OUG 26/2023 modifica si completeaza Legea 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii. Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 339 din 21 aprilie 2023.
Mai exact, noua OUG modifica articolul 12 din Legea 137/2002, accentul punandu-se pe evaluarea terenurilor pentru societatile cu capital de stat aflate in portofoliul institutiilor publice care indeplinesc calitatea de minister de resort si sunt implicate in procesul de privatizare.
Printre alte noutati se vor propune norme care sa statueze procedura de urmat, astfel incat statul sa obtina actiunile decurgand din valoarea terenului.
OUG 26/2023 – noutati in Legea pentru accelerarea privatizarii: textul actului normativ
Denumire completa: OUG 26/2023 pentru modificarea si completarea art. 12 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
Intrucat stabilirea valorii reale a terenurilor, pentru societatile cu capital de stat aflate in portofoliul institutiilor publice care indeplinesc calitatea de minister de resort si sunt implicate in procesul de privatizare, este importanta si are un impact semnificativ, cu aceasta valoare majorandu-se capitalul social,deoarece legislatia aferenta privatizarilor utilizeaza numai notiunea de „valoare a terenurilor“,
fara a o explica, ceea ce ar putea conduce la ideea stabilirii unei valori de circulatie, potrivit dreptului comun - Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
intrucat cu privire la aceste aspecte legate de evaluarea terenurilor, in practica, au fost pronuntate o serie de hotarari judecatoresti diametral opuse, respectiv, pe de o parte, o serie de instante au considerat ca prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la evaluarea terenurilor de catre experti desemnati de oficiile registrului comertului nu sunt aplicabile si, pe de alta parte, alte instante au considerat ca si in aceste cazuri se impune evaluarea terenurilor de catre experti desemnati de oficiile registrului comertului,
fata de aceasta imprejurare, precum si fata de faptul ca inclusiv legislatia din materia privatizarilor instituie reglementari privind o valoare actualizata a terenurilor cu care se realizeaza majorarea, societatea interesata urmand sa solicite oficiului registrului comertului desemnarea unui expert in vederea intocmirii unui raport de expertiza,
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
totodata, utilizarea ratei inflatiei la reevaluarea terenurilor care urmeaza sa devina aport in natura al statului la capitalul social al unei societati, in raport cu evolutia pietei imobiliare, a condus la stabilirea unor valori ale terenurilor care nu au avut un echivalent in valorile tranzactiilor imobiliare, asa cum acestea se regasesc in expertizele efectuate de evaluatori imobiliari autorizati pentru determinarea valorilor orientative privind proprietatile imobiliare din Romania utilizate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania,
in conditiile date, pentru a facilita majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care s-au emis certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, dar din anumite motive nu a intervenit majorarea capitalului social cu valoarea acestora, se vor propune norme care sa statueze procedura de urmat, astfel incat statul sa obtina actiunile decurgand din valoarea terenului,
deoarece supraevaluarea activelor cu incalcarea principiului prudentei prevazut de normele contabile - elementele patrimoniale trebuie evaluate la valoarea lor reala pentru a putea asigura un bilant real, necorelarea valorii contabile a terenurilor cu valoarea reala a acestora genereaza inscrierea de date denaturate in situatiile financiare, iar prin aceasta o informare eronata a utilizatorilor de informatii contabile si a creditorilor, inclusiv banci,ca urmare a inflatiei de actiuni nou-emise, valoarea operatorului se deterioreaza semnificativ, astfel, in situatia operatorilor economici tranzactionati pe piata de capital, inflatia de actiuni nou-emise va genera cresterea ofertei de vanzare, urmata de diminuarea valorii de tranzactionare a actiunilor, iar o redresare a acestei situatii poate dura si pana la jumatate de an pentru un operator economic, in functie de increderea investitorilor in managementul acestuia,
deoarece aceasta situatie ar avea consecinte deosebit de grave asupra increderii investitorilor pe piata de capital, in sensul scaderii interesului acestora de a mai investi in actiunile unui operator care mai are actionar statul roman, cum ar fi:
a) informarea denaturata a potentialilor investitori care sunt incurajati sa investeasca in active supraevaluate;
