilitate SETRE prevazute in prezenta ordonanta, sa evalueze problema impreuna cu partile in cauza si, daca acest lucru este inclus in sfera sa de responsabilitate, sa ia masuri de remediere pentru a garanta interoperabilitatea cu SETRE a sistemului de tarifare rutiera. In cazul in care este necesar, actualizeaza informatiile prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a);
b) sa intocmeasca si sa mentina o declaratie privind domeniul SETRE pentru care aplica tarife, in care enunta conditiile aplicabile furnizorilor SETRE privind accesul la acest domeniu, inclusiv cele procedurale si comerciale, procedura de autorizare si informatiile privind tariful rutier, in conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/204;
c) in cazul in care un nou sistem de tarifare rutiera electronica este creat, sa publice declaratia privind domeniul SETRE cu cel tarziu 3 luni inainte de data lansarii operationale a noului sistem, pentru a permite autorizarea furnizorilor SETRE interesati cel tarziu cu o luna inainte de lansarea operationala a noului sistem. Declaratia va contine si planificarea detaliata a procesului de evaluare a conformitatii cu specificatiile si a caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate;
d) in cazul in care un sistem de tarifare rutiera electronica este modificat in mod substantial, sa publice declaratia actualizata privind domeniul SETRE cu cel tarziu 3 luni inainte de data modificarii sistemului, pentru a permite furnizorilor SETRE deja autorizati sa isi adapteze elementele constitutive de interoperabilitate la noile cerinte si sa obtina reautorizarea cel tarziu cu o luna inainte de lansarea operationala a sistemului modificat. Declaratia va contine si planificarea detaliata a reevaluarii conformitatii cu specificatiile si a caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate ale furnizorilor SETRE deja autorizati in sistem;
e) sa accepte in mod nediscriminatoriu orice furnizor SETRE care solicita autorizatia de a furniza SETRE pe domeniile SETRE pe care aplica tarife rutiere, daca acesta respecta obligatiile si conditiile generale stabilite in declaratia privind domeniul SETRE;
f) sa nu impuna furnizorilor SETRE sa utilizeze niciun fel de solutii sau procese tehnice specifice care impiedica interoperabilitatea dintre elementele constitutive de interoperabilitate si sistemele de tarifare rutiera electronica din alte domenii SETRE;
g) sa prevada in contractele incheiate cu furnizorul SETRE ca factura pentru tariful rutier sa fie eliberata de catre acesta direct utilizatorului SETRE, in nume propriu sau in numele entitatii;
h) sa nu perceapa utilizatorilor SETRE tarife rutiere care sa depaseasca nivelul stabilit conform prevederilor legale;
i) in cazul in care acorda reduceri utilizatorilor, acestea trebuie sa fie transparente, anuntate public si disponibile in aceleasi conditii pentru toti clientii furnizorilor SETRE;
j) sa accepte de la furnizorii SETRE cu care au relatii contractuale orice OBE functional pentru care conformitatea cu specificatiile si adecvarea pentru utilizare a elementelor constitutive de interoperabilitate au fost evaluate in conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/204 si care nu apare pe o lista a OBE nevalidate;
k) in cazul unei disfunctionalitati a SETRE, care ii este imputabila, sa asigure o modalitate de functionare a serviciului in conditii de avarie, permitand vehiculelor dotate cu OBE functional sa circule cu o intarziere minima si fara a fi suspectate de neplata tarifului rutier;
l) sa colaboreze in mod nediscriminatoriu cu furnizorii SETRE, producatorii SETRE si cu organismele notificate, dupa caz, in vederea evaluarii caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate in cadrul domeniului lor SETRE;
m) sa nu divulge niciunui alt furnizor de servicii de tarifare rutiera datele obtinute de la furnizorii SETRE in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. k) si l);
n) sa foloseasca datele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. k) si l) exclusiv in scopul identificarii persoanelor suspectate de neplata tarifului rutier, in cazul in care este integrata cu un furnizor de servicii de tarifare rutiera intr-o singura entitate, sau exclusiv in scopul respectarii obligatiilor fata de autoritatile fiscale, dupa caz;
o) sa respecte obligatiile care ii revin in conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2020/203 si ale Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2020/204.

