Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati rezidente, platitoare de TVA, care efectueaza diferite lucrari de constructii intr-o tara membra UE, cu mentiunea ca angajatii au stipulat in contractul de munca tara respectiva. Administratorul firmei achizitioneaza din acest stat echipamente fara TVA de la societati cu cod valid de TVA in aceasta tara. Vom vedea astfel in ce masura a procedat societatea romana corect prin achizitionarea acestor echipamente fara TVA.
Raspuns:
Potrivit art. 130^1 alin (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:
"Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor".
Operatiunea prin care echipamentele sunt achizitionate din Italia reprezinta achizitie intracomunitara de bunuri, factura de livrare intracomunitara fiind intocmita fara TVA , cu conditia ca bunurile respective sa fie expediate in Romania.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Daca bunurile respective nu ajung in Romania (nu se face dovada transportului), nu avem de-a face cu o achizitie intracomunitara de bunuri, iar facturile de livrare trebuiau intocmite cu TVA de catre firmele italiene , cu exceptia cazului in care livrarea bunurilor respective este scutita de TVA in Italia.
Operatiunea prin care echipamentele achizitionate sunt trimise in Italia in vederea desfasurarii activitatii economice a firmei, reprezinta un 'transfer" , fiind asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri.
Potrivit art 128 alin (10)-(11) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:
"Este asimilat cu livrarea intracomunitara cu plata transferul de catre o persoana impozabila de bunuri apartinand activitatii sale economice din Romania intr-un alt stat membru, cu exceptia nontransferurilor prevazute la alin. (12).
Transferul prevazut la alin. (10) reprezinta expedierea sau transportul oricaror bunuri mobile corporale din Romania catre alt stat membru, de persoana impozabila sau de alta persoana in contul sau, pentru a fi utilizate in scopul desfasurarii activitatii sale economice’’.
In sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal , transferul este o operatiune asimilata unei livrari intracomunitare cu plata de bunuri, fiind obligatoriu sa fie respectate toate conditiile si regulile aferente livrarilor intracomunitare, inclusiv cele referitoare la scutirea de taxa.
Caracteristic acestei operatiuni este faptul ca in momentul expedierii bunurilor dintr-un stat membru in alt stat membru, acestea nu fac obiectul unei livrari in sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal si, pe cale de consecinta, aceeasi persoana impozabila care declara transferul in statul membru unde incepe transportul bunurilor va declara si achizitia intracomunitara asimilata in statul membru in care aceasta are loc (pct 6.17 din Normele metodologice de aplicare a art 128 din Codul fiscal ).
Daca echipamentele sunt utilizate temporar in Italia, ele urmand sa se reintoarca in Romania, operatiunea prin care aceste bunuri sunt transmise in Italia se numeste "nontransfer" (art 128 alin 12 lit g din Codul fiscal ) si nu are nicio implicatie fiscala, firma din Romania avand doar obligatia inscrierii echipamentelor respective in Registrul nontransferurilor.