b) denaturarea echilibrului economic al societatii si a stabilitatii financiare a acesteia; vulnerabilizarea operatiunilor de admitere la tranzactionare, chiar amanarea pe termen nelimitat a acestei operatiuni cu efecte negative atat asupra societatii, cat si asupra actionarilor acesteia;
c) contestarea operatiunii de majorare de catre actionarii minoritari generata de obligativitatea aportului in numerar, de o valoare substantiala, pe care acestia trebuie sa il aduca in societate pentru a-si putea mentine cota de participare la capitalul social si de faptul ca acestia nu ar avea disponibilitatea de a efectua o astfel de actiune,avand in vedere ca o majorare a capitalului social cu o valoare supraevaluata in mod artificial a terenurilor, ca aport in natura al actionarului stat, va conduce, in cele mai multe cazuri, la contestarea acestei actiuni de catre actionarii minoritari, fie prin invocarea unor aspecte procedurale - formalitati de convocare, cerinte de cvorum, solicitarea respingerii cererii de mentiuni la inregistrarea hotararilor adunarii generale a actionarilor privind majorarea capitalului social la registrul comertului, fie prin contestarea temeiului legal invocat pentru majorare,
intrucat trenarea si nesolutionarea de urgenta a aspectelor referitoare la majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor pot conduce la imposibilitatea finalizarii cu succes a unor proceduri de reorganizare, precum Planul de restructurare notificat in data de 4 decembrie 2020 cu numarul SA 59974 (2021/C) - Restructurarea Complexului Energetic Oltenia - S.A., aprobat prin Decizia Comisiei C (2022) 553 final din 26 ianuarie 2022 privind ajutorul de stat SA 59974 - 2021/C (ex 2020/N, ex 2020/PN),in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Articolul 12 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alin. (4^1) si (4^2), cu urmatorul cuprins:
(4^1) In situatia in care, anterior diminuarii participatiei statului sau a unitatii administrativ-teritoriale, emiterea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor in conditiile prevazute la art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea si evaluarea unor terenuri detinute de societatile comerciale cu capital de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, nu a fost urmata de majorarea capitalului social, valoarea terenurilor se include, potrivit legii, in patrimoniul societatii reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar capitalul social se majoreaza cu valoarea terenurilor care va fi considerata aport in natura al statului sau al unitatii administrativ-teritoriale implicate, dupa caz, in schimbul careia se vor emite actiuni suplimentare ce vor reveni statului prin institutia publica implicata sau unitatii administrativ-teritoriale implicate, conform dispozitiilor art. 113 lit. f) si art. 210 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4^2) Majorarea capitalului social prevazuta la alin. (4^1) cu aportul in natura al statului sau al unei unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, reprezentand terenurile pentru care s-au obtinut certificate de atestare a dreptului de proprietate, se efectueaza la valoarea justa determinata cu cel mult 90 de zile inainte de data convocarii adunarii generale extraordinare a actionarilor pentru aprobarea majorarii capitalului social.
2. Alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) In cazul in care certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se elibereaza dupa privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul careia se vor emite actiuni suplimentare ce vor reveni statului prin institutia publica implicata sau unitatii administrativ-teritoriale implicate.
3. Dupa alineatul (5^2) se introduc doua noi alineate, alin. (5^3) si (5^4), cu urmatorul cuprins:
(5^3) Terenurile prevazute la alin. (5) se evalueaza la valoarea justa determinata cu cel mult 90 de zile inainte de data convocarii adunarii generale extraordinare a actionarilor pentru modificarea actului constitutiv, pe baza rapoartelor de evaluare intocmite, conform standardelor in vigoare, de evaluatori independenti, autorizati conform legii, indiferent de data la care au fost emise certificatele de atestare a dreptului de proprietate.
(5^4) In cazul societatilor ale caror actiuni sunt admise la tranzactionare pe o/un piata reglementata/sistem multilateral de tranzactionare, prevederile alin. (5) si (5^3) se completeaza cu prevederile Legii nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a se asigura tratamentul egal si nediscriminatoriu al tuturor actionarilor.