Articolul 7

(1) Furnizorii SETRE au dreptul la remuneratie din partea entitatii care percepe tariful rutier.
(2) Metodologia pentru stabilirea remuneratiei furnizorilor SETRE este transparenta, nediscriminatorie si identica pentru toti furnizorii SETRE autorizati in cadrul unui anumit domeniu SETRE; metodologia este publicata in cadrul conditiilor comerciale in declaratia privind domeniul SETRE.
(3) In domeniile SETRE cu un furnizor de servicii principal, metodologia de calcul al remuneratiilor furnizorilor SETRE urmeaza aceeasi structura ca in cazul remuneratiei unor servicii comparabile furnizate de furnizorul de servicii principal.
(4) Cuantumul remuneratiei furnizorilor SETRE poate diferi de remuneratia furnizorului de servicii principal, daca acest lucru este justificat de:
a) costul aferent cerintelor si obligatiilor specifice ale furnizorului de servicii principal;
b) necesitatea de a deduce din remuneratia furnizorilor SETRE taxele fixe impuse de entitatea care percepe tarifele rutiere, bazate pe costurile care ii revin acesteia, aferente furnizarii, operarii si intretinerii unui sistem conform SETRE in domeniul de tarifare al acesteia, inclusiv pe costurile legate de autorizare in cazul in care aceste costuri nu sunt incluse in tariful rutier.

Articolul 8

(1) In cazul in care, pentru stabilirea tarifului rutier aplicabil pentru un anumit vehicul exista neconcordante intre clasificarea vehiculului utilizata de furnizorul SETRE si cea utilizata de entitatea care il percepe, prevaleaza clasificarea acesteia din urma, cu exceptia existentei unei erori care poate fi demonstrata.
(2) Entitatea care percepe tariful rutier are dreptul sa pretinda din partea unui furnizor SETRE plata pentru orice declaratie privind tariful rutier si pentru orice nedeclarare a unui tarif rutier, sustinute de probe, cu privire la orice cont de utilizator SETRE administrat de furnizorul SETRE respectiv.
(3) In cazul in care un furnizor SETRE a transmis entitatii care percepe tariful rutier lista de OBE nevalidate prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. g), furnizorul SETRE nu raspunde pentru plata niciunui tarif in urma utilizarii acestor OBE nevalidate. Numarul elementelor din lista OBE nevalidate, formatul listei si frecventa de actualizare a acesteia sunt stabilite de comun acord intre entitatea care percepe tariful rutier si furnizorul SETRE.
(4) In sistemele de tarifare rutiera bazate pe tehnologia cu microunde cu frecventa de 5,8 GHz, entitatea care percepe tariful rutier comunica furnizorului SETRE declaratii privind tariful rutier sustinute de probe in legatura cu tarifele rutiere stabilite in sarcina utilizatorilor SETRE ai acestora.

Articolul 9

(1) Utilizatorii SETRE se pot abona la SETRE prin intermediul oricarui furnizor SETRE, indiferent de cetatenia acestora, de statul membru de resedinta sau de statul membru in care este inmatriculat vehiculul.
(2) La semnarea unui contract cu un furnizor SETRE, utilizatorii au dreptul de a fi informati cu privire la metodele de plata acceptate si cu privire la prelucrarea datelor lor cu caracter personal, la drepturile care decurg din legislatia aplicabila privind protectia datelor cu caracter personal, in conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679.
(3) Plata tarifului rutier catre furnizorul SETRE se considera a reprezenta achitarea obligatiilor de plata ale utilizatorului SETRE fata de entitatea care percepe tariful rutier.

Articolul 10

Utilizatorii SETRE au urmatoarele obligatii:

a) sa respecte obligatiile care le revin in conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2020/203;
b) sa utilizeze sau sa activeze OBE corespunzator pentru domeniul SETRE utilizat, in cazul in care pe un vehicul sunt instalate sau sunt prezente doua sau mai multe OBE.

Articolul 11

(1) In termen de 60 de zile de la data definirii a cel putin unui domeniu SETRE in Romania se instituie prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, un organism de conciliere in scopul medierii intre entitatile care percep tarifele rutiere pe domeniile SETRE de pe teritoriul Romaniei si furnizorii SETRE cu care acestea au incheiate contracte sau cu care se afla in negocieri pentru incheierea unor astfel de contracte.
(2) Organismul de conciliere, independent in ceea ce priveste organizarea si structura sa juridica in raport cu interesele comerciale ale entitatilor care percep tarifele rutiere si ale furnizorilor de servicii de tarifare rutiera, are urmatoarele atributii:
a) sa verifice daca entitatile care percep tarifele rutiere impun furnizorilor SETRE conditii contractuale nediscriminatorii;
b) sa verifice daca furnizorii SETRE sunt remunerati in conformitate cu prevederile art. 7;
c) sa intervina, la solicitarea unei entitati care percepe tarife rutiere sau a unui furnizor SETRE, in orice litigiu referitor la relatiile contractuale sau negocierile premergatoare privind incheierea unui astfel de contract;
d) sa realizeze schimburi de informatii cu organismele de conciliere din statele membre ale Uniunii Europene referitoare la activitatea lor, la principiile lor directoare si la practicile pe care le utilizeaza.
(3) In scopul indeplinirii atributiilor prevazute la alin. (2), organismul de conciliere va solicita informatii relevante de la entitatile care percep tarifele rutiere, de la furnizorii SETRE si de la orice terti implicati in furnizarea SETRE in Romania.
(4) Organismul de conciliere verifica si comunica partilor prevazute la alin. (2) lit. c), in termen de o luna de la primirea unei solicitari de interventie, daca toate documentele necesare medierii se afla in posesia sa si se pronunta cu privire la litigiu in termen de sase luni de la solicitarea interventiei.
(5) Organismul de conciliere va elabora o procedura de mediere care se aproba in termen de 60 de zile de la data desemnarii/instituirii acestuia, prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii sau al ministrului de resort, dupa caz.

Articolul 12
SETRE este pus la dispozitia utilizatorilor SETRE ca serviciu unic permanent, ceea ce inseamna ca:

a) dupa ce parametrii de clasificare a vehiculului, inclusiv cei variabili, au fost stocati, declarati, sau ambele, nu mai este necesara nicio interventie umana asupra OBE, exceptand cazul in care intervine o modificare a caracteristicilor vehiculului pe parcursul acelei deplasari;
b) interactiunea umana cu OBE ramane aceeasi indiferent de domeniul SETRE utilizat.

Articolul 13

(1) Interactiunea dintre utilizatorii SETRE si entitatile care percep tarifele rutiere in cadrul SETRE este limitata, dupa caz, la procesul de facturare in conformitate cu dispozitiile art. 6 lit. g) si la procesul de asigurare a aplicarii legislatiei.
(2) Interactiunile dintre utilizatorii SETRE si furnizorii SETRE sau OBE ale acestora pot fi specifice pentru fiecare furnizor SETRE, cu conditia sa nu compromita interoperabilitatea SETRE, si sa fie respectate normele aplicabile in materie de protectie a datelor cu caracter personal. Datele furnizate sunt utilizate numai pentru politicile legate de trafic si pentru imbunatatirea gestionarii traficului si nu permit identificarea clientilor.

Articolul 14

(1) Entitatile prevazute la art. 6 au obligatia de a crea un mediu de testare in care furnizorul SETRE sau reprezentantii sai autorizati pot verifica daca OBE este adecvat pentru utilizare in domeniul SETRE al acestora si pot obtine o certificare privind finalizarea cu succes a testelor respective.
(2) Entitatile prevazute la art. 6 pot sa instituie un mediu de testare unic pentru mai multe domenii SETRE pentru a permite unui singur reprezentant autorizat sa verifice caracterul adecvat pentru utilizare al unui singur tip de OBE in numele mai multor furnizori SETRE.
(3) Costul testelor prevazute la alin. (1) si (2) este suportat de furnizorii SETRE interesati sau de catre reprezentantii autorizati ai acestora.
(4) Pentru a permite dezvoltarea din punct de vedere tehnic a SETRE, entitatile prevazute la art. 6 pot autoriza temporar, in zone limitate ale domeniului lor de tarifare rutiera, in paralel cu sistemul care este conform SETRE, sisteme-pilot de tarifare care includ concepte sau tehnologii noi care nu sunt conforme cu una sau mai multe prevederi ale prezentei ordonante. Acestea nu obliga furnizorii autorizati sau care solicita autorizarea sa participe la aceste sisteme-pilot de tarifare rutiera.
(5) Inainte de a demara masurile pentru implementarea unui sistem-pilot de tarifare rutiera, la solicitarea entitatilor prevazute la alin. (4), Ministerul Transporturilor si Infrastructurii trebuie sa solicite si sa obtina, in numele si pe seama entitatii, autorizarea de la Comisia Europeana.

Articolul 15

(1) Introducerea pe piata a elementelor constitutive de interoperabilitate pentru utilizarea in cadrul SETRE, daca acestea poarta marcajul CE sau sunt insotite de o declaratie de conformitate cu specificatiile sau o declaratie privind caracterul adecvat pentru utilizare, sau ambele, nu poate fi interzisa, restrictionata sau impiedicata.
(2) In cazul in care exista indicii ca este probabil ca elementele constitutive de interoperabilitate marcate CE si introduse pe piata, cand sunt utilizate conform destinatiei lor, sa nu indeplineasca cerintele aplicabile sunt luate urmatoarele masuri:
a) limitarea domeniului de aplicare de catre entitatile prevazute la art. 6 sau, din oficiu, de catre autoritatile competente conform legii;
b) interzicerea utilizarii acestora sau retragerea de pe piata de catre autoritatile competente conform legii, din oficiu, sau la sesizarea entitatilor prevazute la art. 6.
(3) Masurile luate de catre autoritatile competente conform legii se comunica entitatilor prevazute la art. 6.
(4) In cazurile prevazute la alin. (2), entitatile informeaza Ministerul Transporturilor si Infrastructurii cu privire la masurile proprii sau la cele luate de autoritatile competente conform legii, precizand, in special, daca neconformitatea este determinata de aplicarea incorecta a specificatiilor tehnice sau de inadecvarea specificatiilor tehnice.
(5) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii informeaza imediat Comisia Europeana cu privire la masurile luate potrivit alin. (2) si prezinta argumentele care au stat la baza deciziei adoptate.
(6) In cazul in care elementele constitutive de interoperabilitate care poarta marcajul CE nu indeplinesc cerintele de interoperabilitate, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii notifica producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana cu privire la obligativitatea readucerii elementului constitutiv de interoperabilitate la starea de conformitate cu specificatiile sau la starea de existenta a unui caracter adecvat pentru utilizare, sau ambele, in vederea incetarii masurii aplicate conform alin. (2), si informeaza in acest sens Comisia Europeana, precum si celelalte state membre ale Uniunii Europene.
(7) In vederea asigurarii transparentei evaluarilor, orice decizie cu privire la evaluarea conformitatii cu specificatiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate sau orice decizie adoptata in conformitate cu alin. (2) prevede in detaliu motivele care au stat la baza acesteia, este notificata de catre emitent sau, dupa caz, de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, producatorului in cauza, furnizorului SETRE sau reprezentantilor autorizati ai acestora si include o mentiune privind caile de atac disponibile in temeiul legislatiei in vigoare, precum si termenele in care respectivele cai de atac pot fi exercitate.

Articolul 16

In conditiile definirii a cel putin doua domenii SETRE in Romania, pentru facilitarea stabilirii de contacte administrative intre furnizorii SETRE si entitatile care percep tarifele rutiere, se desemneaza ICI Bucuresti ca birou unic de contact pentru furnizorii SETRE. In acest scop, ICI Bucuresti operationalizeaza o platforma informatica prin intermediul careia furnizorii SETRE interesati pot obtine informatii privind entitatile din Romania care percep tarife rutiere.

Articolul 17

(1) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii desemneaza organismele autorizate sa aplice sau sa supravegheze procedura de evaluare a conformitatii cu specificatiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare.
(2) Atestarea indeplinirii criteriilor de eligibilitate, in conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul delegat (UE) 2020/203, se face prin acreditare de catre organismul national de acreditare.
(3) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii notifica Comisiei Europene si celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele prevazute la alin. (1), indicand domeniul de competenta al fiecarui organism si numerele de identificare obtinute in prealabil de la Comisia Europeana.
(4) Monitorizarea indeplinirii, in mod permanent, a cerintelor si criteriilor care au stat la baza deciziei privind desemnarea organismelor notificate se realizeaza de catre organismul national de acreditare, potrivit procedurilor acestuia.
(5) In cazul in care un organism notificat nu mai indeplineste criteriile care au stat la baza desemnarii acestuia, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii retrage aprobarea acordata si informeaza imediat Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la aceasta.
(6) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii ia masurile necesare pentru ca un organism pe care l-a notificat sa isi pastreze statutul care i-a fost conferit, in cazul in care Comisia Europeana il informeaza ca acesta nu mai indeplineste criteriile prevazute in Regulamentul delegat (UE) 2020/203 si cu privire la modificarile necesare.
(7) In cazul in care Ministerul Transporturilor si Infrastructurii considera ca un organism notificat de un alt stat membru al Uniunii Europene nu indeplineste criteriile prevazute in Regulamentul delegat (UE) 2020/203, aduce acest lucru la cunostinta Comitetului pentru taxarea rutiera electronica care asista Comisia Europeana.
(8) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii o procedura privind:
a) desemnarea organismelor de evaluare a conformitatii cu specificatiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare;
b) notificarea catre Comisia Europeana si catre celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor prevazute la lit. a);
c) masurile necesare pentru ca un organism notificat conform lit. b) sa isi pastreze statutul care i-a fost conferit, in situatia prevazuta la alin. (6).
(9) Organismele notificate de Romania fac parte din grupul de coordonare al organismelor notificate, ca grup de lucru al Comitetului pentru taxarea rutiera electronica prevazut la alin. (7).

Articolul 18

(1) In scopul aplicarii prevederilor prezentei ordonante, se infiinteaza Registrul electronic national, operationalizat de ICI Bucuresti, accesibil publicului pe cale electronica in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante si care contine urmatoarele informatii:

a) domeniile SETRE de pe teritoriul Romaniei, inclusiv informatii cu privire la:
(i) entitatile care percep tarife rutiere pe aceste domenii;
(ii) tehnologiile de tarifare rutiera utilizate;
(iii) tarifele rutiere;
(iv) declaratiile privind domeniile SETRE;
(v) furnizorii SETRE care detin contracte SETRE cu entitatile prevazute la pct. (i);
b) furnizorii SETRE carora le-a acordat inregistrarea in conformitate cu art. 4 alin. (1);
c) detaliile biroului unic de contact, prevazut la art. 16, inclusiv o adresa de e-mail si un numar de telefon;
d) concluziile auditului prevazut la art. 4 alin. (1) lit. e) privind planul de gestionare globala a riscurilor.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) se actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare.
(3) ICI Bucuresti intocmeste, administreaza si actualizeaza Registrul electronic national.

(4) Inregistrarea informatiilor privind domeniile SETRE si furnizorii SETRE in Registrul electronic national se efectueaza in baza unei proceduri elaborate de ICI Bucuresti in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.

(5) Prin procedura prevazuta la alin. (4) se stabilesc si masurile administrative care se aplica in cazul in care furnizorii nu mai indeplinesc conditiile in baza carora le-a fost acordata inregistrarea.
(6) ICI Bucuresti verifica cel putin o data pe an daca furnizorii inregistrati indeplinesc conditiile in baza carora le-a fost acordata inregistrarea.
(7) La sfarsitul fiecarui an calendaristic, ICI Bucuresti comunica pe cale electronica Comisiei Europene registrele domeniilor SETRE si ale furnizorilor SETRE.
(8) ICI Bucuresti comunica Comisiei Europene si statului membru al Uniunii Europene in care s-a efectuat inregistrarea unui furnizor SETRE care detine contracte SETRE cu entitatile din Romania orice neconcordanta identificata cu privire la acesta.

Articolul 19
(1) Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumita in continuare DRPCIV, in calitate de punct national de contact in Romania, exclusiv in scopul identificarii unui vehicul, precum si a detinatorului acestuia, pentru care a fost stabilita neplata unui tarif rutier:
a) acorda acces punctelor nationale de contact ale altor state membre ale Uniunii Europene si le autorizeaza sa efectueze cautari automate in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si vehiculelor inmatriculate, denumit in continuare RNEPCVI, cu privire la datele referitoare la vehiculele inmatriculate in Romania si detinatorii acestora;
b) acorda, prin proceduri de interogare automata, acces entitatilor din Romania care percep tarife rutiere la date din RNEPCVI sau la date obtinute automat de catre DRPCIV de la punctele nationale de contact din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu privire la vehiculele inmatriculate si detinatorii acestora.
(2) In scopurile prevazute la alin. (1), accesul in RNEPCVI se efectueaza prin intermediul aplicatiei informatice a Sistemului european de informatii privind vehiculele si permisele de conducere (EUCARIS), prin cautari automate, utilizand un numar de inmatriculare complet, in conformitate cu procedurile prevazute la punctele 2 si 3 din capitolul 3 al anexei la Decizia 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind punerea in aplicare a Deciziei 2008/615/JAI privind intensificarea cooperarii transfrontaliere, in special in domeniul combaterii terorismului si a criminalitatii transfrontaliere, si cu cerintele din anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.
(3) Structura si setul de date privind vehiculele si detinatorii acestora, necesare cautarilor automate prevazute la alin. (1), precum si elementele de date furnizate ca rezultat al cautarilor automate sunt prevazute in anexa.
(4) Obtinerea datelor prevazute la alin. (1) se realizeaza in mod gratuit.
(5) In scopurile prevazute la alin. (1), conditiile tehnice de acces, la nivel retea de comunicatie, catre RNEPCVI sunt furnizate de catre Directia Generala pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Articolul 20
(1) In situatia in care constata ca a avut loc o neplata a unui tarif rutier pentru un vehicul inmatriculat intr-un stat membru al Uniunii Europene, entitatea din Romania care il percepe informeaza detinatorul vehiculului, identificat in conformitate cu prevederile art. 19, cel putin cu privire la numarul de inmatriculare al vehiculului pentru care a constatat neplata, categoria si configuratia acestuia, locul, data si ora neplatii tarifului rutier, sumele datorate, prevederile legale care reglementeaza aplicarea tarifului rutier, consecintele juridice ale neplatii pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia aplicabila, dreptul la o cale de atac si, dupa caz, date privind dispozitivul utilizat pentru constatarea neplatii tarifului rutier.

(2) Forma si continutul scrisorii de informare se stabilesc si se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, in conformitate cu modelul prevazut in anexa II la Directiva 2019/520, cel tarziu cu o luna inainte de lansarea operationala a primului sistem de tarifare rutiera electronica in Romania.

(3) Informarea prevazuta la alin. (1) se transmite in scris, prin posta cu confirmare de primire la adresa de domiciliu/sediul detinatorului vehiculului, asa cum acestea sunt obtinute automat in conformitate cu prevederile art. 19.

(4) Informarea prevazuta la alin. (1) se transmite in una dintre limbile oficiale ale statului membru de inmatriculare a vehiculului.
(5) Plata conforma a sumelor datorate pune capat neplatii si oricaror sanctiuni ulterioare impotriva detinatorului vehiculului.
(6) Datele obtinute conform prevederilor alin. (1) sunt utilizate exclusiv in scopul recuperarii sumelor datorate pentru neplata tarifului rutier, acestea fiind sterse:

a) imediat dupa incasarea tarifului; sau
b) in termen de 5 ani de la data obtinerii acestora, in cazul in care tariful nu a fost achitat. Termenul de 5 ani incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator anului in care datele au fost furnizate. La implinirea termenului de stocare, datele sunt sterse automat, prin proceduri ireversibile.

Articolul 21

(1) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii intocmeste si transmite Comisiei Europene, pana la data de 19 aprilie 2023 si, ulterior, la fiecare 3 ani, un raport care contine urmatoarele:

a) numarul de cautari automate efectuate in sistemele de evidenta ale statelor membre de inmatriculare si numarul cererilor respinse;
b) numarul de sanctiuni aplicate ca urmare a neindeplinirii obligatiilor de plata din scrisorile de informare, raportat la numarul total al scrisorilor de informare.
(2) Rapoartele prevazute la alin. (1) se intocmesc pe baza informatiilor colectate si furnizate de catre entitatile din Romania care aplica tariful rutier.

Articolul 22

(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal in temeiul prezentei ordonante se realizeaza in conditiile si cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, ale Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare, ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 363/2018 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii infractiunilor sau al executarii pedepselor, masurilor educative si de siguranta, precum si privind libera circulatie a acestor date.

(2) Prelucrarea datelor cu caracter personal, in scopul prevazut la art. 19 si 20, se limiteaza la tipurile de date prevazute in anexa.
(3) In cazul cererilor privind actualizarea, rectificarea sau stergerea datelor cu caracter personal, termenul privind transmiterea raspunsului catre persoana vizata este de 60 de zile de la data primirii cererii.

(4) Persoanele ale caror date cu caracter personal au fost prelucrate in conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) au dreptul sa obtina, fara intarzieri nejustificate, informatii cu privire la datele cu caracter personal care au fost puse la dispozitia entitatilor/autoritatilor sau punctelor nationale de contact, inclusiv data solicitarii si entitatea/autoritatea/punctul national de contact care le-a solicitat.

(5) Orice persoana care se considera vatamata, prin prelucrarea datelor cu caracter personal, in aplicarea prezentei ordonante, are dreptul de a formula plangere la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal sau la instanta competenta, solutionarea acesteia realizandu-se in temeiul prevederilor Legii nr. 363/2018.

Articolul 23
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se desemneaza Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. ca entitate desemnata sa perceapa tariful rutier in cadrul domeniilor SETRE ce vor fi stabilite pe drumurile de interes national, asa cum sunt definite in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 24

La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:

a) Ordonanta Guvernului nr. 39/2007 privind interoperabilitatea sistemelor electronice de tarifare pentru utilizarea infrastructurii rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 589 din 27 august 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 157/2009;
b) Hotararea Guvernului nr. 766/2014 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 39/2007 privind interoperabilitatea sistemelor electronice de tarifare pentru utilizarea infrastructurii rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 664 din 10 septembrie 2014.

Articolul 25

Prevederile prezentei ordonante, cu exceptia dispozitiilor art. 3 alin. (1), nu se aplica raporturilor juridice aflate in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, nascute in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 39/2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 157/2009, si al Hotararii Guvernului nr. 766/2014.

Prezenta ordonanta transpune Directiva (UE) 2019/520 a Parlamentului European si a Consiliului din 19 martie 2019 privind interoperabilitatea sistemelor de taxare rutiera electronica si facilitarea schimbului transfrontalier de informatii cu privire la neplata taxelor rutiere in cadrul Uniunii, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 91 din 29 martie 2019.

Taxarea camioanelor la kilometru: ce noutati aduce OG 24/2022 privind anexa

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. V.3 din Legea nr. 186/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

ARTICOL UNIC

Anexa la Ordonanta Guvernului nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutiera electronica si facilitarea schimbului transfrontalier de informatii cu privire la neplata tarifelor rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2022, aprobata prin Legea nr. 203/2002, se modifica si se inlocuieste cu anexa la prezenta ordonanta.

Prezenta ordonanta transpune art. 3 din Directiva (UE) 2022/362 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE si (UE) 2019/520, in ceea ce priveste taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 69/1 din 4 martie 2022.

ANEXA
(Anexa la Ordonanta Guvernului nr. 8/2022)

Structura si setul de date privind vehiculele si detinatorii acestora, necesare cautarilor automate, si elementele de date furnizate ca rezultat al cautarilor automate

A. Elemente de date necesare pentru efectuarea cautarii automate

B. Elemente de date furnizate ca rezultat al cautarii automate

B.1. Date privind vehiculele


B.2. Date privind proprietarii/utilizatorii vehiculelor


Abrevieri:
^(1) O = obligatoriu, in cazul in care informatia este disponibila in registrul national apartinand statului membru al Uniunii Europene, altul decat Romania; F = facultativ.
^(2) Cod corespunzator, potrivit abrevierilor prevazute in Directiva 1999/37/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999 privind documentele de inmatriculare pentru vehicule.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
transportatorivinietatransfrontalier


Data aparitiei: 25 August 2022

Votati articolul "Taxarea camioanelor in functie de distanta parcursa. Ce modificari aduce OG 24/2022 in OG 8/2022":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X